رنج کرمان از نبود نیروی کار ماهر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1187

رنج کرمان از نبود نیروی کار ماهر

هیزم بی‌مهارتی در آتش بیکاری

استان کرمان در حالی از نبود نیروی کار ماهر رنج می برد که از نرخ بیکاری بالایی برخوردار است و مهارت آموزی هم آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

شاید باورتان نشود اگر بگوییم نبود نیروی کار ماهر یکی از اصلی ترین مشکلات بخش صنعت در استان کرمان است. حتی اگر به آمار بیکاری در جامعه کاری نداشته باشیم، نمی توانیم انکار کنیم که داشتن مهارت های شغلی می تواند ما را در پیدا کردن شغل مورد علاقه مان کمک کند.

اگر هم شاغل باشیم قطعا داشتن این مهارت ها که می توانند به رشته تحصیلی مان هم ربط نداشته باشند در پیشرفت و موفقیتمان نقش مهمی ایفا خواهند کرد. از این ها گذشته این روزها ما در حال سپری کردن یک بحران سنگین اقتصادی هستیم و این مهارت ها می تواند به کسب درآمد هم کمک کند.

مهارت های فنی یکی از این مهارت ها است که قطعا به درد می خورد. داشتن مهارت حل کردن مشکلات را نیز نمی توان کتمان کرد، اگر شما بتوانید در یک شرایط بحرانی و سخت بهترین تصمیم ها را بگیرید و راه حل های خوبی را انتخاب کنید برد کرده اید، شرکت ها و موسسات و … طی کار خود ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و داشتن روابط عمومی بالا می تواند در این زمینه کارگشا باشد و صد البته توانایی انجام کارهای تیمی، داشتن مهارت های کامپیوتری هم این روزها به شدت به درد می خورد. آموزش دیدن و به روز کردن اطلاعات و مهارت ها نیز یک تکه مهم از پازل موفقیت هستند زیرا هر روز دنیا در حال پیشرفت است و قطعا کسی منتظر ما نمی ماند و باید خودمان را به جدیدترین اطلاعات روز برسانیم.

داشتن مدیریت مالی و اقتصادی را هم باید به این لیست اضافه کرد. دانستن زبان خارجی و زبانی به غیر از زبان مادری تان نیز برای شما یک امتیاز مثبت است. توانایی مدیریت افراد، منابع و سرمایه‌های مالی، سیستم ها، شناخت مشتریان، و روش مبادله و نیز یکی دیگر از مهارت هایی است که باید بیاموزید.

زنان کرمانی بیکارتر از مردان

طبق گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نرخ بیکاری در این استان هم اکنون ۱۱.۱ درصد است.

جعفر رودری چندی قبل در یکی از نشست های استانداری کرمان گفت: شرایط کرمان روزبه روز بغرنج تر می شود و میزان بیکاری مردان کرمانی هم اکنون ۱۶ درصد و زنان نیز ۵۵ درصد است که بالا بودن نرخ بیکاری بیشتر مربوط به بیکاری زنان است.

مدیرکل کار،تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز مدعی است: در حوزه مشاغل خرد و خانگی ۷۲۶ میلیارد تومان به استان کرمان تخصیص یافته که ۶۲۰ میلیارد تومان ابلاغ و ۴۷۰ میلیارد تومان معرفی به بانک داشتیم که می توانیم ۱۲ هزار شغل را از این محل ایجاد کنیم.

مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می گویند اغلب کسانی که برای کسب مهارت به این سازمان مراجعه می کنند، فارغ التحصیل دانشگاه هستند و نتوانسته اند شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را پیدا کنند و به سمت کسب مهارت رفته اند.

شاید این را بشود این طور معنا کرد که دانشگاه ها و کلا نظام آموزشی کشور توانمندی لازم را ندارد که دانشجوها را به گونه ای بار بیاورد که بتوانند بر اساس مدرک خود کار پیدا کنند.

نبود نیروی ماهر در استان کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار کرد: این روزها نبود شغل به یکی از اساسی ترین مشکلات استان و حتی کشور تبدیل شده است.

رضا اسماعیلی افزود: تا حدود ۳۰ سال پیش تمام افرادی که به بازار کار وارد می شدند همراه با کسب مهارت بود. البته این مسئله هم به شکل استاد و شاگردی بود و هم از طریق تحصیلات آکادمیک و شاید توجه بیشتر به این مساله بتواند امروز مشکلات ما در زمینه اشتغال را رفع کند.

او تاکید کرد: ما در استان کرمان در تمامی حوزه ها نیازمند افراد ماهر و آموزش دیده ایم.

او اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ صد درصد افرادی که در کاریابی های استان ثبت نام کردند و دارای مهارت هم بودند جذب بازار کار شدند و افرادی هم که هدفشان راه اندازی یک شغل است نیز به صورت رایگان در دفاتر مشاغل کارآفرینی ما مشاوره داده می شوند.

اسماعیلی معتقد است که نداشتن مهارت یک عیب است که نیروی کار استان را درگیر خود کرده است .

بی توجهی به مهارت آموزی

یک کارشناس اقتصادی در این باره اظهار کرد:در استان کرمان به آموزش توجه نشده است و از سویی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی علاقه ای به یادگیری حرفه و شغلی غیر از رشته تحصیلی شان ندارند و متاسفانه در زمینه رشته شان هم با عدم پیدا کردن کار مواجه می شوند.

اسما حسینی افزود:متاسفانه سیستم آموزشی در کشور ما بیشتر تئوری محور است و موفق نشده تا در زمینه مهارت آموزی هم اقدام کند.

او تاکید کرد: اکثر خانواده ها آرزو دارند فرزندانشان پشت میز نشین شوند و یا به آنها دکتر و مهندس اطلاق شود و این مساله نیز به جامعه تسری پیدا کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی هر شغلی را در شان خود نمی دانند و توقع استخدام در ادارات دولتی را دارند.

او ادامه داد: جوانان پس از اتمام تحصیلات آکادمیک خود به سردرگمی مبتلا می شوند و نمی دانند باید چه کار کنند تا به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند و این در حالی است که بسیاری از آنها حتی در زمینه مدرک تحصیلی خود نیز تجربه ای ندارند. یعنی این افراد بیشتر تئوری ها را بلد هستند نه عملی.

حسینی یادآور شد: کارفرماها نیز توقع دارند که نیروی ماهر را استخدام کنند و این حق طبیعی آنها است.

آموزش مهارت یک فرهنگ است که باید از خانواده ها شروع و سپس به مراکز آموزشی و دیگر بخش ها سپرده شود. اشتغال می تواند آمار آسیب های اجتماعی را کاهش دهد زیرا بیکاری آغاز بسیاری از آسیب ها است.

در حوزه آموزش های مهارتی باید از خانواده ها شروع و سپس به مراکز آموزشی و سایر بخش ها تسری یابد.

تربیت کارگر ماهر در استان به درستی انجام نشده است و بسیاری از افراد تصور می کنند راه موفقیت شان از دانشگاه می گذرد اما متاسفانه افراد فقط زمان زیادی را در این مراکز آموزشی به آموختن مبانی تئوریک می گذرانند و اگر از قبل استخدام در ادارات دولتی در رشته تحصیلی شان تجربیات علمی را نداشته باشند در جامعه سرگردان به دنبال شغل می گردند و زمانی که مهارتی ندارند در پیدا کردن کار دچار مشکل می شوند. در صورت به کار گیری این افراد نیز در برخی از مشاغل نداشتن مهارت و دانش لازم آنها سبب ایجاد خلل در کارگاه ها و… می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 76
  • امروز: 18
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,419
  • ماه: 7,829
  • سال: 25,862