پسته‌کاران صرفه‌ جویی آبی نداشتند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1197

پسته‌کاران صرفه‌ جویی آبی نداشتند

بیشترین تخلفات در مورد مصرف برق در شهرستان‌های شمالی کرمان مربوط به سه منطقه نوق، رفسنجان و زرند است 

مرضیه قاضی‌زاده

گزارش

چهار ماه قبل جهاد کشاورزی استان ادعا کرده بود که ۱۰۶درصد از برنامه صرفه جویی در آب را محقق کرده است. مصرف برق کشاورزی مربوط به چاه‌های آب شمال استان اما نشان می‌دهد که ۱۷بخش، شهر و شهرستان شمال استان بیش از میزان حد مجاز، مصرف برق داشتند. گزاره‌ای که نشان می‌دهد پسته کارها در سال جاری کاهش مصرفی در آب نداشتند.  

تعهد استان صرفه جویی یک میلیارد متر مکعب آب تا سال ۱۴۰۵ است. مطابق سند سازگاری با کم آبی ۹۵۷.۶میلیون متر مکعب از این صرفه جویی باید در حوزه کشاورزی صورت گیرد که برای سال ۱۴۰۰ میزان تعهد جهاد  ۲۵۰.۴میلیون متر مکعب بود که جهاد کشاورزی ادعای صرفه جویی ۲۶۵.۷متر مکعب را تا آذر ماه دارد. 

مطابق آماری که آب منطقه‌ای در خصوص صرفه‌جویی آب استان در جلسه ملی سازگاری با کم آبی ارائه داده کرمان ۹۹درصد از برنامه صرفه جویی با آب را محقق کرده و تاکنون ۳۳۰میلیون متر مکعب صرفه جویی آب داشته است.  

آمار مصرف برق چاه‌های کشاورزی اما با این اعداد و ارقام هم خوانی ندارد. در سال جاری ۱۷منطقه شمال استان بیش از حد مجاز مصرف برق داشتند. بیشترین تخلفات مربوط به سه منطقه نوق، رفسنجان و زرند است. از ۴۳۷ مشترک کشاورزی در منطقه نوق، ۲۷۴ مشترک تجاوز از حد مجاز قدرت برق داشتند. مشترکانی که نه فقط در یک ماه بلکه اغلب‌شان در بیش از ۶ ماه مصرف برق‌شان بیشتر از پروانه‌شان بوده است.

در رفسنجان نیز از ۵۸۳ مشترک کشاورزی تعرفه(۳) مربوط به چاه‌های کشاورزی۲۸۸مشترک حداقل یک بار بیش‌تر از قدرت مجاز مصرف برق داشتند. این آمار در زرند نیز ۲۴۷ مشترک از بین ۵۱۳ مشترک کشاورزی است. 

بنا به اطلاعاتی که آذر ماه در جلسه سازگاری با  کم آبی ارائه شد از برنامه صرفه جویی ۶۸میلیون متر مکعب آب توسط شرکت آب منطقه‌ای تاکنون ۴۰.۱درصد صرفه جویی صورت گرفته است. برای سازمان‌های جهاد کشاورزی نیز از ۲۵۰.۴درصد هدف تعیین شده این دستگاه به میزان ۲۶۵.۷درصد آب کمتری مصرف کرده. در خصوص شرکت آب و فاضلاب نیز هدف تعیین شده ۸.۷۲میلیون متر مکعب بوده که این دستگاه توانسته ۱۱.۸۹ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب داشته باشد. سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک‌های صنعتی نیز دوبرابر برنامه هدف خود صرفه جویی آب داشتند؛ به طوریکه هدف تعیین شده برای این بخش ۳.۳میلیون متر مکعب بوده و صرفه جویی صورت گرفته ۹.۴۲ میلیون متر مکعب بوده است.

این اعداد و ارقام البته مورد قبول اعضای کارگروه ملی سازگاری با کم آبی قرار نگرفت. نخستین فردی که این اعداد را غیر واقعی خواند جهانگیر حبیبی، رییس حوزه آبریز فلات مرکزی  ایران بود. حبیبی با اشاره به اینکه این اعداد به شدت بالاست،‌گفت: « انشالله که  این اعداد واقعا  اتفاق افتاده باشد. مطابق این گزارش سازمان صنعت و جهاد کشاورزی از برنامه خود جلوتر هستند اما باید این موضوعات پایش شود که آیا فرضا توسعه گلخانه ها که اتفاق افتاده جایگزین کشت‌های قبلی شده یا برعکس منجر به توسعه کشت شده؟ در حوزه صنعت و معدن و شرکت آب وفاضلاب چطور؟»

حبیبی: آمار صحت سنجی شود

خواسته او مستندسازی این آمار و اختصاص ناظری جدا از دستگاه‌‌های اجرایی برای صحت سنجی این آمار بود:«استاندار کرمان حتما به دستگاه‌ها  دستور دهند که این آمار و ارقام را مستند کنند و با یکسری ابزارها به تایید یک دستگاه نظارتی برسانند. به عنوان مثال  در خراسان رضوی دانشگاه مشهد به عنوان ناظر و پایش کننده مشخص شده.»

اقدسی، کارشناس حوزه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و بنفشه زهرایی، دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور از دیگر کارشناسانی بودند که این اعداد و ارقام را مبهم خواندند و خواستار پایش دقیق و مستندسازی این آمار توسط یک ارگان خارج از دستگاه‌های اجرایی استان شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 158
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,461
  • ماه: 7,914
  • سال: 26,333