بخش خصوصی هیچ نقشی در تصمیم سازی‌های استان ندارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1199

کیان سیدی، دبیر  خانه صنعت،‌معدن و تجارت استان کرمان: 

بخش خصوصی هیچ نقشی در تصمیم سازی‌های استان ندارند

آمار و اطلاعاتی از واحدهای صنعتی و معدنی استان در دسترس نیست. نه یک سال و دوسال، این رویه سال‌هاست برقرار است و کیان سیدی، دبیر خانه صنعت و معدن کرمان که پیشتر یکی از اولویت‌های خود را ایجاد بانک اطلاعاتی تخصصی معرفی کرده بود، حالا امیدوار است که با ایجاد انجمن‌های تخصصی این مهم انجام شود. خانه صمت کرمان ۱۶انحمن تخصصی دارد که در این بین ۱۱انحمن آن فعال است. بهترین عملکرد مربوط به انجمن پلاستیک است که اعضایش بیش از ۳۰درصد تولید لوله‌‌های پلی اتیلن کشور را به خود اختصاص داده است.سیدی در این مصاحبه که به صورت مکتوب با او صورت گرفته، معتقد است که پاشنه آشیل حل مشکلات واحدهای  اقتصادی ثبات است. موضوعی که از دیدگاه او نبودش سهم قابل توجهی در پایین کشیدن کرمان در شاخص فضای کسب و کار دارد.  او همچنین در این مصاحبه از دخیلی نکردن مدیران واحدهای صنعتی در تصمیم گیری های استانی خبر می‌دهد و آن را افت اقتصاد استان معرفی می‌کند.

 آقای سیدی شما پیشتر بانک اطلاعات تخصصی در صنایع استان را  به عنوان رسالت خود تعریف کردید. تاکنون چه اقدامی در این باره انجام شده است؟

 یکی از مهمترین علل برنامه نادرست در کشور نبود آمار و اطلاعات به روز و قابل استناد در تمامی حوزه‌ها است که مجموعه صنعت و معدن نیز این قاعده مستثنی نیست. کاری که در خانه صمت کرمان با همراهی سازمان صمت در سه سال اخیر پیگیری و انجام شد ایجاد انجمن‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن بود که در صورت توجه به ظرفیت‌های این تشکل‌ها می توان در آینده‌ای نه چندان دور به بانک اطلاعاتی قابل استناد و به تبع آن برنامه ریزی اصولی با تکیه بر این تشکل‌ها برای حوزه تخصصی صنایع و معادن استان رسید.

 جایگاه خانه صمت کرمان نسبت به سایر استان‌ها کجاست؟

تمامی استان‌ها دارای خانه صنعت و معدن هستند و این تشکل بصورت فراگیر شکل گرفته است.خانه صمت کرمان با توجه به عملکرد خود در سال 98 جز 7 خانه صمت پایلوت تفویض اختیارات بود که این مهم نشان دهنده جایگاه این تشکل در سطح ملی است.

 مشارکت اعضا در انتخاب هیات مدیره  چند درصد است؟

هیات مدیره خانه صمت توسط مجمع عمومی خانه که اجتماع روسای انجمن های تخصصی است تشکیل می گردد که آخرین مجمع انتخابات که در سال جاری با حضور تمامی اعضا برگزار گردید

 شما به تازگی دفتری در سیرجان احداث کردید ، دلیل انتخاب این شهرستان چه بوده و چه برنامه ای برای ایجاد نمایندگی خانه صنعت و معدن در سایر شهرستان‌ها وجود دارد؟

با توجه به تفویض اختیارات وزارت صمت به این تشکل  و لزوم ایجاد دفاتر شهرستانی به منظور تسریع در ارائه خدمات به ارباب رجوع و همچنین شناخت پتانسیل‌های هر منطقه  این مهم انجام شد. بر این اساس با تصویب هیات مدیره خانه صمت تشکیل دفتر نمایندگی در شهرستان سیرجان در دستور کار قرار گرفت و ایجاد این دفاتر در شهرستانهای رفسنجان بم و جیرفت نیز در دستور کار قرار دارد.

  چه تعداد انجمن در خانه صنعت و معدن استان کرمان فعال هستند؟

تاکنون ۱۶ انجمن تخصصی همگن ذیل خانه صمت کرمان ایجاد شده که ۱۱ انجمن از این تعداد ثبت شده و فعال هستند.

   انجمن پلاستیک از تاریخ تشکیل تا به کنون چه توفیقاتی داشته است؟

بیش  از ۳۰ درصد تولید لوله پلی اتیلن کشور مربوط به واحدهای صنعتی استان کرمان است که با توجه به جایگاه و اهمیت این صنعت انجمن همگن پلاستیک استان کرمان در سال ۹۸ تاسیس و یکی از تشکل‌های فعال و موثر استان است.این انجمن در کمیته تخصیص سهمیه مواد اولیه به عنوان عضو اصلی فعال است و همچنین به بانک اطلاعاتی دقیقی از واحدهای صنعتی تخصصی حوزه خود رسیده است و آماده مشاوره تخصصی به متقاضیان ورود به این صنعت است.همچنین به عنوان بازوی فنی و مشورتی تخصصی در کنار ارکان حاکمیت مشغول به فعالیت است.

 به نظر شما نخبگان صنعتی و معدنی استان چه سهمی در تصمیم‌گیری استان دارند؟

ببینید این موضوع مقوله بسیار مهمی است.عدم توجه به سرمایه‌های اجتماعی و درنتیجه فرار آنها،موضوعی که مربوط  به کل کشور است و درصد آن در کرمان نیز قابل توجه است. در استان واحدهای بسیار توانمند تماما خصوصی داریم که از مدیران آن‌ها می توان به عنوان نخبه‌های اقتصادی کشور نام برد که متاسفانه هیچ نقشی در تصمیم سازی‌های استان ندارند و از ظرفیت و توان آن‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود. به نظر من  رتبه نامطلوب بهبود فضای کسب و کار استان و همچنین شرایط نامساعد حاکم بر کشور که از مهمترین آن می‌توان به عدم ثبات  در قوانین و مقررات  اشاره کرد موجبات فرار سرمایه ها توسط این افراد در قدم اول از استان و در قدم بعد از کشور شده است.  اگر عزمی بر تغییر سیاست‌ها نباشد در آینده نه چندان دور با واژه سرمایه گذار بخش خصوصی کاملا بیگانه و شاهد رشد چشمگیر فقر و بیکاری خواهیم بود. باور کردن این سرمایه‌ها به عنوان مجاهدان اقتصادی،توجه به خواسته‌های ان‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور و ایجاد مجمع مدیران بخش خصوصی استان می تواند گامی در جهت رشد و توسعه کشور بردارد.

 شما به عنوان یک عضو از کارگروه رفع موانع تولید کیفیت این جلسات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ این جلسات تا چه اندازه به حل مشکل واحدهای تولیدی کمک کرده است؟ شیوه انتخاب واحدها برای طرح مشکلشان در جلسات به چه شکل است؟

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصلی‌ترین  کارگروه استان در جهت حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی است.

ما در استان درخواست‌های کمتری داریم  و جلسات  هم نسبت به کشور کمتر تشکیل شده است. توجه ویژه ما روی پایین آوردن درصد مصوبه‌های اجرایی نشده و مشکلات کمتر است وبا این شاخص ها خودمان را ارزیابی می‌کنیم. 

از نظر بنده عمده علل درخواست مشکلات متقاضی در کارگروه تسهیل ازعدم راهنمایی و مشاوره ناصحیح ارباب رجوع در دستگاه های دولتی،عدم اطلاع ارباب رجوع از قوانین و مقررات مربوطه، ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و در نهایت اعتقاد به مشاوره های تخصصی در بین فعالین اقتصادی نشات می‌گیرد. 

در خصوص بخش دوم سوال شما هم باید بگویم که از نظر بنده کیفیت کارگروه رفع موانع استان در دوسال اخیر با ایجاد کمیته‌های کارشناسی ذیل آن رشد قابل توجهی داشته است.  مشکل واحد تولیدی پس از ثبت نام در سامانه ستاد تسهیل و اخذ مشاوره‌های تخصصی  توسط مشاورین خانه صمت در کمیته‌های تخصصی استان مطرح می‌شود و سپس برای اخذ مصوبه نهایی به  کارگروه استان ارجاع می گردد.

به نظر بنده  نکته‌ای که در کارگروه‌های استانی باید به آن  توجه کرد عواملی است  که باعث ورود درخواست به سامانه ستاد تسهیل می‌شود و باید این عوامل را حذف کرد. حالا چه این عوامل در حوزه  قوانین مزاحم باشد  که از طریق کارگروه استانی به منظور رفع آنها به ستاد تسهیل ملی ارجاع می‌شود و چه عواملی که  عملا موجبات رتبه نامساعد فضای کسب و کار را فراهم می‌آورد. نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه ویژه داشت  توجه به فراگیر شدن اموزش‌های فنی و تخصصی به فعالین اقتصادی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :