کرمان جدول مندلیف است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1199

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت معدن ایران:

کرمان جدول مندلیف است

کاغذ وطن – امنیت. فقط همین و بس. این تنها خواسته عبدالوهاب سهل آبادی، رییس خانه صنعت معدن ایران از دولت‌‌مردان است. خواسته‌ای که اگر چه ساده به نظر می‌رسد اما این روزها به شدت کمیاب شده. او که در کارنامه کاری‌اش از مدیرعاملی ماشین سازی سپاهان تا هیات مدیره بودن در کارخانه آجر عالی اصفهان و مجتمع سنگ مرصاد را دارد؛ معتقد است که هیچ چیز در اقتصاد ایران برای صنعتگر قابل پیش بینی نیست، به عبارتی دیگر ثباتی در کار نیست و این میان صنعتگر تنهاست. این که نقش دولت در بهبود شرایط چه بوده؟سوالی است که فرزند اصفهان با این ضرب‌ المثل توصیفش می‌کند:«هرچه نماز نمی‌خوانند، زور به صلوات می‌آورند.»

  ۳۰۰ درصد حقوق دولتی بیشتر برای تولید فروخته شده

کرمان از نگاه سهل آبادی، جدول مندلیف است. اشاره مستقیم‌اش به انواع و اقسام مواد معدنی در استان است. ظرفیتی که از نگاه او به دلیل فشار مضاعف دولتمردان به جایی نرسیده. منظور از فشار چه وضع مکرر آیین نامه‌ها و قوانین مربوط به معدن در مجلس که ثبات را از معدنی‌ها گرفته و چه تعیین حقوق دولتی که هیچ پایه و مبنای خاصی ندارد. او شرایط تعیین حقوق دولتی را این گونه توصیف می‌کند:«آمدند شب عید حقوق دولتی را مشخص کردند. بعد از گذشت ۱۱ ماه و آن هم نه با یک ریال و دو ریال افزایش بلکه با ۳۰۰درصد افزایش. در چنین شرایطی معدن دار چه کند؟ معدن دار برای تولیدش برنامه ریزی کرده و بر مبنای هزینه‌ها و نرخی که از قبل بوده تولیدش را قیمت زده و فروخته، اما حالا آقایان مصوب کردند که حقوق دولتی را ۳۰۰ درصد بالا ببرند؛آن هم نه از این به بعد بلکه برای تولیداتی که ۱۱ماه قبل فروخته شده.»

تصمیمات نابجای دولتی صرف این یک مورد دید. سهل آبادی قدر موهایی که در راه صنعت سفید کرده مثال‌هایی از اشتباهات دولت در اقتصاد کشور دارد. تصمیماتی که او ازآن‌ها به عنوان سعی و خطاهای دولت یاد می‌کند. نمونه دیگر او واردات ماشین آلات معدنی است.  وارداتی که بدون کارشناسی انجام شده و بعد به دست دلالان افتاده:«یک کار کارشناسی انجام نشده که کشور ما نیاز به چه ماشین آلاتی دارد. تمام ماشین آلاتی که وارد کردند ماشین آلات فوق سنگین است که به درد همان چند معدن و چند شرکت بزرگ می‌خورد. آیا همین دولتمردان خبر دارند که صد در صد ماشین آلاتی که وارد شده چقدرش را معدن داران وارد کردند و چقدرش به دست دلالان وارد شده؟»

سهل آبادی از نمایندگان مجلس، وزرا و هر فرد مسئولی حمایت نمی‌خواهد؛ فقط می‌خواهد دخالت نکنند. اینکه هر تصمیمی در دولت با مشورتی فعالان بخش خصوصی گرفته خواهد شد از نظر سهل آبادی شعاری است که هرگز به فعلیت نرسیده.سند حرفای او شمار بالای آیین نامه‌های دولتی  در همین یک سال گذشته است و یا مالیاتی که به گفته او به ناحق از معدنی‌ها گرفته شده و حالا برای برگرداندنش شرط گذاشتند:«مالیات باید گرفته شود ولی با این شرایط سخت و مشکلات واحد تولدی آیا اینگونه اخذ مالیات جایز است؟ می‌گویند اگر از دارایی  طلبکار هستید چه به جهت ارزش افزوده و چه به جهت برگشت ارز تا زمانی که بدهی عملکردت را ندهی، پولت را بر نمی‌گردانند. عملکرد ۲۰میلیارد بدهکار است و طلبش از دولت و اداره اقتصاد ۲۰۰میلیارد تومان است. آخر این چه شرطی است که وقتی من روی همان ۲۰میلیارد تومان هم اعتراض دارم و می‌خواهم از طریق دادگاه پیگیری کنم.» خواسته رئیس خانه صنعت و معدن ایران از تمامی نهادها ایجاد امنیت در اقتصاد است. لغت واژه‌ای که اگر به فعلیت رسد و ثبات را به اقتصاد برگرداند اقتصاد کشور به معنای واقعی کلمه شکوفا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 70
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,351
  • ماه: 7,841
  • سال: 26,463