افزایش ۱۹درصدی تعهد اشتغال در سالی که بیم تعدیل نیروی کار با افزایش حداقل مزد می‌رود؛ ۶۰هزار شغل در سال ۱۴۰۱؛ مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: افزایش در تعداد بیمه بیکاری نداشتیم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1214

افزایش ۱۹درصدی تعهد اشتغال در سالی که بیم تعدیل نیروی کار با افزایش حداقل مزد می‌رود؛ ۶۰هزار شغل در سال ۱۴۰۱؛ مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: افزایش در تعداد بیمه بیکاری نداشتیم

تعهد اشتغال امسال استان ۶۰ هزار نفر است، عددی که حدود ۲۰ هزار نفر با میزان شغل ایجاد شده در سال گذشته فاصله دارد و حسین مهرابی، معاون امورهماهنگی اقتصاد استانداری کرمان تحقق آن را بعید می‌داند. کارگروه اشتغال استان روز گذشته برگزار شد تا این اعداد و ارقام را به شور بگذارد و در این بین اکثریت دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعهد اشتغالی که بر دوششان گذاشته شده، اعتراض داشتند. 

مطابق گزارش ارائه شده در اولین کارگروه اشتغال استان کرمان تعهد اشتغال ۱۰  دستگاه‌های  اصلی استان به شرح زیر است: ۱۶۸۵ نفر در حوزه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲۱۱۰نفر در حوزه سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان، ۱۹۶۰ نفر در حوزه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ۲۹۳۰ نفر در حوزه جهاد کشاورزی استان، ۴۷۷۵نفر در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب، ۵۰۵۵نفر در حوزه بهزیستی، ۲۹۳۰ نفر در آموزش و پرورش، ۷۰۲۰کمیته امداد، ۷۴۴۵نفر در حوزه بنیاد مسکن و ۱۲۶۲۴ نفر در سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان کرمان.   تقریبا برای اکثریت دستگاه‌ّای اجرایی رشدی بیش از ۴۰ درصد در نظر گرفته شده و برای برخی از دستگاه‌ها همچون سازمان صمت این رشد به بالای ۶۰ درصد رسیده. موضوعی که منجر شده دستگاه‌های اجرایی استان تحقق این اعداد و ارقام را سخت و غیر ممکن ارزیابی کنند. 

به طور خاص در چارت شهرستانی بیشترین تعهد اشتغال مربوط به شهرستان‌های بردسیر و سیرجان است. به طوریکه به گفته مهرابی میزان رشد تعهد اشتغال در این دو شهرستان نسبت به سال قبل ۸۰درصد است. در مقابل رشد تعهد اشتغال شهرستان‌هایی چون انار، زرند و شهربابک زیر ۱۰ درصد است . اختلافی که از دید مهرابی ناشی از برارود اشتباه ات و یا اینکه این شهرستان‌ها به اندازه کافی تلاش نکردند. بیشترین تعهد اشتغال مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان است که این اشتغال نیز متمرکز بر ۳ شهرستان کرمان با ۲۳۱۶ شغل، سیرجان۴۴۲۲ و رفسنجان با ۱۸۴۸ شغل است. 

افزایشی در مقرری بگیران بیکاری نداشتیم

به گفته مهرابی براساس پایش اولیه میزان تعهد اشتغال صمت جنوب ۶۰ درصد، جهاد کشاورزی جنوب۸۸درصد، اداره تعاون ۸۴ درصد و شرکت آبفا ۸۸درصد در نظر گرفته شده است. اعداد یکه ریاست این جلسه نیز در تحقق آن‌ها با توجه به رشد ۵۵۷درصدی حداقل دستمزد و در کنار آن این حجم از تعهد بالا تردید دارد. 

او مدعی است که با توجه به مبانی نظری اقتصاد با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد احتمال تعدیل نیرو و کاهش اشتغال می‌رود. مبنای تئوری که البته در واقعیت استان هنوز نمود عینی پیدا نکرده است. به گفته محمدرضا مصباح، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی براساس آمار اداره کل تاکنون بیمه بیکاری در استان هیچ گونه افزایشی را نشان نداده و افزایشی در آمار افرادی که بیمه بیکاری می‌گیرند ، رخ نداده است.

اعتراض دستگاه‌های اجرایی استان به رقم اشتغال در نظر گرفته برای آن‌ها منجر شده تا در نهایت مصوب شود تا دوشنبه هفته آینده این اعداد و ارقام با همکاری و اعمل نظر دستگاه‌های اجرایی استان اصلاح شود و به وزارت کشور فرستاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 15
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,594
  • ماه: 7,848
  • سال: 25,702