مشکل خودروساز شرق کرمان نیازمند حمایت قضایی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1342

مشکل خودروساز شرق کرمان نیازمند حمایت قضایی. ۱۰۰ خودرو ۱.۵ سال در گمرک خاک می‌خورد

سکینه خدیش/  بازدید معاون استاندار کرمان از شرکت ریگان‌خودرو در شرق این استان نکات مختلفی داشت از جمله سخنان مدیر این کارخانه که می‌گفت به عنوان تولیدکننده درد دارد و اگر حمایت دولتی و قضایی شود ۱۰۰ خودرو وی از گمرک ترخیص و تحویل مشتری می‌شود اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

 آنطور که در جریان این بازدید بیان شد به علت شکایت مشتریان این شرکت، دستگاه قضا حکم به توقیف اموال آن داده اما گمرک سامانه ترخیص خودرو این شرکت را مسدود کرده است؛ حال آنکه مدیر این کارخانه می‌گوید محصولاتش پلاک گذاری و آماده تحویل است اما باید سامانه باز باشد تا بتواند خودروها را به دست مشتری برساند.

درباره اینکه حکم دستگاه قضا مبنی بر «توقیف اموال» بوده و چرا گمرک سامانه ترخیص خودرو وی را مسدود کرده و نیز اینکه آیا در این شرایط هم ابتدا باید دستگاه قضا باز تغییر حکم و اقداماتی را انجام دهد یا بخش‌های دولتی نیز حرف و حدیث‌ها و بحث‌های کارشناسی وجود دارد اما آنچه اینک اهمیت دارد اینکه این تولیدکننده که به هر علتی در گذشته به مشکلی خورده و شمار زیادی از نیروهایش نیز بیکار شده‌اند اینک عزم و تلاش دارد که مشکل خود و مشتریانش را حل کند و نیازمند کمک و حمایت است. مدیر این کارخانه معتقد است اگر سامانه گمرکی وی باز و خودروها تحویل مشتری شود همه مشکلات حل خواهد شد؛ او می گوید به عنوان سرمایه گذار و تولید کننده ماه‌ها به دنبال حل مشکلات تولید است و تمایل دارد گره پیش روی او به همت مدیران باز شود تا فعالیت‌های تولیدی او ادامه یابد. حسین مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان نیز در جریان این بازدید گفت: شرکت ریگان خودرو نیاز به یک‌سری حمایت قضایی دارد و برای حل مشکل باید رای دستگاه قضایی که منجر به توقیف اموال این خودروسازی شده تغییر یابد تا اموال از توقیف خارج شود. شرکت خودروسازی ریگان، سه نوع خودرو تولید می‌کند که طبق گفته مدیرعامل آن حدود یک سال و نیم است به دلیل شکایات مردم، گمرک ایران سامانه گمرکی را به روی این واحد بسته است. حسن گنجی مدیرعامل ریگان خودرو که می‌گوید پارسال افزون بر یکصد تا ۱۱۵ فرصت شغلی ایجاد کرده بود که تعداد نیروهایش به علت همین مشکلات تعدیل شده و به حدود ۳۰ نفر کاهش یافته اظهارداشت: با توجه به اینکه یکصد خودروی پلاک شده آماده تحویل است باز شدن سامانه جامع امور گمرکی مشکل ما را حل می.کند که تقاضا داریم گمرک ایران سامانه جامع امور گمرکی را باز کند تا با ترخیص خودرو مشکل مردم نیز حل شود.

اپ بیان‌کرد: خودروهای توقیف شده در این شرکت متعلق به مردم هستند و متاسفانه گمرک ایران سامانه جامع امور گمرکی مربوط به اظهار خودرو را قفل کرده است .

مدیرعامل خودروسازی ریگان خودرو بیان‌کرد: این قفل شدن به دلیل رای دادگاه مبنی بر توقیف اموال بوده است و شرکت قصد دارد خودروها را به گمرک اظهار کند تا حقوق و مزایای دولت را بپردازد و همچنین خودروها را هم به مردم تحویل دهد اما متاسفانه به دلیل قفل شدن سامانه، این امر امکان پذیر نیست. او تاکید کرد: شرکت خودروسازی ریگان خودرو در صورت باز شدن سامانه طی یک هفته تمامی تعهدات مربوط به خودروهای پلاک شده را انجام خواهد داد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ و به منظور ثبت و مدیریت تمامی امور واردات، صادرات و ترانزیت کالا، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک را راه اندازی کرده است. این سامانه به صورت الکترونیکی و بر بستر وب فعالیت ترخیص کاران گمرک و صاحبان کالا را میسر می سازد.

امید معاون استاندار به حل مشکل

مهرابی سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان در بازدید از این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، توضیح داد: مقرر شده با همکاری مسئولان این شهرستان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید پیگیری لازم به عمل آید تا در کارگروه حمایت قضایی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه پیگیری های لازم در این زمینه شکل گیرد. به گفته او برای حل مشکل خودروسازی ریگان باید رای توقیف اموال این شرکت که توسط دستگاه قضایی صادر شده و به گمرک ایران اعلام شده، تغییر یابد تا اموال از توقیف خارج شود . مهرابی تاکیدکرد: در صورت تغییر رای مشکلات حل خواهد شد و خودروساز می تواند از طریق سامانه اظهار خود را به گمرک ارایه دهد و خودروها را به فروش برساند. سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان ادامه‌داد: بخش عمده‌ای از حل این مشکلات ریشه در تصمیم‌ها و رأی‌هایی دارد که از طرف قوه قضاییه اعمال شود.

مشکل ترخیص مربوط به تعهدات خودروسازان است

مهرابی خاطرنشان‌کرد: بیشتر مشکلات ترخیص خودروها مربوط به بحث تامین ارز ناشی از ورود قطعات منفصله خودرو و تعهداتی که شرکت‌های خودروسازی داده‌اند است. این مسئول بیان کرد: یکسری از مشکلات خودروسازان مربوط به گمرک، ترخیص خودروها و قطعات منفصله خودرو و همچنین بلوکه‌هایی است که از طرف دستگاه‌های نظارتی اعمال شده که امیدواریم به‌زودی حل و فصل شود. او اظهارداشت: اینک ۲۷ هزار خودرو تولید شده در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم وجود دارد که ۱۰ هزار خودرو متعلق به مشتریان(ثبت نامی و فروخته شده) و ۱۷ هزار خودرو مربوط به شرکت‌ها است.

مهرابی گفت: اولویت ما خودروهای مربوط به مشتریان است که هرچه سریعتر در اختیارشان قرار گیرد و سپس سایر خودروهای تولیدی ترخیص و وارد بازار شوند.

توسعه ارگ جدید در گرو الحاق ۲ هزار هکتار

او همچنین در ادامه درباره الحاق ۲ هزار هکتار زمین به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم توضیح داد:مشکل مربوط به محیط‌زیست و امور اراضی است که مقرر شد با همکاری فرمانداری طی حداکثر یک ماه آینده بررسی‌های لازم انجام شود تا کمک کنیم توسعه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برای شرکت‌های جدید فراهم شود.

به گفته مهرابی باید دید مراحل زیست محیطی که سال‌های قبل انجام شده مورد قبول محیط‌زیست قرار می‌گیرد یا خیر؛ در صورتی‌ که روند انجام این مراحل زمان‌بر باشد با توجه به حضور سرمایه‌گذار خارجی طی ضمانتی واگذاری ها انجام شود و منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید نیز به تعهدات خود عمل کند.

کمبود نیروی گمرک بم

مهرابی همچنین در خصوص کمبود نیروی انسانی گمرک شهرستان بم نیز گفت: طی رایزنی و مکاتبه با گمرک ایران این کمبود نیروی انسانی نیز جبران خواهد شد.

الحاق زمین به منطقه ویژه مصوبه هیات دولت را دارد

این درحالی است که مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم می‌گوید الحاق زمین‌ به منطقه ویژه مصوبه هیات دولت را در سال ۹۲ گرفته اما تاکنون به دلایل مختلف اتفاقی رخ نداده است. به گفته هادی شهسوارپور ۶ هزار هکتار برای این محدوده درنظر گرفته شده که فعلا ۲ هزار هکتار آن الحاق خواهد شد و مابقی هر زمان نیاز باشد الحاق می یابد. او تاکید کرد: بسیاری از سرمایه گذاران خارجی قصد سرمایه‌گذاری در این منطقه را دارند و اگر این الحاق هرچه سریعتر انجام نشود سرمایه گذار نیز منصرف خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 32
  • امروز: 140
  • دیروز: 261
  • هفته: 2,881
  • ماه: 7,552
  • سال: 23,993