مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان: کوچ زودهنگام عشایر تهدیدی برای مراتع جنوب کرمان است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1225

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان: کوچ زودهنگام عشایر تهدیدی برای مراتع جنوب کرمان است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه کوچ زودهنگام عشایر زنگ خطر و تهدیدی بزرگ برای مراتع این منطقه محسوب می شود، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود در فصل کوچ عشایر یک میلیون و ۶۶۹ هزار واحد دامی از مناطق جنوب کرمان عبور می‌کنند.

حمزه احمدی افزود: کوچ زودهنگام عشایر، ضمن از دست دادن فرصت رویش گیاهان مرتعی، موجب تخریب خاک و موجب ایجاد روان‌آب و سیل در منطقه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از آغاز کوچ عشایر این منطقه به مناطق ییلاقی از ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و تاریخ کوچ را در این منطقه از ۲۰ اسفند تا ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد.

او یکی از راه های جلوگیری از تخریب مراتع را طرح مدیریت چرای دام از قشلاق به ییلاق دانست و بر رعایت این مهم توسط عشایر تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان  تصریح کرد: طرح مدیریت چرای دام اقدام حفاظتی مهمی در زمینه ایجاد تعادل دام و مراتع است که به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان قرار دارد.

احمدی به آغاز فصل کوچ از ۲۰ اردیبهشت ماه در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: از مجموع یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار مراتع این منطقه یک میلیون و ۲۸۶ هزار هکتار آن مراتع قشلاقی و ۶۳۲ هزار و ۲۸۶ هکتار مراتع ییلاقی بوده که هفت هزار و ۸۱۰ خانوار عشایر از این مراتع بهره مند هستند.

او اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قوانین و مقررات مربوط به چرای دام در مراتع با متخلفان طبق قانون و با قاطعیت رفتار می‌شود.

او افزود: با معرفی این افراد به مراجع قضایی پروانه بهره‌برداری آن‌ها باطل و از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مردم هرگونه گزارش آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی و چوب را از طریق شماره تماس ۱۳۹و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع به فرماندهی یگان حفاظت اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 196
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,621
  • ماه: 7,405
  • سال: 24,797