دامداران برای پرکردن شکم دام به نان خشک پناه بردند؛ یک درصد از خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1226

دامداران برای پرکردن شکم دام به نان خشک پناه بردند؛ یک درصد از خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود

خشکسالی دامداران را به خوراندن نان خشک به دام رسانده. نان خشکی که به گفته رییس شورای تامین دام کشور، موجب وزن گیری نمی‌شود اما شکم دام را سیر می‌کند. بعد از خشسالی نان خشک ، قریب به نیم الی ۱درصد از غذای دام‌های کشور را تشکیل می‌دهد ؛ این مورد اما در جنوب کرمان هم جوابگو نیست و روند قاچاق دام در کرمان به دنبال عدم تامین علوفه افزایش یافته.  به طوریکه کشفیات قاچاق دام در ۵ماه نخست سال قبل در شهرستان‌های بردسیر، انار، بافت، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و فهرج افزایش۸۱ درصدی داشته است.

دام ۱۳ استان به دلیل خشکسالی ضعیف شدند . این آماری است که روز گذشته رئیس شورای تامین دام  کشور در گفت و گو با « ایلنا»اعلام کرده و از پناهنده شدن دامداران به نان خشک خبرداده است: «ضایعات نان، خوراک اصلی دام محسوب نمی‌شود و از آنجایی‌که نهاده گران و کم شده است دامداران برای پر کردن شکم دام از آن استفاده می‌کنند چراکه نان تاثیری در افزایش ضریب گوشت گوسفندان ندارد».

دولت توان تامین نهاده دامدار را ندارد

منصور پوریان با اشاره به تکرار پدیدۀ خشکسالی، افزود: «در سال جاری مراتع خوبی نداریم و این مسئله فشار به دامداران را دوچندان کرده است از سوی دیگر دولت توان تامین نهادۀ دامداران را ندارد و نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند. از این‌رو لازم است برای کاهش فشار به دامداران ممنوعیت صادرات را حذف کند تا این‌گونه، نقدینگی دامداران افزایش و امکان ادامۀ حیات آن‌ها فراهم شود».

او با بیان اینکه خشکسالی باعث تولید لاشه‌های بی‌کیفیت شده است، گفت: «کمبود آب در 2 هفتۀ آینده فشار به دامداران را مضاعف خواهد کرد؛ در 13 استان‌ که تنش آبی زیاد است دام‌ها ضعیف شده‌اند و وقتی دام ضعیف شود احتمال اینکه بتوان آن‌ها را تقویت کرد ضعیف می‌شود؛ تنش‌های آبی برای دامداران در 5 استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس و اصفهان بیشتر است».

او با بیان اینکه علوفه‌های خشبی و علوفه‌های سبز خوراک اصلی دام را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد:«علوفه‌های خشبی شامل کاه و علوفه خشک است و دامداران برای پرورش دام از این نهاده‌ها استفاده می‌کنند؛ ضایعات نان چندان برای خوراک دام سبک استفاده نمی‌شود و بیشتر برای تعلیف گوساله استفاده می‌شود». به گفته پوریان1 تا نیم درصد خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود. 

رئیس شورای تامین دام افزود: «روزانه بیش از 100 تن گوشت وارد کشور می‌شود و تولیدات شرکت‌های فراسرزمینی ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهند شد در نتیجه کشور با کمبود گوشت مواجه نخواهد شد و می‌توان مجوز صادرات دام زنده را ابلاغ کرد ».

وی با بیان اینکه بازار علیه تولید و مصرف است، اضافه کرد: «دام زنده با قیمت پایین به فروش می‌رسد و با نرخ بالا به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. قیمت بره نر پرواری در میادین عرضۀ دام کیلویی 68 هزار تومان و قیمت برۀ مادۀ پرواری، بز و بزغاله کیلویی 65 هزار تومان به پایین است». به گفته پوریان قیمت لاشۀ ریز درجه یک کیلویی 150 هزار تومان، لاشۀ درشت کیلویی 140 هزار تومان و لاشۀ بی‌کیفیت کیلویی 135 هزار تومان است و  این در حالیست که گوشت در بازار بالای کیلویی 170 تا 180 هزار تومان عرضه می‌شود. پوریان معتقد است که قیمت گوشت در بازار واقعی نیست و مافیای گوشت قیمت را تامین می‌کنند: «دولت نظارتی بر بازار گوشت ندارد و مافیای گوشت تعیین‌کنندۀ نرخ آن در بازار هستند»

افزایش ۸۱درصدی کشفیات قاچاق دام

خشکسالی اما قاچاق دام زنده در استان را افزایش داده است . طبق آماری که نادر ملایی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان شهریور ۱۴۰۰ ارائه داده، قاچاق دام در استان رو به افزایش است:«81 درصد کشفیات قاچاق دام استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته  و بیشترین قاچاق دام استان در شهرستان‌های بردسیر، انار، بافت، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و فهرج است.»

وی با ابراز اینکه قاچاق دام زنده به خارج از استان معضل جدی است که در دستورکار همه نهادهای نظارتی، نیروی انتظامی و تعزیرات قرار گرفته است و به‌شدت در حال برخورد با قاچاقچیان هستند افزود: «دغدغه‌ای که امروز همه مسئولان را درگیر کرده خروج دام مولد از کشور است.»  خشکسالی اما دامداران را بیش از پیش در مضیقه گذاشته و این افراد را مجبور به فروش دام‌هایشان کرده است. با این حال از خرداد ۱۴۰۰ طرح خرید دام مازاد عشایر کرمان در طرح خشکسالی در دستور کار قرار گرفته است. بنا به گفته احمد مسعودی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان کرمان با هدف مساعدت و حمایت برای کاهش اثرات خشکسالی، حذف دام‌های مازاد عشایر و ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای نگهداری دام در مزارع خود و کشتار نکردن دام با قابلیت تولید مثل، اداره پشتیبانی امور دام آمادگی دارد دام مازاد عشایر را براساس قیمت مصوب در دستورالعمل ابلاغی از دامداران خریداری کند. به گفته او به ازای هر کیلو دام زنده تحویلی به میزان ۳ کیلوگرم نهاده دامی با هماهنگی معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به قیمت مصوب در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 35
  • امروز: 85
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,680
  • ماه: 7,926
  • سال: 24,528