معدن‌کاران منوجانی در انتظار بیمه بیکاری

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1257

معدن‌کاران منوجانی در انتظار بیمه بیکاری

نماینده مالک معدن آسمینون منوجان: تنها راه نجات  مجموعه تبدیل نیروهای قراردادی به شرکتی است.

یک ماه از بیکار شدن هزار و ۲۰۰کارگر معدن آسمینون منوجان می‌گذرد و حالا ۲۲۰نیروی بخش پالایشگاه هم به سیل بیکار شدگان این مجموعه اضافه شدند.

یک ماه از بیکار شدن هزار و ۲۰۰کارگر معدن آسمینون منوجان می‌گذرد و حالا ۲۲۰نیروی بخش پالایشگاه هم به سیل بیکار شدگان این مجموعه اضافه شدند.

 خبر تعطیلی کامل معدن آسمینون منوجان و پالایشگاه  در نهایت روز گذشته  توسط رئیس سازمان صمت جنوب کرمان  به صورت رسمی تایید شد و اکنون تمامی نیروها به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند.

 علی محمدی، نماینده مالک این مجموعه در گفت‌وگو با «کاغذ وطن » مدعی است که معدن آسمینون با هزار و ۲۰۰نفر نیرو در فروردین‌ماه ۵هزار تن ماده معدنی تولید کرده که حتی اگر بهره مالکانه، گمرکی و ارزش افزوده را ندهد، با ۵هزار تن تولید صرفا می‌‌تواند حقوق ۷روز کاری مجموعه را پرداخت کند. 

به گفته محمدی بازنگری در قراردادها تنها راه فرار از ورشکستگی و تعطیلی این کارخانه است او می‌گوید: « زیرساخت‌ها را آماده کردیم و پیمانکار متخصص انتخاب می‌کنیم تا هر کسی که دوست داشت طبق شرایط قانون کار با این پیمانکار قرارداد امضا کند؛ در آینده نه براساس حضور افراد، بلکه بر اساس پتانسیل معدن و تولید حقوق پرداخت می‌کنیم.»

معدن آسمینون منوجان بیش‌تر از یک سال است که تق و لق است و کارگران امنیت شغلی ندارند. آخرینش به فروردین ماه ۱۴۰۰ برمی‌گردد. کارگران در اعتراض به تعطیلی معدن و قراردادهایشان مسیر ترانزیتی بندرعباس-کرمان-سیستان و بلوچستان را مسدود کردند. از همین جا بود که هرجا اسم آسمینون مطرح شد، پشت بندش مسائل امنیتی هم آمد و پای معدن به شورای تامین باز شد. 

سه ماه قبل از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ و تعطیلی معدن؛ یعنی در دی ماه ۹۹ هم  کارگران این معدن نسبت به تغییر شرایط قرارداد کارگران، تمدید قرارداد به صورت ماهانه؛ اخذ تعهد عدم اعتراض و دریافت سفته از رانندگان خودروهای سنگین معترض،  دست به اعتراض زده بودند.

بعد از بستن جاده ترانزیتی توسط کارگران، اما  مسیر اعتراضات عوض شد. علی محمدی به عنوان نماینده مالک قول مساعد در جهت راه اندازی کارخانه داده بود و بنا بود تا پس از آن قراردادها به صورت یک‌ساله با کارگران تنظیم شود.  یک‌سال پس از این ماجرا در اردیبهشت امسال برای بار دوم خبر تعطیلی بخش معدن این کارخانه خبرساز شد و هزار و ۲۰۰ نیروی این بخش به سازمان تامین‌اجتماعی جهت دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند. از اردیبهشت تا خردادماه این معدن تعطیل بوده و مسلم مروجی، رئیس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت جنوب کرمان در گفت و گو با «کاغذ وطن» مدعی است که در این یک ماه بارها اخطاریه بابت تعطیلی و اخطار سلب صلاحیت به این شرکت اعلام شده است. 

برق تیر خلاص را بر معدن آسمینون منوجان زد

بخش دولتی برخورد قهری را پیش گرفته، بخش خصوصی هم زیر بار مشکلات تولیدی کمر خم کرده و حالا با قطعی برق پالایشگاه این کارخانه  به مدت سه ماه، این معدن تعطیلی کامل خود را اعلام کرد. با این تعطیلی ۲۲۰ نیروی بخش پالایشگاه این معدن نیز به جمع ۱۲۰۰نفر کارگر بیکار شده این مجموعه اضافه شدند. علی‌محمدی به عنوان نماینده مالک این مجموعه به«کاغذ وطن» می‌گوید: «آقایان گفتند مصرف برق را به یک‌سوم برسانید. کوره‌ای که ۴۰مگاوات  مصرف برق دارد را چه طور من به یک سوم برسانم؟ اصلا کوره روشن نمی‌شود. به غیر از برق قیمت کک نیز ۱۰برابر شده، دستمزد کارگر ۵۷درصد رشد کرده و قیمت برق هم ۸برابر شده است. طبق قانون اگر بخواهیم واحدی را تعطیل کنیم، باید ۳ ماه با زیان حقوق را بدهیم و در ماه چهارم کارگر برود و بیمه بیکاری بگیرد. در بخش پالایشگاه حدود ۱۵ ماه است که کارفرما ضرر داشته و از جیب حقوق کارگر را پرداخت کرده است.»

۹سال است دو برابر معادن دیگر بهره مالکانه پرداختیم

مشکلات بخش معدن اما به مراتب بدتر از بخش پالایشگاه است. در این منطقه محروم ۲برابر دیگر معادن کرومیت کشور بهره مالکانه پرداخت شده و باوجود تلاش‌های صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار و وعده‌های داده شده توسط ۴وزیر صمت این تبعیض در گرفتن بهره مالکانه برقرار بوده است. به گفته علی محمدی مجموع دریافتی دولت از این معدن به ۳۵درصد برداشت ماده معدنی می‌رسد؛ او می‌گوید: « جنوب کرمان منطقه محروم است و قرار بوده از سرمایه‌گذار حمایت شود ولی بهره مالکانه‌ای  ۲ برابر معادنی در مناطق دیگر از ما گرفتند.  ۱۵درصد از ناحیه  صادرات محصول در گلوگاه گمرک از ما عوارض می‌گیرند. ۱۲ درصد هم بهره مالکانه که در باقی معادن ۷درصد است و به علاوه ۹درصد هم بابت ارزش افزوده.» موضوعی که چرخ این معدن را از ریل تولید خارج کرده و منجر به زیان انباشته شده، بهره مالکانه و مشکلات سیمان در سال گذشته و همچنین پایین آمدن کیفیت قطعات ماشین‌آلات معدنی است؛ شرایطی که در کنار مشکلات کارگری  حجم تولید را به یک پنجم رسانده؛ او ادامه می‌دهد: «این مجموعه باید ۳۵درصد تولید خود را به دولت بدهد. آن وقت همین مجموعه با هزار و ۲۰۰نفر نیرو در فروردین ماه حدود ۵هزار تن تولید کرده؛ حتی اگر این معدن هزینه بهره مالکانه، گمرکی و ارزش افزوده را ندهد با ۵هزار تن تولید برای یک جمعیت هزار و ۲۰۰ نفره درآمدش کفایت ۷روز کاری مجموعه یا ۱۰روز تقویمی را می‌دهد»

چاره‌ای جز شرکتی کردن نیروها  نداریم

از نگاه این فرد تمدید قراردادها به صورت یکساله یک اشتباه فاحش بود:«در همه جای دنیا وقتی یک مجموعه تعطیل می‌شود، دلایل تعطیلی را بررسی می‌کنند، اما ما پیرو مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم ، برخی از مسئولان به ما گفتند که به دلیل شرایط خاص قرارداد سه ماه را یک ساله کنید. ما اعتماد کردیم؛ اما  پرسنل ازاین قرارداد یک ساله کمال سوءاستفاده را کردند؛  مجموعه‌ای که ۲۵ هزار تن پتانسیل تولید داشت تولیدش به ۵هزار تن رسید. تولید ما به یک پنجم سابق رسیده و در عوض هزینه‌هایمان ۱۰ برابر شده است.» از نگاه علی‌محمدی تنها راه نجات کارخانه تغییر قراردادهاست.

افزایش حداقل حقوق به حدود ۹میلیون تومان  در این مجموعه به انضمام مشکلات سیمان و برق ، مواردی است که در تمامی بخش‌های تولیدی کشور حاکم است اما بخش دولتی ۳ پارامتر دیگر هم بر دوش این مجموعه سوار کرده… اول بهره مالکانه دو برابری پرداختی این معدن، پرداخت بهره مالکانه متناسب با پروانه تولید نه میزان استخراج شده وسوم عیار غیر واقعی برای این مجموعه. نماینده مالک در این رابطه می‌گوید: « وقتی معادن کرومیت دیگر بهره مالکانه ۷ درصد دادند چرا ما باید در یک نقطه محروم بهره ۱۲ درصد پرداخت کنیم. با وجود نامه وزیر از سال ۹۲ این مشکل حل نشده و برای میزان برداشت بیشتر از پروانه هم دوستان سه برابر بهره مالکانه جریمه در نظر گرفتند. در کنار این موضوع عیار کروم ۳۵درصد را برای ما ۴۸درصد در نظر گرفتند و علی‌رغم تمامی اعتراضات این مورد به هیچ نتیجه‌ای نرسیده  است.»

پاسخ رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت جنوب کرمان به عنوان متولی گرفتن بهره مالکانه اما نداشتن اختیارات است. مروجی در این رابطه می‌گوید: « در خصوص بهره مالکانه شورای معادن کشور برای حقوق دولتی برای همه معادن کرومیت  ۷درصد  را مشخص کرده و برای دو معدن کرومیت اسفندقه و فاریاب ۱۲درصد را اعلام کرده است. حقوق دولتی و بهره مالکانه در اختیار ما نیست و شورای معادن  این موضوع را تصویب کرده. البته ما  پیگیری کردیم و و هم رضا رحمانی و هم رزم حسینی به محل معدن آمدند و این موضوع  در شورای معادن استان مطرح و قرار شد در شورای معادن کشور هم مطرح شود  ولی تاکنون  پاسخی در این مورد داده نشده است.» مروجی در خصوص گرفتن بهره مالکانه بابت موارد برداشت نشده هم می‌گوید:« بهره مالکانه براساس پروانه‌ای که فرد گرفته محاسبه می‌شود و اگر در جایی برداشت کمتری صورت گیرد باید سرمایه‌گذار برای این موضوع دلایلش را به شورای معادن بیاورد و در صورت تایید شدن برایش تخفیفاتی لحاظ شود.»

این قوانین سختگیرانه و بروکراسی اداری در  با قطعی برق تیر خلاص را به این معدن وارد کرد. طبق تاییده نماینده مالک و سازمان صمت حالا ۲۲۰ نیروی پالایشگاه این معدن به جمع ۱۲۰۰نفری که از قبل بیکار شده بوند، اضافه شدند و این مجموعه به صورت کامل تعطیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :