در مراسم معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح شد؛ تغییر الگوی کشت مبتنی بر آب مجازی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره

تغییر الگوی کشت مبتنی بر آب مجازی

در مراسم معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مطرح شد: معاون وزیر جهاد‌کشاورزی: تولیدات خارج از فصل جنوب کرمان به داد کشور رسیده است.

مراسمی برای معرفی احمد احمدپور به عنوان رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و تجلیل از ریاست سابق این نهاد برگزار شد.این آیین که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مردم جنوب‌کرمان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه شهرهای جنوب کرمان،فرمانداران،مسئولان محلی به همراه فعالان بخش کشاورزی، این منطقه برگزار شد.

قرارگاه امنیت غذایی در وزارتخانه تشکیل شده است

معاون وزیر جهاد‌کشاورزی در امور‌باغبانی در این مراسم مسئولیت خطیر وزارت جهاد‌کشاورزی را در امنیت‌غذایی می‌داند و می‌گوید: با وجود همه محدودیت‌های تولید در بخش کشاورزی ‌و مهم‌ترین آن‌ها تولید در زمان جنگ اقتصادی است که شرایط را سخت می‌کند و تولیدکنندگان ما در این بخش علاوه بر نیاز غذایی داخل کشور در ارزآوری به کشور کمک مهمی کرده‌اند. 

محمد‌مهدی برومندی ادامه داد:امروز کمبود غذا و تهدیدات آن در آینده برای تامین غذای کشورها مسئله جدی است و همه کشورها و دولت‌ها روزانه وضعیت تولید غذا را رصد می‌کنند و متناسب با شرایط به تولید می‌پردارند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور‌باغبانی به تحولات منطقه از جمله جنگ بین اوکراین و روسیه و تاثیر آن در امنیت‌غذایی اشاره‌کرد و افزود:لزوم ایجاد قرارگاه امنیت غذایی  در وزارت‌خانه دیده شد یکی از‌برنامه‌ها و مسائل اصلی و محوری وزیر در اجرای کشاورزی قراردادی است که از راه‌های برون‌رفت از مشکلات کشاورزی محسوب می‌شود. 

برومندی موضوع مهم دیگر بخش کشاورزی را بیمه محصولات کشاورزی دانست و افزود:این بیمه با سایر بیمه‌ها متفاوت است و در مقایسه بیمه‌کشاورزی با بیمه‌های دیگر در رابطه با احتمال وقوع خسارت باید توجه‌داشت که در سایر بخش‌ها خسارت مقطعی است،اما این خسارت در بخش‌کشاورزی  به صورت  همه‌گیرتر است و این ویژگی متفاوت و خاص در بیمه کشاورزی است که باعث شده است در کشورهای توسعه‌یافته فقط در جبران ۲۵ درصد خسارت درآمد محصول کشاورزی موفق باشند.

مجوز صادرات مرکبات به چین صادر شده است 

معاون وزیر با اشاره به اینکه  تجاری‌سازی تولید در وزارت‌خانه دنبال می‌شود ادامه‌داد:قرارگاه دیپلماسی‌غذایی در وزارت‌خانه تشکیل شده است و این قرارگاه هر ماه جلسه برگزار می‌کند و کشورهای هدف صادرات مشخص شده و در‌خصوص برگزاری میز گفت‌و‌گو با آن کشور برنامه‌ریزی می‌شود. 

معاون وزیر جهاد‌کشاورزی از صدور مجوز صادرات مرکبات به چین خبر‌داد و گفت:برای نخستین مرتبه با تلاش مجوز صادرات مرکبات به این کشور صادر شد.

تولیدات خارج از فصل جنوب کرمان به داد کشور رسیده است

او در ادامه صحبت‌های خود مساله آب در جنوب‌کرمان را از دغدغه‌های وزارت‌خانه اعلام و تصریح‌کرد:برای برون‌رفت از این مشکلات باید اعتبارات خاصی تزریق کنیم و برنامه علمی و پیوسته داشته باشیم.

معاون وزیر در صحبت‌های خود،جنوب ‌کرمان را قلب تولید کشور دانست و تصریح‌کرد:تولیدات خارج فصل این منطقه در بعضی مواقع خاص به داد کشور رسیده،اما با وجود ۳۰هزار هکتار مرکبات هنوز نتوانستیم نهال گواهی شده به تولید‌کننده ارائه دهیم.

برومندی خطاب به معاون استاندار خواست که از فرصت ویژه سفر رئیس‌جمهور به جنوب استفاده شود و ادامه‌داد:در سفرهای ریاست‌جمهوری به استان‌ها،ریل‌گذاری خوبی برای هر‌استان صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود در بودجه‌ریزی،‌سهم بخش کشاورزی را در نظر بگیرید تا راه خدمت به این بخش‌ باز شود و مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به شکلی تدوین شود که چند مشکل اساسی این بخش را بتوان حل کرد. 

الگوی کشت در جنوب کرمان با نگاه به آب مجازی تغییر کند

 در ادامه مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان جهاد‌کشاورزی جنوب‌کرمان معاون هماهنگی امور‌اقتصادی و برنامه‌ریزی در سخنان خود بیان‌کرد:تولید ۴.۵ میلیون تنی‌ این منطقه در محصولات کشاورزی نشان از نقش کشاورزی در اشتغال و معیشت این مردمان دارد اما چند مشکل جدی وجود دارد که اولین مسئله بحث الگوی کشت است که در کشورهای دیگر این موضوع هوشمندانه انجام می‌شود . 

حسین مهرابی با اشاره به اهمیت بحث آب مجازی که اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته ادامه‌داد: الگوی تجارت کشورها بر روی آب بسته می‌شود و در الگوی کشت این منطقه باید با نگاه به این موضوع تجدید نظر شود و با نگاه علمی مدون این موضوع پیگیر شود. 

معاون هماهنگی امور‌اقتصادی استاندار افزود:در کنار مسایل کوتاه‌مدت مثل بازرگانی، بازرسی و تامین‌غذایی با کمکی که  همه دستگاه‌ها به بخش کشاورزی می‌کنند، بایستی برنامه‌های بلند مدت مانند ایجاد منطقه آزاد کشاورزی دنبال شود. 

مهرابی ادامه‌داد: ارزش هر متر‌مکعب آب برای تولید محصولات کشاورزی در جنوب‌کرمان به سه هزار تومان هم نمی‌رسد که این عدد در دنیا بین ۲ تا سه دلار(حدود ۵۰ هزار تومان) است.

او تصریح‌کرد: ارزش هر مترمکعب آب در دامداری‌های صنعتی داخل کشور نیز ۵۰هزار تومان است، لذا باید با تغییر الگوی کشت و حداکثر بهره‌وری را در دستور کار قرار دهیم.

او در نهایت ابراز امیدواری‌کرد، مسیری را که سعید برخوری، رییس اسبق سازمان جهاد کشاورزی طی کرده است را،احمد احمد‌پور در سمت جدید،با جدیت بیشتر دنبال کند.

نماینده ولی فقیه در‌سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌کرمان در این مراسم اقتدار هر کشوری را وابسته به امنیت‌غذایی و اقتصادی آن کشور دانست و گفت:این موضوع بسیار مهمی است لذا نیازمند مشارکت همه را می‌طلبد.

حجه‌الاسلام سید‌بهروز حسینی ادامه‌داد:فقر در جنوب‌کرمان زیاد است لذا مسئولان نسبت به این موضوع پاسخگو باشند چرا که مشکل تولید وجود ندارد. او راه حل مشکلات کشاورزی منطقه جنوب‌کرمان را ایجاد منطقه آزاد کشاورزی، کشاورزی‌قراردادی، بیمه درآمد محصولات کشاورزی و موضوع صادرات محصولات کشاورزی دانست و به  پیگیری این موارد توسط مسئولان تاکید کرد.  در پایان سعید‌برخوری رییس سابق جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به ایجاد منطقه آزاد کشاورزی، بیمه درآمد و کشاورزی قراردادی همان برنامه‌هایی که در روزهای ابتدایی مسئولیت خود به عنوان راه برون‌رفت از بحران کشاورزی این منطقه مطرح‌کرد گفت:با پیگیری‌های انجام گرفته طرح کشاورزی قراردادی را که از برنامه‌های اصلی وزارتخانه است را برای اولین بار از جنوب کرمان پیشنهاد دادیم.

رییس سابق جهاد‌کشاورزی جنوب‌کرمان از نتایج قابل توجه برگزاری جشنواره‌های محصولات جنوب‌کرمان برای اولین و تاثیر آن در پیدا‌کردن بازارهای هدف و برندسازی محصولات این منطقه گفت و ابراز امیدواری ‌کرد که نگاه مسئولان به اجرای طرح منطقه آزاد کشاورزی و بیمه درآمد که راه حل چالش‌های کشاورزی جنوب کرمان است بیشتر شود .

احمد احمدپور،رییس جدید سازمان جهاد‌کشاورزی که او نیز مانند سعید برخوری راهش از دانشگاه به مسند ریاست اصلی‌ترین نهاد موثر در اقتصاد این منطقه می‌رسد در صحبت‌هایش عنوان کرد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهم که این ظرفیت تولید در منطقه را که زبانزد است در جهت تحقق شعار سال که همان تولید،دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی است بکار گیرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 50
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,285
  • ماه: 4,795
  • سال: 17,534