هزینه ‌خوراکی‌ها طی یک سال رکورد زد؛ روغن صدرنشین تورم تیر ماه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1280

هزینه ‌خوراکی‌ها طی یک سال رکورد زد؛ روغن صدرنشین تورم تیر ماه

نرخ تورم سالانه تیر ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به ۴۰.۵ درصد رسیده. در این بازه زمانی ۱۲ ماهه قیمت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۵۴.۶درصد افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه روغن و چربی‌ها با افزایش حدود ۹۱.۱درصدی و بعد هم گروه شیر و پنیر و تخم‌مرغ با افزایش ۶۵.۲درصدی و نان و غلات با افزایش ۵۸.۶درصدی است. هزینه اجاره مسکن در این بازه زمانی میانگین ۲۸درصد و پوشاک و کفش نیز ۴۸.۷درصد افزایش یافت.

 نرخ تورم سالانه برای تیرماه به ۴۰.۵درصد رسیده است؛  یعنی درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری،  نسبت به دوره مشابه قبل از آن  ۴۰.۵درصد افزایش یافته است. این میزان حتی نسبت به خرداد ماه هم افزایش یافته است.

 اگر تورم سالانه تیرماه ( افزایش قیمت تیر ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۰) را با تورم سالانه خرداد ماه(افزایش قیمت از خرداد ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۰) را با هم قیاس کنید، یک شیب صعودی در تورم به نمایش گذاشته می‌شود. تورم سالانه در خرداد ۱۴۰۱ روی عدد ۳۹.۴درصد بود اما تیر امسال با ۱.۱ واحد افزایش به ۴۰.۵درصد رسیده است. فشار بیشتر تورم کشور در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» است.

 تورم سالانه این بخش خرداد ماه ۵۱.۶درصد بود اما تیر ماه به عدد ۵۴.۶درصد رسیده است. در بخش «غیرخوراکی‌ و خدمات» اما تورم روی عدد ۳۳.۲درصد مانده است.

برای محاسبه تورم سالانه میانگینی از افزایش قیمت ماه به ماه اقلام یک«گروه کالا و خدمات مشابه» گرفته می‌شود. این رویه البته چندان گویای اثرات حذف ارز ترجیحی بر زندگی مردم نیست و میزان افزایش قیمت هزینه‌های زندگی در دو ماه اخیر در این شیوه محاسبه سرشکن شده و اعداد به نسبت کمتری به نمایش گذاشته می‌شود.

مطابق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه به ۵۴درصد رسیده؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۴ درصد بیشتر از تیر 1400 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. به تفکیک تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» به 86.0 درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به 36.9 درصد رسیده است. تفکیک این نرخ به دو رسته شهری و روستایی هم نشان می‌دهد که هنوز تورم برای روستانشینان کشور حتی بیشتر از شهرنشینان بوده است؛‌ چرا که طبق این آمار نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 52.8 درصد  و برای خانوارهای روستایی 60.7 درصد بوده است.

افزایش قیمت سبزی بیشتر از میوه

در بین ۱۲ گروه کالایی رده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت‌ از تیر پارسال تا به امسال (تورم نقطه‌ای) مربوط به به گروه روغن و چربی‌ها با افزایش حدود ۳۰۰درصدی و بعد هم گروه شیر و پنیر و تخم‌مرغ با افزایش ۱۱۹درصدی و نان و غلات با افزایش ۱۰۱درصدی است. 

گوشت قرمز و ماکیان در تیر امسال نسبت به تیر پارسال ۶۹ درصد گران‌تر شده و حتی میوه و خشکبار هم ۵۰.۱درصد افزایش قیمت داشته است. در این بازه یک سال حتی افزایش قیمت سبزیجات از میوه هم پیشی گرفته و بالغ بر ۷۱.۶درصد گران شده است.

طبق این اطلاعات در این بازه یک ساله هیج رده کالایی کاهش قیمت نداشته است، کمترین افزایش قیمت در این بازه (تیر امسال تا تیر پارسال) مربوط به هزینه ارتباطات با افزایش قیمت ۱۰.۸درصدی و بعد هم هزینه آب و برق و سوخت با افزایش ۲۷.۸درصدی است.

اگر چه بنا به این اطلاعات نرخ تورم در کشور در حال افزایش است اما بعد از اعمال سیاست حذف ارز ترجیحی و افزایش یکباره تورم به ۱۲.۲درصد از شیب افزایش قیمت کاسته شده است. تورم ماهانه خرداد ماه کشور به یکباره ۴ برابر معمول شده بود و از اعداد معمول ۳ تا ۳.۵درصد در یک ماه به ۱۲.۲درصد رسیده بود. این رویه البته در تیرماه دوباره به روال قبل بازگشته و تورم ماهانه برای این ماه به ۴.۶درصد رسیده است .

 تورم ماهانه  تیر ماه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.۷ درصد و ۳.۸ درصد بوده است. 

تورم ماهانه در خرداد ماه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۲۵.۴درصد و برای «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۵.۷درصد گزارش شده بود.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) است.  در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در این ماه گوشت قرمز و ماکیان نسبت به سی روز قبل ۱۱.۶درصد، لبنیات و تخم‌مرغ ۷.۷ درصد و بهداشت و درمان ۶.۱درصد افزایش قیمت داشته است.

کاهش تقاضا برای رده ماهی و صدف‌داران در این ماه همچنین منجر شده تا در تیرماه صرفا یک درصد این دسته افزایش قیمت داشته باشد اما گوشت قرمز ۱۱.۶درصد و گوشت قرمز  افزایش قیمت داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 4
  • امروز: 128
  • دیروز: 346
  • هفته: 1,606
  • ماه: 8,001
  • سال: 26,867