۲۹هزار دندان‌پزشک برای ۸۰میلیون ایرانی؛ با وجود سرانه پایین دندان‌پزشک در کشور ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌ پزشکی کاهش ۲۵درصدی داشت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1290

۲۹هزار دندان‌پزشک برای ۸۰میلیون ایرانی؛ با وجود سرانه پایین دندان‌پزشک در کشور ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان‌ پزشکی کاهش ۲۵درصدی داشت

در چند وقت اخیر مردم به دلیل فشارهای اقتصادی توان دریافت خدمات پزشکی و دندانپزشکی را از دست داده‌اند و این مسأله ریشه در انحصار دارد تا جایی که در کشور ۸۰ میلیونی ۲۹ هزار دندانپزشک وجود دارد چون مافیای این حوزه مانع از توسعه مراکز آموزشی حتی در مناطق محرومی شده‌اند که این روزها مردمانش در آستانه‌ای آسیب هستند.

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی در افزایش ظرفیت تعداد پذیرفته‌شدگان دانشجویان دندانپزشکی در کشور را در رفع کمبود دندانپزشک در کشور مفید و مؤثر توصیف کرد و در این رابطه گفت: اینکه در کشور تعداد دندانپزشکان اندک است و به اندازه تقاضا نیست، کاملاً ادعای صحیح و به جایی است. علاوه بر اینکه تعداد دندانپزشک متناسب با میزان تقاضا نیست، همین مقدار دندانپزشک هم به صورت اصولی و دقیق توزیع نشده‌اند. مثلا اکثر دندانپزشکان ما در مراکز شهرها و شهرهای برخوردار از رفاه مشغول فعالیت هستند و در مناطق محروم و شهرهای کوچک به اندازه دندانپزشک متخصص وجود ندارد.

وی افزود: تربیت دندانپزشک امری مهم و ضروری است اما باید زیرساخت‌های آن در کشور فراهم شود و زیرساخت‌هایی که در کشور نیاز است، بسیار متعدد است. اولین بحثی که ما داریم این است که عضو هیئت علمی دندانپزشک متخصص را به طرز چشم‌گیری افزایش دهیم تا بتوانیم رشته‌های متعدد دندانپزشکی را تدریس کند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس خاطرنشان کرد: مضاف بر تقویت کمی اعضای هیئت علمی باید کمیت دانشکده‌های دندانپزشکی هم در سراسر کشور افزایش پیدا کند تا امکان دسترسی به دانشکده‌های دندانپزشکی در اقصی نقاط کشور فراهم شود و عدالت آموزشی از این طریق رشد و توسعه پیدا کند. این دانشکده‌ها باید دارای به‌روزترین یونیت‌ها و تجهیزات مرتبط با دندانپزشکی باشند، چون هرچقدر تجهیزات پیشرفته شوند، کیفیت آموزش هم بهبود پیدا خواهد کرد. 

29 هزار دندانپزشک برای 80 میلیون ایرانی

عضو کمیسیون اجتماعی در خصوص مشکلات مردم به دلیل کمبود دندانپزشک در کشور بیان کرد: در این موضوع که کشور با مشکل کمبود دندانپزشک مواجه است شکی وجود ندارد، خرابی و آسیب دندان‌ها همان گونه که مشاهده می‌شود به عنوان یک بیماری شایع در جامعه وجود دارد که سلامت روح و روان افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

کیومرث سرمدی در گفتگو با خبرگزاری موج در ادامه عنوان کرد: کمبود دندانپزشک در کشور نسبت به استانداردهای جهانی کاملا مشهود است، در حال حاضر 29 هزار دندان پزشک وجود دارد که  این عدد، رقم پایینی برای ارائه‌ی خدمت به افراد در جامعه وجود دارد؛ از طرفی بالا بودن هزینه‌ی خدمات در این حوزه نیز مسئله ای دیگر است.

وی در ادامه اشاره کرد: یکی از بهترین راه حل‌ها جهت تسهیل ارائه‌ی خدمات دندان‌پزشکی، افزایش ظرفیت پذیرش دندان پزشکی است، در صورت افزایش ظرفیت و بالا رفتن تعداد دندان پزشک طبیعتا هم خدمات‌رسانی به مردم راحت تر انجام می‌گیرد و هم رقابت در ارائه‌ی خدمات افزایش می‌یابد همچنین می‌توان تا حدی کاهش قیمت خدمات این حوزه را شاهد بود. سرمدی همچنین متذکر شد: تقویت بیمه‌ها در حوزه ی دندان‌پزشکی سبب کاهش هزینه‌های آن می‌شود، در حال حاضر بیمه‌ها تقریبا در این زمینه تعهدی نداشته و هزینه‌های این بخش را به دید زیبایی نه درمانی نگاه می‌کنند در حالی که بیشترین مشکل در این حوزه درمانی است و بیمه‌ها باید به مردم در این خصوص کمک کنند.

وی در خصوص کمبود دندانپزشک در مناطق محروم بیان کرد: موضوع افزایش ظرفیت دندانپزشک نیز همانند موضوع داروخانه در چند ماه اخیر است، در قوانین مربوط به تاسیس داروخانه، افراد برای تاسیس آن  ملزم به رعایت  فاصله‌های معین برای اخذ مجوز تاسیس بودند، با حذف این قانون و افزایش تعداد داروخانه هم ارائه‌ی خدمات و هم دسترسی آن‌ها به داروخانه بهتر شد،در این حوزه نیز هم  افزایش تعداد دندانپزشکان وهم  وجود مشوق هایی برای آن ها در این مناطق، قطعا تاثیر گذار است.

این نماینده در ادامه ی مطلب فوق افزود: مشوق‌های ذکر شده جهت حل مشکلات موجود می‌تواند شامل اخذ مالیات در شهرهای بزرگ و معافیت‌های مالیاتی در مناطق محروم، دادن تسهیلات ارزان قیمت و بالا بردن حقوق و مزایای و تعرفه ی دندان پزشکان فعال در مناطق محروم و….. باشد.

سرمدی در پایان متذکر شد: دولت باید حتما به کنترل فاصله ی قیمت خدمات دندانپزشکی در بخش‌های خصوصی و دولتی توجه کند، افزایش هزینه های دریافتی از مردم به جز موارد مربوط به تحریم و تورم ، عملا بدون هیچ حساب و کتابی است، قیمت ها حتی از ظرف تحریم و تورمی کشور بسیار بالاتر است.

کاهش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو

همچنین کارشناس حوزه سلامت در گفتگو با موج مطرح کرد: کمبود سرانه دندانپزشک در کشور منجر به محرومیت بسیاری از مردم در دسترسی به خدمات پزشکی و همچنین افزایش هزینه‌های خدمات این بخش شده است. از طرف دیگر حدود 24 هزار نفر از مجموع دندان پزشکان کشور، دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای برای اشتغال در بخش خصوصی هستند که با توجه به هزینه‌های درمان بالا در بخش خصوصی، بسیاری از افراد توانایی مالی برای مراجعه به آن‌ها را ندارند. در راستای چاره‌جویی برای حل این مسئله، دیدگاه حسن موسوی فرد، کارشناس حوزه سلامت را جویا شدیم.

موسوی در ابتدای این گفتگو، مهم‌ترین مسئله و ریشه اصلی کمبود دندان پزشک طی سال‌های گذشته را محدود نگهداشتن ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان پزشکی دانست و اشاره کرد که طی سال‌های گذشته کاهش 25 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به یک راه میانبر برای افزایش خدمات دندانپزشکی در کشور گفت: “توسعه دندان پزشکان تجربی و کارشناسان دهان و دندان می‌تواند به بهبود خدمات دندانپزشکی در کشور منجر شود”.

موسوی در این باره توضیح داد: “با توجه به اینکه بخشی از حوزه دندانپزشکی تخصصی و بخشی از آن به صورت مهارتی است می‌توان برای بخش مهارتی به افراد آموزش داد تا میزان خدمات عمومی دندانپزشکی در کشور بیشتر شود و هزینه‌های آن کاهش یابد”.

این کارشناس حوزه سلامت به وجود انحصار و تعارض منافع در این حوزه اشاره کرد و گفت: “ظرفیت پذیرش در حوزه پزشکی توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود و امور وزارت بهداشت هم غالبا توسط پزشکان اداره می‌شود، به همین دلیل شاهد تعارض منافع در این بخش هستیم. با این حال پس از اینکه پیشنهاد آموزش پزشکی به وزارت بهداشت داده شد، با همان مسئله محدود نگه‌داشته شدن سهمیه‌های پذیرش مواجه بودیم. با وجود نیاز جامعه به دندان پزشک، هزینه‌های گزاف درمان این بخش و همچنین کیفیت پایین، تنها تعارض منافع و فقدان شفافیت را می‌توان دلیل آن دانست”.

موسوی در پایان به علت تمایل دندان پزشکان برای کار در بخش خصوصی توضیح داد: “در حال حاضر مسئله کمبود دندانپزشک در جامعه مطرح است که بایستی به اندازه‌ای دانشجو پذیرش کرده و تعداد افراد آموزش دیده را افزایش دهیم تا بخش خصوصی اشباع شده و عده‌ای هم حاضر شوند تا در بخش خصوصی کار کنند. همچنین بایستی دانشجو را از اساس برای خدمات دولتی پذیرش کنیم و حقوق و مزایای بخش دولتی را برای او شفاف سازیم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 98
  • امروز: 92
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,493
  • ماه: 7,903
  • سال: 25,936