سرعت لاک‌پشتی ساماندهی شلوغ‌ترین خیابان قلعه‌گنج

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 606

شهرداری قلعه‌گنج از یک ماه قبل طرح نوسازی و ساماندهی شلوغ‌ترین خیابان این شهر را آغاز کرده اما کندی پیشرفت کار شهروندان و مغازه داران را با مشکلاتی مواجه کرده است

سرعت لاک‌پشتی ساماندهی شلوغ‌ترین خیابان قلعه‌گنج

 

منظر شهری مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و مصنوع است که تحت تاثیر ویژگی های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل گرفته و یا می‌گیرند. منظر شهری یک از عوامل کیفیی و مطلوبیت شهرها ، واقعی و عینی بوده و حاصل مشاهده و درک مظاهر گوناگون و ملموس شهر اعم از بناها ، فضاها ، فعالیت‌ها ، صداها ، بوها و… هنگام مواجه شهروند با پدیده شهر (در مقیاس‌های مختلف ، اعم از دیدن شهر از دور دست یا هنگام قرار گرفتن در شهر و یا حتی استقرار در بناها) است . منظر شهری صرفا دربر دارنده نمای ساختمان‌ها و عناصر قابل رویت نیست؛ بلکه صداها، بوها، انواع عناصر طبیعی و مصنوع ، خواه ثابت و خواه متحرک را در بر گرفته و شامل تمام آن چیزهائی است که توسط حواس انسان قابل درک است. در مقاله حاضر ضمن بررسی مفاهیم و معیارهای منظر شهری، در خصوص مدیریت منظر شهری در حوزه وظایف شهرداری ها از منظر قانونی بحث می شود در ماده(4) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری شهر اینگونه تعریف شده است: «محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی بخش واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی‌های خاص خود بوده، به طوری که اکثریت ساکنان دایمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، کشاورزی، خدمات و فعالیت‌های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردار و کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه جذب و نفوذ پیرامون خود است.»

آنچه که در این تعریف وجود دارد، توجه به ابعاد کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی شهر است، اما آنچه ما در این مقاله به آن می‌پردازیم، این است که باید بدانیم که شهر واقعیتی است که علاوه بر فضاهای کالبدی به دلیل برخی ابعادش از حوزه علوم اجتماعی و حتی علوم انسانی خارج می‌شود و می‌توان آن را صرفا در بعد فضایی آن مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

گرچه مطالعات و تحقیقات در فضای شهری بیشتر معطوف به کالبد فضای شهر و چگونگی آرایش آن و نقش آن درتسهیل امور شهری بوده است، ولی درقوانین و مقررات در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه شهری کشور، عامل انسانی و توجه به نیازهای انسانی در فضای کالبدی شهر نیز قابل مشاهده است.

شهرداری قلعه‌گنج از یک ماه قبل طرح نوسازی و ساماندهی شلوغ‌ترین خیابان این شهر را آغاز کرده اما کندی پیشرفت کار، شهروندان و مغازه داران را با مشکلاتی مواجه کرده است.  شهرداری قلعه‌گنج برای اجرای طرح ساماندهی و زیباسازی خیابان بسیج، محل شلوغ‌ترین مراکز خرید و فروش شهر، آسفالت و جدول‌ها را برداشته و خاکریزی و زیرسازی آن در حال انجام است اما کسبه و بازاریان، از کندی پیشرفت طرح و گرد و خاک‌های روزانه چندان راضی نیستند.

در انجام این طرح مشکلی نداریم

قاسم احمدی شهردار قلعه‌گنج در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هیچ مشکلی در انجام این طرح نداریم و با برخی از بازاریان و کسبه نیز در خصوص موانع و مشکلات طرح جلسه گذاشته و نظرات آنها را شنیده‌ایم.

وی اضافه کرد: اعتبار این پروژه از محل اعتبارات داخلی شهرداری قلعه‌گنج تامین خواهد شد و مقرر شده مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان هم از طرف بنیاد مستضعفان مساعدت شود اما هنوز قطعی نشده است.

شهردار قلعه‌گنج گفت: یکی از برنامه‌ها و ایده‌های من از اوایل انتصابم به عنوان شهردار، ساماندهی و زیباسازی این خیابان بود و ۱۸ ماه فقط برای انجام مطالعات آن وقت گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: از چندین مهندس طراح در این باره مشاوره گرفتیم و حتی از طریق رایزنی مسوولان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با مهندسان طراح دانشگاه آزاد غرب تهران که کار طراحی مبلمان شهری یکی از بلوارهای قلعه‌گنج را انجام داده‌اند مذاکره کردیم، در طراحی این پروژه موارد ترافیکی و معماری عیب‌یابی، بازبینی و اصلاح شده است.

 احمدی افزود: برخلاف برخی شایعه‌ها، شهرداری هیچگونه طرحی مبنی بر ایجاد مغازه و غرفه به عنوان یک بنگاه اقتصادی ندارد و نخواهد داشت و این طرح صرفا یک پیاده‌ رو سر پوشیده خواهد بود.

وی ادامه داد: سقف این پیاده رو از دو طرف به صورت نیمه چتری از مصالح بومی و محلی منطقه پوشیده خواهد شد و یک سایه‌بان چتری در وسط پیاده روها اجرا می‌شود.

شهردار قلعه‌گنج بیان کرد: تمام عرض این خیابان ۲۴ متر است که چهار متر رفیوژ (گذرگاه) وسط برای اجرای آب نما و سایر موارد زیباسازی در نظر خواهد گرفت و دو طرف آن برای عبور و مرور، سنگ فرش می‌شود و ترددهای اضطراری برای آمبولانس و خودروی آتش‌نشانی میسر خواهد شد.

وی افزود: این خیابان در ساعاتی از شبانه روز که حجم ترافیک کاهش می‌یابد برای تخلیه و بارگیری باز می‌شود.

 احمدی گفت: مطابق برنامه زمان‌بندی که با شرکت‌های تاسیساتی آب، برق و گاز هماهنگ کردیم، حفاری و لوله‌گذاری توسط آنها انجام و در مواردی همچون حذف پایه‌های تیر برق و جایگزینی پایه‌های مقاوم و شیک شهری، شهرداری مشارکت می‌کند.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم پس از اجرای عملیات لوله‌گذاری و حفاری شرکت‌های تاسیساتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات اجرایی این پروژه به اتمام برسد.

سرعت اجرای طرح افزایش یابد

عباس ماندگاری به نمایندگی از کسبه و بازاریان این خیابان اظهار داشت: از تغییر و ساماندهی خیابان رضایت داریم و خواستار این هستیم که سرعت اجرای طرح افزایش یافته و هرچه زودتر به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: یک ماه است که آسفالت این خیابان توسط شهرداری برداشت شده و کف خیابان خاکی است، یک گودال نسبتا عمیق جلوی مغازه اسباب‌بازی فروشی من وجود دارد که کودکان و حتی مادران از دیدن این گودال وحشت دارند و به این خاطر، کمتر به مغازه من مراجعه می‌کنند.

مغازه دار قلعه‌گنجی تصریح کرد: به دلیل خاکی بودن محل تردد، تمامی لوازم مغازه‌های ما پوشیده از گرد و خاک شده و  به دلیل ایجاد مشکل در خطوط مخابرات کارتخوان‌های این خیابان قطع شدند و کاسبی ما برای مدتی دچار مشکل شد.

قلعه‌گنج با ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت و ۸۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۴۵۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :