دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1299

دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها

شهردار کرمان بیان کرد: خارج شدن منابع مالی شهرداری‌ها از دست خودشان، موجب دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها می‌شود.

سعید شعرباف شهردار کرمان در خصوص ارتباط شهرداری با دولت در حاشیه مجمع شهرداران کلا‌شهرهای کشور ، گفت: ساختار ارتباطی شهرداری با دولت بعد از تغییر قانونی که در حوزه درآمدها داشتیم به استقلال رسید. شهرداری‌ها عملا جز در موارد خاص مثل انتخاب خود شهردار نیازی به دولت ندارند. این استقلال هم در اعتبارات هم انتصابات دیده می‌شود. می‌توان ادعا کرد شهرداری‌ها می‌توانند مستقل از دولت عمل کنند و این یک فرصت برای ‌آن‌هاست.

او وضعیت کنونی شهرداری‌ها را این‌گونه تشریح کرد: اتفاقی که در دو دهه اخیر در حال رخ دادن است و تعادل موجود را به هم می‌زند این است که دولت به سبد مالی و سبد قدرت شهرداری‌ها در داخل شهر وارد شده است و. بسیاری از منابع مالی و عوارضی که سال‌ها در شهرداری‌ها وضع می‌شد در قالب تجمیع عوارض کنار هم قرارگرفته است. اصل این اتفاق خوب است اما وقتی مدیریت، توزیع، درصدگذاری، و نرخ‌گذاری، متمرکز، از دست شهرداری خارج شود دولت به منابع شهرداری دست‌اندازی کرده است.

شهردار کرمان درباره ارزش افزوده بیان کرد: ارزش افزوده عوارضی بود که سال‌ها شهرداری از مردم می‌گرفت. امروز در مورد تمام جزئیات این عوارض در وزارت کشور تصمیم‌گیری می‌شود و عملا شهرداری‌ها نقشی در این‌گونه تصمیمات ندارند. امروز در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی، مسائل حقوقی و حتی اعتبارات داخلی شاهد ورود دیوان محاسبات هستیم. این در حالی است که وظیفه دیوان محاسبات بررسی نحوه هزینه‌کرد اعتبارات دولتی است. اگرچه نهادهای نظارتی شهرداری هم مشغول بررسی هستند اما دیوان هم این حق را برای خود قائل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 193
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,618
  • ماه: 7,402
  • سال: 24,794