عضو کمیسیون بهداشت مجلس: پایش سلامت روان در طول خدمت سربازی حداقل به شکل سالانه انجام شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1663

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: پایش سلامت روان در طول خدمت سربازی حداقل به شکل سالانه انجام شود
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «حوزه سلامت روان به این دلیل که کمتر مورد توجه قرار گرفته، امروز کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک چالش است؛ اما ما هنوز مثل کشورهای غربی دچار چالش‌ها و تعارضات روان‌شناسی و روانپزشکی نشدیم»، اظهار کرد: بر اساس آنچه به‌عنوان یک پزشک آموختم و تجربه کردم، خیلی خوب است که پایش سلامت روان در طول خدمت سربازی حداقل به شکل سالانه انجام شود.
فاطمه محمدبیگی با تأکید بر اهمیت پایش روانی سربازان حین انجام خدمت وظیفه عمومی گفت: یکی از اهداف کمیسیون بهداشت حفظ و ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه است و حفظ سلامتی جوانان و کودکان از همه برای ما مهم‌تر است به این دلیل که آینده‌سازان کشور هستند. در دوران جوانی خدمت مقدس سربازی یکی از مهم‌ترین دوره‌ها است در این زمینه باتوجه‌به اینکه در تمامی جوامع تعدادی از افراد زمینه اختلالات اضطرابی، خلقی و روان‌شناسی دارند، نیازمند آن هستیم تا در یکسری فرآیندهای غربالگری میزان بهداشت روان افراد سنجیده شود.
او با بیان اینکه «یکی از چالش‌های نظام سلامت، موضوع حوزه‌های پیشگیری و سنجش و مراقبت اولیه بهداشتی است»، افزود: حوزه سلامت روان به این دلیل که کمتر مورد توجه قرار گرفته، امروز کم‌کم در حال تبدیل‌شدن به یک چالش است که باید از آن جلوگیری کنیم.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برخی از حوادث منجر به فوت سربازان در دوران خدمت وظیفه عمومی عنوان کرد: حادثه‌ای که ماه قبل برای یک سرباز در کرمان رخ داد و منجر به کشته‌شدن ۵ نفر از سربازان شد، بسیار جای تأسف دارد و باید دلایل و ریشه‌هایش بررسی شود؛ این اتفاقات هشداری است که نشان می‌دهد که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید برای حفظ سلامت آحاد جامعه به‌ویژه جوانان خصوصاً در دوران دانشجویی و سربازی اقدامات پیشگیرانه و غربالگری تعریف کنند.
محمد بیگی افزود: بیمه‌شدن فرآیندهای پیشگیری روان‌شناسی، غربالگری بیماری‌ها و تست‌های سنجش مرتبط با این موضع می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین همواره مراکز مشاوره و روان‌شناسی، و مشاوره خانواده و سنجش سلامت روان می‌توانند در زمینه برای پیشگیری از اختلالات پیش رو کمک‌کننده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 10
  • امروز: 5
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,915
  • ماه: 7,553
  • سال: 25,117