خیابان‌های خالی از تاکسی؛ رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان: چهار هزار و ۶۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم اما کمتر از ۲ هزار مورد در خط‌ها فعال هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1312

خیابان‌های خالی از تاکسی؛ رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست  شورای شهر کرمان: چهار هزار و ۶۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم اما  کمتر از ۲ هزار مورد در خط‌ها فعال هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند

گزارش / ایرنا

مشکلات حمل و نقل عمومی شهر کرمان آنقدر زیاد است که گویی طی سال‌های اخیر به حال خود رها مانده وگرنه مگر می‌شود براساس آمار، شهر مرکز استان دیار کریمان چهار هزار و ۶۰۰ تاکسی داشته باشد اما تنها کمتر از ۲ هزار مورد فعال باشند و ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد آنها هم در خیابان‌ها دیده نشوند؟

این آمار مربوط به فعالیت تاکسی‌ها را رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان در نشست علنی این شورا بیان کرد و این در حالی است که مشکلات این بخش کرمان تنها به تاکسی‌ها مربوط نمی‌شود و عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

از وضعیت خدمات رسانی تاکسی ها، کمبود تاکسی و ضرورت نوسازی آنها که بگذریم مشکلات اتوبوس‌های درون شهری کرمان بسیار عمیق‌تر است؛ از کمبود و فرسودگی آنها گرفته تا نحوه مدیریت همان اتوبوس‌های موجود.

بارها مشاهده شده در برخی مسیرهای پرتردد حتی مدیریت زمان حرکت اتوبوس های چند خط که به طور مثال از یک خیابان یا معبر اصلی می گذرند نیز به شکل مناسب صورت نمی گیرد و اتوبوس‌های آن خط‌ها همگی پشت سر هم در یک فاصله چند دقیقه ای تردد می کنند و اگر مسافری به آنها نرسد تا یک ساعت دیگر باید منتظر اتوبوس‌های بعدی بماند.

مشکلات انباشت از سال‌های گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی را بگذارید در کنار زمان بازگشایی مدارس که بر عمق مشکلات گذشته می افزاید و معلوم نیست در عرصه میدانی مدیریت شهری کرمان به چه راهکارهایی می خواهد برسد تا هم بخشی از انباشت مشکلات سال‌های گذشته را جبران کند و هم مطالبات موجود را بتواند پاسخ دهد.

از جمله مواردی که بیشترین وقت نشست عمومی اخیر شورای اسلامی شهر کرمان را گرفت  بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات مدیریت واحد شهر، مشکلات حمل و نقل عمومی با تمرکز بر نوسازی تاکسی‌ها بود؛ البته امروز بحث بر سر قیمت‌گذاری‌های نامتعارف در حوزه بلیت‌های سفر اربعین نیز در این نهاد مطرح شد.

در آستانه بازگشایی مدارس و مشکل حمل و نقل

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه در حوزه آمادگی سرویس حمل و نقل عمومی به‌ویژه برای مدارس وضعیت جالبی وجود ندارد افزود: خط‌های واحد حمل و نقل اتوبوس که در خیلی از مناطق ۳ تا ۲ دستگاه بود هم‌اینک یک دستگاه شده و برای جابه جایی با اتوبوسی باید مردم منتظر بمانند.

او با اشاره به اینکه رویکرد کنونی در توجه به حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: شهرداری و مدیران حمل و نقل عمومی در شهر این ناوگان را سرو سامان دهند. رییس کمیسیون بودجه شورا نیز اظهار داشت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های فعالیت‌های عمرانی و نداشتن تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این موضوع روز به روز کرمان به سمت نارضایتی‌های گسترده در بحث ترافیک شهری خواهد رفت. حسین چناریان با اشاره به اینکه تعداد اتوبوس‌‎های آماده برای حمل و نقل عمومی بسیار ناچیز است، خاطرنشان کرد: در حوزه بازسازی باید با هزینه مناسب تعدادی از ناوگان حمل و نقل موجود را فعال کنیم.

پیش بینی یک انبوه بر

او تاکید کرد: پیش‌بینی یک انبوه‌بر مناسب برای شهر کرمان شود و برای این مهم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

سید محمد صادق تقوی عضو دیگر ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: احساس من این است که اگر سال به سال به موضوع حمل و نقل عمومی توجه می‌شد و با توجه به توسعه شهری کرمان هر سال هزینه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شد قطعا هم‌اینک با این اشکال های جدی مواجه نبودیم. او ادامه داد: اگر قرار است به موضوع حمل و نقل عمومی به صورت مقطعی و کوتاه نگاه کنیم و به آینده و نیازهای عمومی سال‌های آتی توجه نداشته باشیم  مجدد با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه همت شورای ششم  برای حل موضوعات  پیرامون حمل و نقل عمومی ویژه بوده افزود:  رصد تاکسی‌های شهر  باید انجام و درصد قابل توجهی از آنها نوسازی شود.

محمدامینی‌زاده تاکید کرد: در ۲ سال گذشته مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل شرایط اپیدمی کرونا غیرحضوری بود ولی هم‌اینک شرایط به گونه‌ای دیگر است و ضرورت توجه به حمل و نقل عمومی و نوسازی تاکسی‌ها پیش از پیش احساس می‌شود.

 ساماندهی تاکسی‌ها

رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان نیز گفت: چهار هزار و ۶۰۰ تاکسی در سطح شهر داریم اما  کمتر از ۲ هزار مورد در خط‌ها فعال هستند و خدمات‌رسانی می‌کنند. فتح‌الله مویدی افزود: متاسفانه از این ۲ هزار تاکسی بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد را نیز در سطح شهر نمی بینیم؛ بالاخره باید چاره‌ای بیندیشیم.

مدیریت واحد شهری

موضوع مهم دیگر مورد بحث در این جلسه مدیریت واحد شهری بود؛ رییس کمیسیون بودجه نیز با اشاره به اینکه در حوزه مدیریت شهری یک خلاء قانونی وجود دارد و سال‌‌ها در این زمینه منتظر هستیم و احساس نیاز داریم افزود: طبیعتا در مدیریت شهری بسیاری از دستگاه‌ها پایشان را کنار کشیدند و مردم در بسیاری از موضوعات از نظر دریافت خدمات ضرر می بینند. چناریان ادامه داد: تا قانون مدیریت واحد شهری در کشور به نتیجه برسد، باید تدبیری اندیشید و پیشنهادی داد تا بتوانیم از حضور سایر دستگاه‌ها در ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم.

او تاکید کرد: به طور مثال در موضوع مدیریت سگ‌های بلاصاحب همه نشانه‌ها به سمت شهرداری می‌رود  در حالی که در این موضوع سایر دستگاه‌های دارای نیز نقش دارند. این عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: امروزه دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به مردم شهرهایی که شهرداری‌های آنها درآمد لازم برای  ارائه خدمات به مردم را ندارند به حاشیه رفته اند.

وی گفت: باید گروهی، شورایی و مجموعه‌ای با حضور استاندار، امام جمعه و سایر دستگاه‌ها تشکیل و هر چند وقت یکبار جلساتی برگزار تا چاره‌اندیشی برای مشکلات و عقب‌ماندگی‌های شهر انجام شود.

نرخ‌های متعدد در حوزه بلیت‌های سفر اربعین

سخنگوی شورا و رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورای کرمان نیز در ادامه درباره مساله قیمت‌های متفاوت بلیت‌های سفر اربعین با اشاره به نرخ‌های اتوبوس‌های مسیرهای کرمان به اهواز گفت: در نرخ بلیت این مسیر از هفته گذشته تاکنون چهار بار نرخ تغییر کرده است.

محمدرضا کمساری افزود: متاسفانه این تغییر قیمت بلیت‌ها را خیلی‌ها از چشم شهرداری می‌بینند در حالی که متولی این موضوع اداره کل راهداری است و این اداره مسئول تصویب و نظارت بر نرخ نامه‌های بلیت‌های مسیرهای برون شهری اتوبوس‌هاست.

اوادامه داد: قانون در موضوع نرخ نامه‌ها اجرا نمی شود و متاسفانه در سایت‌ها برای خرید بلیط هیچ سرویسی وجود ندارد ولی در ترمینال اتوبوس‌ها صف کشیده‌اند که این مردم را دچار مشکل کرده است.

بسته‌های ویژه تشویقی برای بازسازی خانه‌های قدیمی

محمد امین شمسی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان نیز در ادامه در بخش مربوط به بازسازی خانه‌های قدیمی این شهر گفت: قرار بر این شده که اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری بسته‌های ویژه تشویقی برای بازسازی خانه‌های قدیمی و فضاهای میراثی تعریف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 86
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,996
  • ماه: 7,634
  • سال: 25,198