سیر تا پیاز طرح نهضت ملی مسکن در جیرفت؛ پیمان توکلی معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان می‌گوید برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان جیرفت 49 هکتار زمین اختصاص داده شده است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1259

سیر تا پیاز طرح نهضت ملی مسکن در جیرفت؛ پیمان توکلی معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان می‌گوید برای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان جیرفت 49 هکتار زمین اختصاص داده شده است

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی جنوب‌کرمان از ثبت نام ‌32هزار نفر متقاضی در سامانه حمایتی مسکن خبر داد و گفت: در شهرستان جیرفت 49 هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت 6800 واحد‌زمین تامین شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به پروفایل خود در سامانه TEM نسبت به پروژه خود و درصد پیشرفت فیزیکی آن اطلاعات لازم را کسب کنند. 

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم از مهرماه سال گذشته بحث مسکن به صورت جدی از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی پیگیری شد.براساس اعلامی که درجنوب‌کرمان انجام شد نزدیک به 32 هزار‌نفر متقاضی در سامانه حمایتی مسکن ثبت نام کردند. براساس اولین پالایشی که صورت گرفت از این تعداد بیش از 6500 نفر متقاضی واجد شرایط تشخیص داده شدند و حدود 1500 نفر متقاضی موثر و واریز‌ وجه داشته‌اند.

 در‌خصوص واجدان شرایط نهضت ملی مسکن، طبق قانون و آئین‌نامه،اطلاع‌رسانی لازم چه به‌صورت خصوصی و چه در پایگاه‌های خبری انجام شد. واجدان شرایط این طرح بایستی حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در‌نهایت استفاده نکردن از امکانات دولتی از اول انقلاب را در حوزه مسکن، را برای ثبت نام داشته باشند. همچنین بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و آقایان مجرد بالای 23 سال و متقاضیان دارای محدودیت جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، نیز می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. به گفته توکلی در طرح نهضت ملی مسکن سعی شده از تمامی تجارب طرح‌های حمایتی گذشته در حوزه مسکن استفاده شود تا اگر کمبود و ایرادی هم وجود داشت، حداقل تکرار نشود و چنانچه نکات مثبتی بود در اجرای طرح جدید تقویت شوند.

اما در‌خصوص این طرح در شهرستان جیرفت بین مردم سوالاتی مطرح است مثل تسهیلات، مکان یابی واحد‌مسکونی خود، شیوه‌ی باز‌پرداخت، میزان پرداخت متقاضی در‌حین‌ساخت و همچنین شیوه و مراحل پرداخت تسهیلات که درهمین خصوص با معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و‌شهرسازی جنوب کرمان گفتگویی انجام شده است.

-آقای توکلی در خصوص طرح نهضت ملی‌مسکن در بین مردم سوالاتی مطرح است که نیاز است به آن پاسخ داده شود لطفا ابتدا در خصوص  کلیات طرح نهضت ملی مسکن اگر صحبتی هست بفرمایید:

برای اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن راهبردهای زیادی طراحی شده است،که اولین راهبرد آن ساخت‌و‌ساز توسط خود مردم است افرادی که زمین سنددار دارند می‌توانند بدون هیچ گونه آورده‌ای ازاین تسهیلات به ازای هر واحد، تحت عنوان خودمالکی استفاده کنند. راهبرد بعدی اعطای تسهیلات در بافت‌های فرسوده شهری است که نرخ سود پایین‌تری دارند و مبلغ تسهیلات برای بافت‌های فرسوده 50 میلیون تومان بیشتراست‌ و کسانی که دارای ملک سنددار در محدوده بافت فرسوده هستند می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

راهبرد بعدی برای کسانی است که زمین ندارند و این راهبرد اصلی‌ترین تلاش دولت برای خانه‌دارشدن مردم است. در این شیوه افراد پس از احراز شرایط، به پروژه‌هایی که توسط سازندگان ذی‌صلاح و تحت نظارت ناظرین نظام مهندسی ساخته می‌شوند، متصل شده و خانه‌دار شوند. این جا این نکته هم اضافه کنم که این طرح بر مبنای تسهیلات بانکی دولتی و آورده‌ی مردم است و تامین وجه آورده اعضاء مطابق با برنامه‌ی زمان‌بندی اعلامی توسط سازنده و کارگزار، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در پیشرفت و اتمام پروژه‌ها خواهد داشت. همچنین وزارت راه و‌شهرسازی تفاهم‌نامه‌هایی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی منعقد نموده است که بتوان با استفاده از آن و در قالب کمک‌هایی که این نهادها دارند خدماتی به افراد تحت پوشش شود.

-چه مقدار اراضی در شهر جیرفت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته و برای چند واحد؟

در شهرستان جیرفت تقریبا 49 هکتار زمین با ظرفیت 6800 واحد زمین تامین شده است که تاکنون 1456 نفر متقاضی موثر واریز وجه داشته‌اند که ما پس از انتخاب اراضی و با در نظر گرفتن شرایط مناسب خدمات زیربنایی و روبنایی که فعالیت اجرای  7 پروژه با ظرفیت 2568 واحد شروع کرده‌ایم. چنانچه متقاضیان افزایش یابند ما مشکلی جهت شروع عملیات اجرایی نخواهیم داشت و زمین به اندازه کافی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

-در خصوص شرط اصلی ثبت‌نام و اینکه متقاضی چگونه باید متوجه شود که کدام واحد در کدام پروژه به او تعلق دارد توضیحاتی بفرمایید؟

در این خصوص سوابقی مثل بیمه پرداختی،محل تولد و گواهی تحصیلی فرزند و … مورد نظر بوده است،همچنین شرط اتصال متقاضی به سازنده پروژه یا کارگزار همان واریز وجه 40 میلیون تومانی است،یعنی آورده‌ی اولیه متقاضی به حساب مسدود شده‌ی خودشان.

افراد بر‌اساس تاریخ پرداخت‌وجه اولیه و اقساط بعدی که می‌پردازند توسط سامانه اولویت بندی می‌شوند.متقاضیان می‌توانند با مراجعه  به پروفایل  خود در سامانه‌ی TEM نسبت به پروژه خود و درصد پیشرفت فیزیکی آن اطلاعات لازم را کسب کنند.

-درخصوص تسهیلات بانکی چگونه عمل می شود ؟ 

تسهیلات بانکی بر مبنای مصوبات شورای پول و اعتبار با سود 18درصد به متقاضی پرداخت می‌شود و دوره‌ی بازپرداخت آن 20 ساله بوده است که حداکثر 3 سال آن مربوط به دوره‌ی ساخت است و زمان انعقاد مشارکت مدنی عضو با بانک محاسبه خواهد شد.

-پرداختهای متقاضی در حین ساخت چگونه است ؟  

پس از ثبت‌نام متقاضی و تایید شرایط،مستقیما توسط وزارت راه‌و‌شهرسازی و از طریق سامانه،یک حساب مسدودی به نام شخص ثبت‌نام شده افتتاح می‌شود و متقاضی پس از دریافت پیامک با عنوان “واریز آورده‌ اولیه”نسبت به واریز 40 میلیون تومان اقدام می‌کند و سپس مطابق قراردادی که با سازنده یا کارگزار می‌بندد نسبت به واریز مابقی و در بازه‌های زمانی تعیین شده اقدام می‌کنند و به محض اتمام و اخذ پروانه ساختمان،عملیات اجرای شروع شده و اعضاء می‌بایست واریز وجه داشته باشند.

-به عنوان سوال آخر لطفا در‌خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بفرمایید؟

پروژه‌ها براساس ثبت‌نام مقدار آورده مردم در مراحل مختلف اجرایی از قبیل اجرای سفت کاری، اسکلت، فونداسیون، شفته‌ریزی، بستر‌سازی و مطالعات زمین‌شناسی و خاک و برخی هم در مرحله‌ی طراحی هستند.همانطور که قبلا گفتم میزان پیشرفت فیزیکی پروژه متناسب با آورده‌ی اعضای آن می‌باشد و اگر اعضاء در پرداخت آورده‌های خود مطابق برنامه زمان‌بندی اقدام کنند پروژه‌ها حتما با سرعت اجرا می‌شود و به محض تکمیل طراحی‌ها نسبت به اخذ پروانه‌ی ساختمانی اقدام خواهد شد. چنانچه همشهریان عزیز سوالی در این رابطه داشته باشند می توانند با تماس تلفنی به دفتر اینجانب و یا بصورت حضوری تشریف بیاورند یا در شهرستانها به ادارات راه و شهرسازی مربوطه مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 7
  • امروز: 172
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,829
  • ماه: 7,941
  • سال: 25,682