۱۶هزار میلیارد تومان طی ۵ماه از استان خارج و به خزانه واریز شد؛ کرمان؛ گاو شیرده دولت؛ استاندار کرمان: تا سهم استان از حقوق دولتی برنگشته، یک ریال دیگر از معادن نگیرید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1315

۱۶هزار میلیارد تومان طی ۵ماه از استان خارج و به خزانه واریز شد؛ کرمان؛ گاو شیرده دولت؛ استاندار کرمان: تا سهم استان از حقوق دولتی برنگشته، یک ریال دیگر از معادن نگیرید

گزارش / مرضیه قاضی زاده

طی ۵ ماه ۷هزار میلیارد حقوق دولتی و نزدیک ۹ هزار میلیارد هم مالیات از استان وصول شده. رقمی که مجموعا ۴تا ۵ هزار میلیارد تومان با کل بودجه دولتی که طی یک سال به استان کرمان اختصاص پیدا کرده، فاصله دارد. استانی که در جایگاه کم درآمدترین خانوارهای شهری کشور قرار داشت سال گذشته رتبه دوم اخذ مالیات را به خود اختصاص داد و امسال هم مالیاتش ۱۲۹ درصد افزایش یافت. روز گذشته اما محمد مهدی فداکار استاندار کرمان دستور داد تا حداقل در خصوص حقوق دولتی معادن تا زمان که سهم ۱۵ درصدی استان از خزانه برنگشته، فشار دیگری بر معادن برای اخذ حقوق دولتی وارد نشود. 

امسال ۲۱ هزار میلیارد تومان مالیات برای استان بریده شده. رقمی که نتیجه اقدام اداره کل مالیات در رابطه با  وصول ۵ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد وصولی بود. سال ۱۴۰۰ کرمان رتبه دوم مالیات وصولی را به خود اختصاص داد و بعد هم برای سال ۱۴۰۱ میزان مالیاتش با ۱۲۹ درصد افزایش به ۲۱ هزار ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. 

۱.۵ برابر تعهد از استان مالیات گرفته شد

بنا به گزارش حمید سلطانی‌نژاد، مدیر کل اقتصاد و دارایی استان کرمان تاکنون ۸هزار  و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات از استان وصول شده . سلطانی‌نژاد  با تاکید بر رویه اشتباه استان مبنی بر فشار مالیاتی بر استان و مازاد ۵ هزار میلیاردی تومانی  وصول مالیات در سال ۱۴۰۰، گفت: رویه پیش‌رو منجر شد که برای سال ۱۴۰۱، میزان مالیات تکلیفی استان بیش از ۱۲۹ درصد افزایش یابد و از حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ هزار و ۹۰۰میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ برسد که با توجه به حجم بالای مالیات بریده شده برای استان ما نه تنها امسال مازاد مالیاتی نداریم بلکه برای وصول هم به مشکل می‌خوریم.

همان رویه‌ای که در مالیات ‌گیری حاکم است،  در خصوص حقوق دولتی هم تکرار می‌شود. سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد واریزی معادن در کل کشور به خزانه بوده است  که ۶۴ درصد آن  را کرمان پرداخت کرده است. با توجه به تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن کشور بایستی ۱۵ درصد این مبلغ یعنی حدود هزار و ۶۰۰میلیارد تومان به استان بر می‌گشت،  اما عددی که برگشت ۳۰ میلیارد تومان بود.

نه تنها در سال ۱۴۰۰ بلکه در تمامی سال‌ها حقوق قانونی استان از محل حقوق دولتی استان به معادن برنگشته است. موضوعی که حتی در سفر ریاست جمهوری هم به آن پرداخت شد .

 برای سال جاری نیز در بودجه  ۴۰ هزار میلیارد تومان سهم معادن در حقوق دولتی مصوب شده است که با توجه به رویه هر سال سهم ۶۴ درصدی استان، باید ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را تامین کنیم. رقمی که نزدیک به کل بودجه مصوب استان کرمان و یا بیش از ۸ برابر کل بودجه‌ای است که صرف کارهای عمرانی در استان می‌شود. 

بنا به گزارش مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان کرمان تاکنون نزدیک ۷هزار میلیارد تومان از این محل به حساب دولت واریز شده است. از این مبلغ نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان در سه ماه اول و مابقی در ۶ ماه اول سال از محل معادن استان وصول شده و به حساب دولت واریز شده است. حسینی نژاد اما در این جلسه اذعان دارد که هنوز ریالی از این مبلغ به استان کرمان برنگشته است. 

طبق قانون معادن اما ۱۵ درصد از این مبلغ وصولی که حدود ۱هزاز میلیارد تومان است، بایستی به استان برگشت داده می‌شد ، رقمی که تاکنون به استان برنگشته و با واکنش استاندار کرمان هم مواجه شد. اگر چه جلسه روز گذشته در خصوص اشتغال و سرمایه‌گذاری بود اما استاندار کرمان به سازمان صمت و دستگا‌های متولی دستور داد که تا زمان برگشتن سهم قانونی استان از محل حقوق دولتی دیگر پیگیری برای وصول حقوق دولتی صورت نگیرد.

فداکار همچنین در این جلسه وعده ارسال نامه و پیگیری گرفتن حق قانونی استان را داد: بنده  نامه‌ای به میرکاظمی،  رییس سازمان برنامه و بودجه  می‌نویسم  که سهم ۱۵ درصد را همین ۶ ماه اول  بدهید.  تا زمانی که سهم ۱۵ درصدی از محل حقوق دولتی به استان برنگشته، هیچ فشاری به معادن نیاورید و حتی یک ریال  دیگر را پیگیری نکنید.

او همچنین در این جلسه از روند مالیات‌گیری در استان کرمان انتقاد کرد و گفت: با توجه به بلایی که سر استان آمده ما امسال باید همت کنیم و پول دولت را وصول کنیم و دیگر مازادی نمی‌ماند.

نیمی از زنان جوان جویای کار، بیکارند

در جلسه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان همچنین به ارائه آماری از وضعیت اشتغال استان پرداخته شد. بنا به اطلاعات ارائه شده در این جلسه که بر مبنای اطلاعات مرکز آمار ایران است، جویندگان کار در بهار امسال نسبت به زمستان ۲ واحد درصد کمتر شدند که عمده این کاهش از ناحیه زنان بوده است. در بهار امسال ۴۶.۶ درصد از زنان ۱۸ تا ۳۵ سالی که به بازار کار برای پیدا کردن شغل مراجعه داشتند، موفق به پیدا کردن شغل نشدند. 

بنا به اطلاعات ارائه شده از سمت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به زمستان ۲ واحددرصد کمتر شده است. به گفته جعفر رودری، نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در  بهار امسال به ۳۹.۲ درصد رسیده که ۲ واحد درصد نسبت به فصل زمستان با عدد۴۱.۱ درصد کاهش یافته است. این کاهش جویندگان کار در استان کرمان در حالی صورت گرفته که متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در بهار امسال ۴۰.۹ درصد است.

بررسی اطلاعات این سازمان نشان می‌دهد که این کاهش نرخ مشارکت بیشتر ناشی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان است، چرا که نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۵.۳ درصد در زمستان به ۱۲.۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ رسیده است . این کاهش در مردان به مراتب کمتر بوده و عدد شاخص نرخ مشارکت اقتصادی مردان از ۶۷.۷ به ۶۶.۳ درصد رسیده است.

همزمان با  کاهش جویندگان کار در بهار امسال که به گفته رودری ناشی از ناامیدی از پیدا کردن شغل است، نرخ اشتغال در استان افزایش یافته و این دو موجب کاهش نرخ بیکاری استان از  ۱۱.۲ در زمستان به ۸.۷ درصد در بهار شده است.

جزییات بیشتر آمار اشتغال در استان گویای این امر است که تقریبا نیمی از جمعیت زنان فعال استان در بازه زمانی ۱۸ تا ۳۵ سال بیکارند. به طور دقیق  نرخ بیکاری زنان فعال ۱۸ تا ۳۵ سال در استان کرمان عدد ۴۶.۶ است که فاصله زیادی با میانگین کشوری ۲۸.۳ درصد کشوری دارد.

شایان ذکر است که نرخ بیکاری جمعیت مردان فعال ۱۸ تا ۳۵ سال عدد  ۲۰.۳ درصد که فاصله ۴ درصدی با میانگین کشوری ۱۶.۶ درصد دارد. 

وضعیت تحصیلی بیکاران در استان گویای این امر است که بیشترین بیکاری در مقطع کارشناسی است و ۵۳ درصد از بیکاران است، تحصیلاتشان در مقطع کارشناسی است . سهم بیکاری این مقطع در کشور حدود۲۹ درصد است که فاصله معنی‌داری با استان کرمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 119
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,029
  • ماه: 7,667
  • سال: 25,231