مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان: هیچ کنترلی روی قنوات نداریم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1322

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان: هیچ کنترلی روی قنوات نداریم

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفت: قنوات باعث تخلیه مداوم آب و آبخوان می شوند و متاسفانه هیچ کنترلی روی قنوات نداریم.

علی رشیدی در نشست هیئت امنای قنوات استان کرمان اظهار کرد: قنات در ایران یکی از زیباترین نعمت های حیات بخش است و قدمت قنات در ایران به عمر تاریخ کهن کشور است و به حدود ۶۰۰۰ سال می‌رسد.

او با بیان اینکه صدها محاسن را برای قنوات می توان برشمرد افزود: طولانی ترین قنات دنیا، قنات گناباد در ایران است که بیش از ۷۰ کیلومتر طول دارد.

رشیدی با اشاره به عیوب قنوات بیان کرد: قنوات باعث تخلیه مداوم آب و آبخوان می شوند و متاسفانه هیچ کنترلی روی قنوات نداریم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: در باغ شهر بم از اول شهریور تا ابتدای اردیبهشت سال بعد آب قنات ها رها است و باید برای این مسئله فکر اساسی بشود.

او در پایان با بیان اینکه حجم تخلیه قنوات استان ۳۱۹ میلیون مترمکعب بود که بیشترین حجم تخلیه با ۶۵ و میلیون مترمکعب مربوط به شهرستان بم است خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای فقط آمار قنات های پایدار و دائمی را دارد که این قنوات در دشت ها حفر شده اند و براین اساس ۱۵۶۹ قنات دایر و ۸۲۲ قنات بایر در استان کرمان داریم.

بر اساس این گزارش، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: قنات حوزه عجیبی است و در کنار قنوات یک فرهنگ و زندگی شکل گرفته و ساختارهایی وجود دارد.

او به موضوع مرمت قنوات در استان اشاره کرد و افزود: اعتباراتی در سفر ریاست جمهوری به استان برای نگهداری و بازسازی قنوات استان اختصاص داده شده و مرکز قنات نیز باید قدری اجرائی تر فکر کرده و در این زمینه کار بکند.

فداکار بیان کرد: لازم است اطلاعات منطقه ای قنوات را جمع آوری کرده و آنها که مهم تر و ضروری تر بوده و حفظ آنها بیشتر اهمیت دارد در اولویت کار قرار بگیرد و استانداری نیز در این راستا کمک‌های لازم را خواهد داشت.

استاندار کرمان گفت: سیل مردادماه خسارت زیادی به قنوات وارد کرد و بخش اول اعتبارات برای حل مشکل قنوات آسیب دیده از سیل گذاشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :