پورابراهیمی خبر داد: تصویب افزایش سهم شهرداری‌های کوچک و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1330

پورابراهیمی خبر داد: تصویب افزایش سهم شهرداری‌های کوچک و دهیاری‌ها  از مالیات بر ارزش افزوده

گزارش / خانه ملت

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مصوبه روز گذشته کمیسیون اقتصادی حکم برنامه ششم تایید و پیشنهاد طراحان در این خصوص تصویب شد. در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون در  صحن علنی و تایید شورای نگهبان میزان باز توزیع منابع ناشی از حوزه مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها کوچک و دهیاری‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  در تشریح نشست روز ( یکشنبه 10 مهر ماه) کمیسیون متبوع خود گفت: نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از آخرین وضعیت تولید و تجارت توسط وزیر مطرح شد. خوشبختانه گزارش ارائه شده بیانگر این است که در 5 ماهه ابتدای سال جاری به جز سه صنعتی که نرخ منفی داشتند سایر صنایع از نرخ رشد مثبتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بخش تجارت و صادرات نیز خوشبختانه آمار خوبی ارائه شده و در 5 ماه ابتدایی سال میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود که اگر این مسیر دنبال شود، تا پایان ‌سال به تراز غیر منفی که سه سال وضعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده خواهیم رسید و این روند جدیدی بوده که در حوزه تجارت می‌توانیم پیش بینی کرده و امیدواریم تحقق پیدا کند. وی ادامه داد: تصویب موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دستور کار دیگر کمیسیون اقتصادی بود.  با توجه به اینکه این موضوع قبلا هم در مجلس مورد بررسی گرفته بود، امروز بحث تمدید موافقتنامه مذکور مطرح و با نظر اعضای کمیسیون و با حضور وزیر صمت به تصویب رسید. بحث اصلی این موافقتنامه تعرفه‌هایی بوده که در نهایت به بهبود وضعیت صادراتی کمک می‌کند. 

کشورهای عضو این موافقتنامه از جمله روسیه، بلاروس قزاقستان، قرقیزستان و کشورهای دیگر بوده و روند تجارتمان در طول ماهها اخیر نشان می‌دهد که ظرفیت افزایش 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته که این ظرفیت می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، امیدواریم با تصویب نهایی در صحن علنی و تایید شورای نگهبان شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه همکاری‌های اقتصادی با اوراسیا باشیم. پورابراهیمی اظهار کرد: بحث مربوط به مالیات بر ارزش افزوده موضوع دیگری بود که در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت. در این قانون باز توزیع منابع برای شهرداری ها و دهیاری ها در کشور تغییراتی نسبت به برنامه ششم داشته که بر اساس آن سهم شهرداری‌های کوچک و دهیاری‌ها نسبت به احکام برنامه ششم کاهش پیدا کرده بود که در مصوبه روز گذشته کمیسیون اقتصادی حکم برنامه ششم تایید و پیشنهاد طراحان در این خصوص تصویب شد. در صورت تصویب نهایی مصوبه کمیسیون در  صحن علنی و تایید شورای نگهبان میزان باز توزیع منابع ناشی از حوزه مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری ها کوچک و دهیاری‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد. وی گفت: حذف مالیات مضاعف بر ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش مربوط به کمیته تخصصی مالیات بر ارزش افزوده نیز مطرح و جمع بندی نهایی تصویب شد. با این مصوبه در صورت تایید در صحن علنی و شورای نگهبان مالیات مضاعف بر ارزش افزوده از مناطق ازاد حذف خواهد شد که اقدام بسیار مهم در اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 5
  • امروز: 52
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,962
  • ماه: 7,600
  • سال: 25,164