مشاور وزیر جهاد‌کشاورزی در اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب‌کرمان مطرح کرد: برای کاشت گیاهان دارویی یارانه اختصاص می‌دهیم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1688

مشاور وزیر جهاد‌کشاورزی در اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب‌کرمان مطرح کرد: برای کاشت گیاهان دارویی یارانه اختصاص می‌دهیم
سمیه خدیشی – نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب کرمان در شهر جبالبارز برگزار شد.
جشنواره‌ها علاوه بر آنکه باعث افزایش روحیه نشاط و هم‌افزایی بین تولیدکنندگان محلی می‌شود در جانمایی آن منطقه‌ای در نظر گرفته شد که یکی از مراکز تولید عرقیات گیاهی بوده و کارگاه گلاب‌گیری در آن فعال است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این جشنواره، رسالت اصلی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت ترویج جهاد کشاورزی را معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های جنوب کرمان قلمداد کرد و گفت: در دو سال گذشته توانستیم در گوشه‌وکنار منطقه ۱۵ جشنواره برگزار کنیم.
احمد احمدپور با اشاره به اینکه جنوب کرمان دارای تنوع محصولات گیاهی، کشاورزی و دامی است، ابراز کرد: عدم وجود صنایع تبدیلی، فراوری، بسته‌بندی و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی، کشاورزان را دچار مشکل کرده است.
او اظهار داشت: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که صنعت فراوری گیاهان دارویی را به این منطقه بیاورد؛ زیرا گیاهان دارویی که کشاورزان منطقه برداشت می‌کنند به‌صورت خام‌فروشی از استان خارج می‌شود و باارزش افزوده زیاد به منطقه برمی‌گردد.
احمدپور بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها هم هزینه زیاد و هم دردسر زیادی دارد؛ اما ما در راستای تحقق شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است برای برپایی این جشنواره از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفتیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی که در این جشنواره شرکت داشت، با بیان اینکه باید جامعه را نسبت به ارزش و خواص گیاهان دارویی آگاه شوند، گفت: علاوه بر خاصیت درمانی، یکی از نقاط برجسته گیاهان دارویی جذب گردشگر است که باعث افزایش دانش، ثروت، اشتغال و رونق گردشگری می‌شود.
حسین زینلی بیان کرد: صنعت اسانس‌گیری و بسته‌بندی باید در جنوب کرمان و مناطقی از کشور که ظرفیت تولید گیاهان دارویی دارد، شکل گیرد.
مجری طرح گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی، اضافه کرد: تولید محصولاتی همچون گل محمدی، زیره سیاه و آویشن در جنوب کرمان باعث رونق گردشگری هم می‌شود ضمن اینکه وقتی صنعت وارد منطقه‌ای شد کشاورزی قراردادی رونق پیدا می‌کند.
وی با یادآوری اهمیت گیاهان دارویی در رونق حوزه‌های مختلف بیان کرد: کرمان در تولید حنا استان اول کشور است و در خاورمیانه هم حرف اول را می‌زند؛ بنابراین باید تمرکز ویژه داشته باشیم که این محصول را صنعتی (و تجاری‌سازی) کنیم. وی با بیان اینکه فراوری گیاهان دارویی برای منطقه ارزآوری می‌کند، خاطرنشان کرد: باید ستادی برای آموزش فراوری گیاهان دارویی راه‌اندازی شود تا مردم این منطقه با دانش روز دنیا آشنا شوند و با دنیا رقابت کنند.
زینلی ابراز کرد: سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، کشاورزان علاقه‌مند به کاشت گیاهان دارویی را شناسایی کند و ما حتماً امسال یارانه‌ای به کاشت گیاهان دارویی اختصاص خواهیم داد و در صورت تصویب تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان جبالبارز اختصاص می‌دهیم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: وظیفه ما تسهیلگری و حمایت است و کمک خواهیم کرد تا مردم این منطقه رشد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 153
  • دیروز: 158
  • هفته: 1,399
  • ماه: 7,635
  • سال: 29,134