از هر ۱۰۰۰ کرمانی ۶ نفر مبتلا به آلزایمر هستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1331

از هر ۱۰۰۰ کرمانی ۶ نفر مبتلا به آلزایمر هستند

رئیس مرکز تحقیقات مغزواعصاب کرمان گفت: در استان کرمان از هر ۱۰۰۰ نفر، ۶ کرمانی به بیماری آلزایمر مبتلا است.

حسین علی ابراهیمی میمندی با گرامیداشت هفته سلامت و پیشگیری از آلزایمر گفت: زمینه اصلی بیماری آلزایمر کهولت سن است که امری طبیعی بوده و بخشی از زندگی هر شخص محسوب می‌شود.

به گفته او، گا‌ها دیده شده که برخی افراد با وجود سن بالا دچار آلزایمر نشده‌اند و و برخی دیگر درگیر فراموشی، ولی باید مطلع بود که خیلی علتش‌ها شناخته شده نیست و شاید مربوط به زمینه ژنتیک، بهداشت غذایی و روانی و همچنین فعالیت‌های ورزش کمک دهنده هستند که افراد دیرتر ویا سبک‌تر دچار آلزایمر شوند.  ابراهیمی میمندی با اشاره به اینکه مطالعه را در اولویت کار‌های روزمره قرار دهید، تصریح کرد: در کنترل و پیشگیری از بیماری آلزایمر مطالعه کردن و کتاب خواندن بسیار نقش مهمی را ایفا می‌کند و باید مدنظر داشت که مطالعه را کم کم به سمت، نوشتن ونُت برداشتن سوق دهید که در فعال‌تر ماندن ذهن بهترین شیوه است.

استاد بیماری‌های مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: شدت یافتن آلزایمر به یک سری بیماری‌ها زمینه‌ای مثل فشارخون و بیماری قند مربوط می‌شود که این نیز باید کنترل شود. او با بیان اینکه استرس‌ها را کمتر کنید تا از کهولت سن و عوارض آن در امان باشید، گفت: توجه به بهداشت روانی و غذایی بهترین مواردی هستند که می‌توانندجنبه پیشگیری داشته باشند و در سن بالا شدت آلزایمر را کنترل کنند. او می‌گوید: چاقی یکی از دلایل اصلی این بیماری‌ها است و بیشترین قاتل انسان‌ها در دنیا فشار خون محسوب شده است.

ابراهیمی میمندی بیان داشت: در کرمان شیوع بیماری قند نسبت به سایر نقاط کشور، بسیار بالا است و باید برای این قضیه راهکار یافت و اقدامات درمانی لازم را فراهم کنیم.

رییس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب کرمان تصریح کرد: درمان قاطعی برای آلزایمر وجود ندارد، اما دارو‌هایی موجود است که می‌تواند کمک کند که از سلول‌های مغزی که باقی مانده است، درست استفاده شود و علایم بیماری را سبک‌تر کند. او با اشاره به اینکه، در صورت هر گونه علائمی و قبل از هر اقدامی باید توسط یک متخصص مغز و اعصاب معاینه شد، افزود: ۲۰ درصد افرادی که دچار فرسودگی عقل می‌شوند، آلزایمر نداشتند و به یک بیماری دیگری مبتلا بوده اند لذا این ۲۰ درصد رقم بالایی است و باید مورد توجه قرار گیرند.

استاد بیماری‌های مغزی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: کسی که آلزایمر می‌گیرد یک بار سنگینی را به خانواده وارد می‌کند و اگر این فرد به تنهایی، بتواند بهداشت را رعایت کند در کنترل بسیاری مسائل تاحدودی کمک دهنده افراد خانواده خواهد بود. رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب کرمان با اشاره به اینکه در استان کرمان از هر ۱۰۰۰نفر، ۶ کرمانی درگیر آلزایمر هستند، گفت: از سن ۶۵ سال به بالا هر ۵ سال عمر بیشتر میزان آلزایمر را دوبرابر می‌کند واز آنجایی که تحقیقات نشان داده که خانم‌ها نسبت به آقایان عمر بیشتری دارند بنابراین این افزایش دو برابری آلزایمر را درخانم‌ها بیشتر نشان می‌دهد.

ابراهیمی میمندی اضافه کرد: ۲ سال قبل طی بررسی‌های انجام شده توسط همکارانم در کرمان، دریافتیم که در خانم‌ها در هر ۱۰۰۰ نفر، ۸ خانم و در آقایان ۴ نفر دچار آلزایمر هستند و تنها دلیل آن، همین افزایش عمر ۳ تا ۵ سال در بین خانم‌ها است.

رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب کرمان افزود: در زمینه پیشگیری و کنترل آلزایمر، در کرمان اقدامات خوبی نسبت به سایر مناطق کشور انجام می‌شود که تاکنون رسانه‌ای نشده و نیاز است که موسسات فعال برای این امر، دور هم جمع آیند تا ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و هرچه زودتر اقدامات ارزشمند مدنظر را به بار بنشانند تا در جهت کمک به بیماران قدمی بلند برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 73
  • امروز: 16
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,251
  • ماه: 7,404
  • سال: 24,888