طرح دارویار در آستانه شکست

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1348

 طرح دارویار در آستانه شکست

گزارش / جام جم

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران: دارویار در دومین هدف اصلی‌اش موفق نبوده است، چرا که ‌ نه فقط کمبودهای دارویی برطرف نشده، بلکه پس از اجرای طرح دارویار کمبود دارو بیشتر نیز شده است

کمبود دارو در کشور بیداد می‌کند و شرکت‌های داروسازی بر طبل افزایش قیمت می‌کوبند. در این بین زمزمه‌های شکست ‌ طرح دارویار نیز به گوش می‌رسد، چرا که نتوانسته اهدافی مانند کمبود دارو را برطرف کند. علاوه بر این عملکرد نامناسب بیمه‌هایی مانند تامین اجتماعی نیز سبب شده طرح دارویار در پیش‌گیری از افزایش قیمت دارو هم دچار چالش شود، چالشی که اگر کنترل نشود مهر تاییدی است بر شکست کامل طرح دارویار‌.

 شرایط بازار دارویی کشور آنقدر نامناسب است که وزیر بهداشت و درمان نیز حتی حرف از شکست طرح دارویار به میان آورده است. او هفته گذشته‌ در مراسم‌ روز ملی بیمه سلامت ادعا کرد اگر طرح دارویار شکست بخورد مقصرش او نیست، چرا که سازمان‌هایی که از آن حمایت نمی‌کنند، سبب شکست این طرح می‌شوند.به گفته او سازمان تامین اجتماعی در پرداخت‌ها بسیار عقب است. عقب افتادگی تامین اجتماعی در پرداختی‌ها سبب شده این روزها بسیاری از مراکز درمانی و داروخانه‌ها با مشکل رو به رو شوند. عبدالحسین روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است ضعف در مدیریت سبب ایجاد این شرایط شده است.  ‌آن‌طور که او توضیح می‌دهد‌ بدهی دولت به تامین اجتماعی و بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه‌ها ‌ ناشی از ضعف مدیریت است.

‌ به گفته او وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌قول داده که تغییرات جدی و بهینه سازی را در مدیریت مجموعه شستا و زیرمجموعه‌ها اتخاذ و تاخیرات طولانی در پرداخت بدهی‌ها در دو سال گذشته را جبران کند.

با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند اگر بیمه‌هایی مانند تامین اجتماعی رویکرد خود را تغییر ندهند، طرح دارویار نیز شکست‌خواهد خورد، زیرا نتوانسته ‌در برطرف کردن کمبود دارو و پیش‌گیری از افزایش قیمت دارو موفق باشد.

دارویار به اهدافش رسید؟

دلایل مطرح شدن زمزمه‌های شکست طرح دارویار را باید در اهداف این طرح جست‌وجو کرد. حدود سه ماه از اجرای این طرح می‌گذرد، طرحی که اهداف اصلی‌اش کنترل قیمت دارو و برطرف کردن بحران کمبود دارو بود.

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره اینکه آیا طرح دارویار شکست خورده است؟ به جام جم آنلاین می‌گوید:هر طرحی زمانی شکست می‌خورد که به اهداف خود نرسد.

او نیز معتقد است طرح دارویار دو هدف اصلی دارد؛ پیش‌گیری از افزایش قیمت دارو و برطرف کردن کمبود دارو‌.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره اینکه آیا دارویار توانسته مانع افزایش قیمت دارو شود؟ عنوان می‌کند: تا این لحظه دارویار به این هدف رسیده است و این روزها دارو با قیمت شهریور سال 1400 در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

در این بین اما باید یادآور شد که قیمت برخی اقلام دارویی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش یافته است، اما بار این افزایش قیمت روی دوش بیمه‌هاست، چراکه پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکرده است.

‌فاطمی درباره حل بحران کمبود دارو نیز می‌گوید: دارویار در دومین هدف اصلی‌اش موفق نبوده است، چرا که ‌ نه فقط کمبودهای دارویی برطرف نشده، بلکه پس از اجرای طرح دارویار کمبود دارو بیشتر نیز شده است.

‌ اواسط  تیر ماه گذشته بود که عبدالحسین روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بحران کمبود دارو سخن به میان آورد. آن طور که او گفت ٣۵۶ قلم دارو در داروخانه سیزده آبان که مرجع تامین داروست، دچار کمبود است.‌

این در حالی است که آن زمان شهروندان برای تهیه داروهایی مانند شربت‌های آنتی بیوتیک و یا دیفن‌هیدرامین با مشکل رو به رو نبودند.

بنابراین می‌توان گفت فهرست کمبودهای دارویی کشور بیشتر شده است و طرح دارویار نتوانسته به این هدف خود دست پیدا کند.

شکست دارویار نزدیک است؟

شاید در نگاه اول طرح دارویار به یکی از اهدافش که پیشگیری از افزایش قیمت دارو است، رسیده باشد. اما به نظر می‌رسد این شرایط نیز پایدار نیست و بسیاری از مراکز درمانی و داروخانه‌ها این روزها با مشکل رو به رو شده‌اند. این شرایط سبب شده برخی داروخانه‌ها پشت شیشه پیش‌خوان خود نوشته‌هایی نصب کنند که از قطع همکاری آنها با بیمه‌ها حکایت دارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران  در پاسخ به این پرسش که آیا عملکرد طرح دارویار در پیش‌گیری از افزایش قیمت‌ دارو پایدار خواهد بود؟ به  جام جم آنلاین می‌گوید: طرح دارویار به این هدف ‌رسیده است. اما  به نظر نمی‌رسد پایدار باشد، چون این داروخانه‌ها هستند که به قول معروف جور طرح دارویار را می‌کشند.

آن طور که او توضیح می‌دهد حدود سه ماه از اجرای طرح دارویار می‌گذرد و در این مدت داروخانه‌ها  طلب خود را از بیمه‌ها نگرفته‌اند.

فاطمی درباره اینکه کدام بیمه‌ها پول داروخانه‌ها را پرداخت نکرده‌اند، عنوان می‌کند: بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در پرداختی‌های خود عقب افتاده‌اند.

این شرایط سبب شده که بسیاری از داروخانه اعتبار لازم را برای خرید دارو نداشته باشند، زیرا قیمت دارو افزایش پیدا کرده است و کم نیستند شرکت‌هایی که اقلام دارویی را فقط به صورت نقدی در اختیار داروخانه‌ها می‌گذارند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید: داروخانه‌ها فقط ۵ تا ۱۰ درصد قیمت داروها را از شهروندان می‌گیرند و‌ ۹۰درصد باقیمانده را‌ بیمه‌ها باید به داروخانه‌ها پرداخت کنند. به همین دلیل اگر بیمه‌ها این رویکرد خود را ادامه بدهند، ممکن است دیگر داروخانه‌ها با آنها همکاری نکنند.

به این ترتیب با توجه به شرایط داروخانه‌ها و عملکرد نامناسب برخی بیمه‌ها احتمال اینکه داروخانه‌های بیشتری تصمیم بگیرند همکاری خود را با بیمه‌ها قطع کنند، افزایش پیدا کرده است. حدود ۱۴ هزار داروخانه در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. آنها اگر به این نتیجه برسند که همکاری با بیمه‌ها سبب افزایش مشکلات آنها می‌شود، همکاری خود را با بیمه‌ها قطع خواهند کرد و به این شکل طرح دارویار ‌دچار شکست کامل خواهد شد.

اواسط  تیر ماه گذشته بود که عبدالحسین روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بحران کمبود دارو سخن به میان آورد. آن طور که او گفت ٣۵۶ قلم دارو در داروخانه سیزده آبان که مرجع تامین داروست، دچار کمبود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 56
  • امروز: 334
  • دیروز: 328
  • هفته: 2,543
  • ماه: 6,328
  • سال: 22,510