سارقان با سرقت سیم و کابل روشنایی را از معابر گرفته‌اند. سرقت روشنایی از شهر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1351

سارقان با سرقت سیم و کابل روشنایی را از معابر گرفته‌اند. سرقت روشنایی از شهر

گزارش \ ایرنا

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان: شرکت برق بابت روشنایی معابر مبالغی دریافت می‌کند و باید خدمات بهتر و بیشتری به شهروندان ارائه کند

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق شمال کرمان: هیچ وجهی بابت تامین روشنایی معابر از مشترکان دریافت نمی‌شود. 

روشنایی معابر ارتباط مستقیمی با ارتقای امنیت و نیز کاهش سوانح رانندگی دارد اما با وجود این، کلانشهر مرکز استان کرمان شب‌ها تاریک است و خاموش.

تاریکی شب‌های کرمان در معابر شاید برای برخی ساکنان این شهر عادی شده باشد اما شهروندانی که به کرمان سفر می‌کنند این شهر را تاریک و فاقد نور کافی در شب می‌دانند که باعث شده تا کرمان دلگیر و ناامن در اذهان جای گیرد؛ مسئولان شهر نیز بر این نکته واقفند و نبود بودجه کافی و سرقت تجهیزات برق را از دلایل اصلی این معضل می‌دانند.

شهر کرمان به لحاظ گستره شهری در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و در ردیف کلانشهرهای کشور قرار گرفته اما در عین حال در بسیاری از زیرساخت‌های شهری و خدماتی مانند روشنایی معابر آنچنان که باید پیشرفت نداشته و در شب، معابر زیادی با خاموشی روبه رو هستند که گلایه شهروندان را در پی دارد.

شکایت از تاریکی در صدر گلایه‌ها

حتی در برخی اماکن تاریخی مانند بازار شهر کرمان نیز وضعیت روشنایی معابر مناسب نیست و شاهد خاموشی کوچه‌های منتهی به بازار هستیم که کسبه از این موضوع ناراضی هستند.

سال گذشته براساس تحلیل آمار شکایت‌های مردمی که به شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ارائه شد، مشکل نبود روشنایی معابر و قطع برق از جمله مهمترین آنها با فراوانی حدود ۳۳ درصد از کل شکایت‌ها بوده است. سال گذشته براساس تحلیل آمار شکایت‌های مردمی که به شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ارائه شده، مشکل نبود روشنایی معابر و قطع برق از جمله مهمترین آنها با فراوانی حدود ۳۳ درصد از کل شکایت‌ها بوده است.

مسئولان پلیس راهور نیز خاموشی معابر و دید نداشتن در شب را نیز یکی از علت‌های سوانح رانندگی بویژه در نقاط حادثه‌خیز و معابر اصلی درون شهری بویژه در بحث عابران پیاده ذکر می‌کنند.

اما مسئولان حوزه برق مهمترین دلیل خاموشی معابر شهری را ناکافی بودن بودجه و افزایش قیمت تجهیزات می‌دانند که باعث شده خدمت‌رسانی در این بخش ناقص و با معضل همراه باشد؛ در حالی که طی سال‌های اخیر بارها تاکید می‌‌‌شد که مبلغی با عنوان روشنایی معابر در قبوض برق شهروندان درج می‌شود، اما مسئولان شرکت برق اظهار می‌دارند که این موضوع مربوط به سال‌های قبل بوده و اینک برای تامین روشنایی معابر هیچ وجهی روی قبوض دریافت نمی‌شود.

گلایه مدیران شهری از خاموشی معابر

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان با اشاره به مشکل چندین ساله خاموشی معابر در کرمان گفت: مراجعه و تماس‌های زیادی با شورا در بحث روشنایی معبر گرفته می‌شود که اغلب از خاموشی‌ها گله‌مند هستند و در این زمینه مسئولان برق شهر کرمان را به شورا دعوت کردیم تا مشکلات مردم بررسی و حل شود.

فتح الله مویدی افزود: بخش زیادی از مشکلات خاموشی معابر شهری مربوط به سرقت سیم و کابل برق است که خسارت زیادی به شبکه برق شهری وارد می‌کند.

او تاکید کرد: وظیفه تامین برق شهر بر عهده شرکت برق است اما روشنایی اماکن عمومی مثل پارک‌ها زیر نظر شهرداری قرار دارد که سعی شده روشنایی این مکان‌ها به صورت کامل تامین شود تا مردم زمان استفاده با مشکل روبرو نشوند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان همچنین تصریح کرد: شرکت برق بابت روشنایی معابر مبالغی دریافت می‌کند و باید خدمات بهتر و بیشتری به شهروندان ارائه کند؛ شورای شهر نیز این مساله را به صورت دقیق پیگیری می‌کند.

شرکت برق:اعتبارت پاسخگو نیست

اما معاون بهره برداری شرکت توزیع برق شمال کرمان با اشاره به بالا رفتن قیمت تجهیزات برق بیان کرد: افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر باعث شده است اعتبارات ما جوابگوی تامین نیازهای شبکه نباشد و اعتبار برای روشنایی معابر با هزینه‌ها همخوانی ندارد.

محمد محسنی با بیان اینکه تامین روشنایی معابر بر عهده شرکت توزیع برق است تاکید کرد: بیش از ۱۰ سال قبل مبلغی روی قبوض مشترکان با عنوان روشنایی معابر دریافت می‌شد که پس از مدتی این مبلغ حذف شده است و اینک هیچ وجهی بابت تامین روشنایی معابر از مشترکان دریافت نمی‌شود.

او تصریح کرد: ما قبول داریم در بحث روشنایی معابر شهر کرمان کاستی‌هایی وجود دارد و تصمیم داریم با تامین اعتبار عقب ماندگی‌ها جبران شود، هر چند همکاران ما در شرکت توزیع برق شمال کرمان با تمام توان برای برطرف کردن مشکلات تلاش می‌کنند.

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق شمال کرمان افزود: سرقت سیم و کابل در معابر نیز افزایش زیادی داشته و یکی از دلایل خاموشی معابر همین مسئله است که باعث خراب شدن چهره معابر شهری می‌شود.

بکارگیری طرح‌های متنوع در چراغ‌های شهر کرمان

مدیر توزیع برق شهرستان کرمان نیز بیان کرد: طی شش ماه نخست سال جاری حدود ۹ هزار عدد لامپ معابر و ۶ هزار و ۵۰۰ عدد سایر لوازم چراغ‌ها تعویض شد که حدود ۶۰ درصد از آنها مربوط به شهر کرمان بوده و همچنین بیش از ۱۰ کیلومتر شبکه سیم سرقتی معابر شهری در این شهرستان اصلاح شده است.

محمدرضا عرب‌زاده تصریح کرد: ایجاد روشنایی مطلوب و با کیفیت در سطح معابر شهری کرمان همواره مورد تقاضای شهروندان بوده و مشترکان در صورت تامین نشدن روشنایی معابر یا خاموش بودن خیابان و کوچه محل سکونت خود می‌توانند از طریق تماس با شماره ۱۲۱ مراتب را اعلام و درخواست خود را ثبت و در اسرع وقت توسط همکاران اصلاح روشنایی انجام خواهد شد. ‌

مشکل روشنایی معابر و تاریکی شهر کرمان از سال‌ها قبل وجود دارد؛ گرچه مسئولان برق که متولی رصد شهرها و روستاها، شناسایی نقاط مشکل دار و تامین روشنایی هستند و دلایل متعددی نیز برای خاموشی شب‌های کرمان ذکر می‌کنند و حتی مدعی هستند که شهروندان باید این نقاط تاریک را اطلاع رسانی کنند اما تجربه سفر به کلانشهرهای دیگر کشور نشان می‌دهد که شهر را با نورپردازی مناسب نه تنها بسیار زیباتر و گردشگرپذیر تر می‌شود بلکه با تامین روشنایی استاندارد، زمینه ارتقای امنیت و ایمنی شهروندان نیز به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می‌یابد.

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق شمال کرمان: افزایش قیمت‌ تجهیزات برق در سال‌های اخیر باعث شده است اعتبارات ما جوابگوی تامین نیازهای شبکه نباشد و اعتبار برای روشنایی معابر با هزینه‌ها همخوانی ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :