رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عنوان کرد. بی اثری تحصیلات در بهره‌وری نیروی کار استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1359

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عنوان کرد. بی اثری تحصیلات در بهره‌وری نیروی کار استان کرمان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان با اشاره به آخرین شاخص‌های بازار کار، می‌گوید: براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران تا پایان سال گذشته، رشد اقتصادی استان کرمان ۴.۷ درصد بوده که نسبت به عدد برآورد شده بیشتر است.

به گفته جعفر رودری،  نرخ رشد اشتغال استان ۲.۶ درصد و نرخ رشد جمعیت فعال حدود ۱.۹ درصد است و بالاتر بودن نرخ رشد اشتغال نسبت به ورودی بازار کار باید نرخ بیکاری کاهش یابد که آمار نشان دهنده این مهم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان می‌افزاید: نرخ فعالیت در تابستان سال گذشته ۴۰.۳ درصد بوده که اکنون به ۴۰ رسیده است اما نرخ بیکاری از ۱۱.۱ درصد تابستان سال گذشته به ۸.۱ رسیده است. سهم اشتغال بخش کشاورزی استان کرمان تقریبا دو برابر کشور است.

طبق اعلام او، نرخ بیکاری رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله استان کرمان در فصل تابستان امسال ۱۸.۷ درصد است که نسبت به متوسط کشوری دو درصد بیشتر است اما نسبت به بهار سال جاری دو واحد کاهش دارد.

رودری ادامه می‌دهد: نرخ بیکاری ۱۸ تا ۳۵ سال مردان ۱۳.۵ درصد و نسبت به بهار بهبود دارد و نرخ بیکاری در این گروه سنی بانوان استان ۴۴.۴ درصد است که این نرخ مطلوب نیست.

او با بیان اینکه نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در استان کرمان پایین است، اظهار کرد: نرخ مشارکت در استان ۱۱.۶ درصد و نسبت به متوسط کشوری پایین تر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان از بهره‌وری سخن به میان آورد و عنوان کرد: علی رغم اینکه بهره وری کشاورزی در کشور افزایش یافته اما استان کرمان از سال ۹۶ مقداری افت ارزش افزوده داشته و این می‌تواند به دلیل افت سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی و سطحی باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان می‌گوید: علی رغم اینکه سهم افراد تحصیل کرده در اشتغال افزایش یافته اما بهره وری نیروی کار تقریبا ثابت است و نشان می‌دهد نقش آموزش و تحصیلات در بهره وری نیروی انسانی دیده نمی‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :