انتقال آب از صفارود در بودجه ۱۴۰۱ردیف اعتباری دارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1135

انتقال آب از صفارود در بودجه ۱۴۰۱ردیف اعتباری دارد

رودری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان: هیچ مدیر کرمانی حقوق ۳۳میلیونی ندارد

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

استان کرمان یکی از پرخرج‌ترین استان‌هاست. ۴.۶درصد از کل بودجه هزینه‌ای کشور مربوط به کرمان است و از این نظر این استان در جایگاه هفتم بعد از تهران، فارس،خراسان رضوی، خوزستان و مازندران قرار گرفته؛ ۶۰تا ۷۰درصد این هزینه اما صرف پرداخت حقوق و دستمزد به واسطه  حجم کارکنان دستگاه‌های اجرایی شده. با وجودی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سازمان امور استخدامی موظف شده با همکاری سازمان برنامه و بودجه اطلاعات حقوق‌های مدیران و دستگاه‌ها را در سامانه «پاکنا» ثبت کند، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان می‌گوید حقوق مدیران سیستم دولتی استان نه تنها به سقف ۳۳میلیون نرسیده بلکه فاصله فاحشی با این رقم دارد.

 در نشست خبری روز گذشته دکتر رودری همچنین به دیگر سوالات «کاغذ وطن» من جمله بودجه گرفتن طرح‌ انتقال آب از صفارود و اعتبارات راه‌های روستایی پاسخ داده شد.

 بودجه دولت ۳هزار و ۶۳۱هزار میلیارد تومان است که

 هزار و ۵۰۵هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی است. از رقم بودجه عمومی هزار و ۳۷۲هزار میلیارد تومان مربوط به منابع و مصارف عمومی دولت است. اما چقدر از این مبلغ سهم استان کرمان است؟

 *سهم استان از بودجه ملی چقدر است؟

 جعفر رودری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان پاسخ روشنی برای این سوال ندارد. به گفته او ۶۰درصد از توزیع مبلغ ۱۳۷۲هزار میلیارد تومان متمرکز است و امکان استخراج آن برای کرمان وجود ندارد اما در خصوص ۴۰درصد باقی‌‌مانده سهم کرمان حدود ۲۰هزار میلیارد تومان است. او در این خصوص توضیح داد:« بخش مشخص حدود ۶۰۵هزارمیلیارد تومان است که از این رقم ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه کرمان است که سهم ما از کل کشور حدود ۳.۳ درصد است.» این بودجه در دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای قابل تعریف است که از این بین سهم کرمان در بخش هزینه‌ای قابل ملاحظه است.

 بنا به اطلاعات داده شده در این جلسه از مبلغ ۲۰هزار میلیارد تومانی که به استان اختصاص یافته ۱۵هزار میلیارد تومان آن در سطح ملی توزیع شده و در اختیار استان نیست و دخل و خرج  حدود ۴هزار و ۸۰۰میلیارد تومان آن در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.

*بارسنگین حقوق دولتی‌ها در کرمان

سهم کرمان در بودجه هزینه‌ای کشور ۴.۶درصد است و از این نظر کرمان در جایگاه ۷قراردارد. رودری البته مدعی است که این اعتبار که حدود هزار و ۲۰۸میلیارد تومان است تنها ۲۳.۷درصد رشد داشته که نسبت به متوسط کشوری صرفا ۳درصد بیشتر است.

 *هیچ مدیر کرمانی حقوق ۳۳میلیونی ندارد

ریاست این سازمان اما تمایلی به شفافیت در خصوص میزان حقوق پرداختی مدیران دولتی و بدنه دستگاه‌های اجرایی استان ندارد. هر چند که رودری هم بر این نکته صحه می‌گذارد که بالغ بر ۶۰تا ۷۰درصد از رقم بودجه هزینه‌ای کرمان صرف حقوق و دستمزد شده که از نظر او مقبول است.  او در پاسخ به این پرسش خبرنگار«کاغذ وطن» که بیشترین حقوق دریافتی در استان چه میزان است و مربوط به کدام دستگاه است، تنها به این نکته بسنده کرد که هیچ یک از مدیران دستگاه‌های اجرایی حقوقشان به ۳۳میلیون نرسیده. او در این خصوص پاسخ داد:«حقوق و دستمزد به این شکل قابل بیان نیست. ما تفاوت قابل ملاحظه‌ای در نظام پرداخت سیستم اداری نداریم و حقوق‌های نجومی بیشتر مربوط به پرداخت حقوق خارج از سیستم دولتی است. پرداخت سیستم دولتی نه تنها به سقف ۳۳میلیون که در بودجه دیده شده نرسیده؛ بلکه با این میزان هم تفاوت قابل ملاحظه‌ای‌ دارد.»

 *ریخت و پاشی در استان نداریم

او بیان این جمله که هر استانی پول بیشتر دارد، الزاما  ریخت و پاش بیشتری نمی‌کند،علت تفاوت حقوق‌‌‌ها را در استفاده از مصوبات خاص دانست و اطلاعاتی هم در خصوص تعداد بدنه هر دستگاه اجرایی ارائه نداد. او در این باره گفت:«پرداخت حقوق تابع قوانین و قواعد خودش است و دستگاه‌ها به دلیل مصوبات خاصی که دارند ممکن است اختلافات جزیی بینشان باشد. لذا ممکن است یک دستگاه در قالب یک مصوبه خاص افزایش فوق‌العاده و ویژه‌ای را داشته باشد.»

از نگاه رودری بالا بودن اعتبارات هزینه‌ای یک شاخص مثبت برای استان است:«اتفاقا اینکه ما در کشور رتبه ۷را داریم یک شاخص مثبت است؛ چرا که مشکلات کمتری در پرداخت هزینه آب و برق نسبت به سایر استان‌‌ها داریم.»

*ردیف بودجه ملی برای ساخت بیمارستان شهربابک و عنبرآباد

به گفته او در در بودجه ۱۴۰۱ دو پروژه ساخت  بیمارستان شهربابک و عنبرآباد ردیف ملی گرفته .او در پاسخ به بودجه گرفتن پروژه‌هایی برای تامین آب شرب و به ویژه طرح انتقال آب از صفارود با وجود مخالفت محیط زیست نیز به بیان یکسری کلیات بسنده می‌کند.

*انتقال آب از صفارود ردیف اعتباری گرفت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اگرچه پاسخ روشنی به بودجه ملی طرح انتقال آب از صفارود نداد اما به نوعی بودجه گرفتن این پروژه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تایید کرد. او در این خصوص به «کاغذ وطن»گفت:« این پروژه مسیر خودش را دارد و هر چه قانون گذار تشخیص دهد، بر همان اساس هم استان عمل می‌کند. این پروژه جز پروژه‌های ملی است و هر ساله برای فعالیت‌هایی که در حوزه سد و اقدامات این چنینی تعریف شده منابعی گذاشته می‌شود؛ ولی اینکه بخواهد  تصمیم جدیدی در استان گرفته شود من تا این لحظه اطلاع ندارم؛ قطعا هر تصمیمی در مراجع ذی ربط گرفته شود بر همان اساس عمل خواهد شد. »

تالار مرکزی شهر نیز از دیگر پروژه‌های ملی است که به گفته رودری ۹۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منابع آن هم در بودجه دیده شده و گیر اجرایی ندارد. او معتقد است که اگر پیمانکار و دستگاه اجرایی کار را به درستی دنبال کنند پروژه تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.  

به گفته رودری برای سال ۱۴۰۰حدود ۶۴۷میلیارد تومان برای راه‌های روستایی اختصاص داده شده و این اعتبار هم بدون مشکل در استان در حال جذب است نسبت به سایر استان‌‌‌ها نیز این اعتبار رقم مناسبی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 67
  • امروز: 6
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,241
  • ماه: 7,394
  • سال: 24,878