خانه‌های یک طبقه، یعنی اتلاف بودجه و انرژی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1372

خانه‌های یک طبقه، یعنی اتلاف بودجه و انرژی

یک کارشناس مسکن گفت: سیاست اخیر شرکت عمران شهرهای جدید مبنی بر واگذاری زمین به مردم برای ساخت خانه‌های ویلایی و یک طبقه باعث افزایش هزینه‌ها و اتلاف منابع می‌شود؛ در حالی که تقریبا همه کشورهای جهان و در اکثر شهرهای بزرگ با طراحی مناسب به سمت توسعه عمودی و بلندمرتبه‌سازی رفته‌اند.

علی شماعی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر عمده کشورهای توسعه یافته با ساخت برج و مجتمع‌های بزرگ از آب، برق و امکاناتی که در شهرها وجود دارد استفاده می‌کنند. به دلیل تجمیع امکانات و زیرساخت‌های شهری در کلانشهرها احداث ساختمان‌های بلند مقرون به‌صرفه‌تر از این است که هزینه‌ها در نقاط حومه‌ای صرف واحدهای یک طبقه شود.

به گفته شماعی، امروزه در موضوعات شهرسازی و ساخت مسکن به مسائل محیط زیست، از جمله منابع آب، فضای سبز، هوا، انرژی و زیرساخت‌های شهری با وسواس نگاه می‌کنند. با توجه به اقلیم خشک ایران اگر ما به این مسائل بی‌توجه باشیم به مشکل می‌خوریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: احیای بافت‌های فرسوده داخل شهرها بسیار منطقی‌تر از ساخت مسکن در حومه است. اما در ایران شاید یکی از دلایل تمرکز برنامه‌های شهری در حومه کلانشهرها و شهرهای جدید، عدم ساختار محله محوری پایدار با تمام کاربری‌های مورد نیاز در هر محله و مشقت‌های ساخت وساز در بافت فرسوده باشد؛ زیرا ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده با توجه به مسائلی درخصوص تجمیع پلاک‌ها، موضوع وراثت خانه‌ها، دریافت پروانه و عدم مدیریت یکپارچه و غیره دشوار است. 

این کارشناس مسکن به موضوع کم‌آبی شهر تهران اشاره و تاکید کرد: جمعیت توکیو و اطراف آن حدود ۳۶ میلیون نفر است؛ زیرا در محله‌های مختلف این کلانشهر خدمات و زیرساخت‌های شهری برای سکونت چنین جمعیتی در هر بخش و محله شهری وجود دارد. ولی ما در اکثر شهرها حتی تهران با مشکل ارایه خدمات عمومی مواجهیم. 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 15
  • امروز: 222
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,457
  • ماه: 7,610
  • سال: 25,094