خانه روستاییان کوچک‌‌تر می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1393

خانه روستاییان کوچک‌‌تر می‌شود

 گزارش | پیام‌ما

بنا‌بر‌اعلام رسمی بنیاد مسکن، ساخت یا خرید یک متر‌مربع خانه در روستاهای ایران، به طور میانگین ۵ میلیون تومان بودجه می‌خواهد

بنا‌بر اعلام رسمی بنیاد مسکن، ساخت یا خرید یک متر مربع خانه در روستاهای ایران و سال ۱۴۰۱، به طورمیانگین ۵ میلیون تومان بودجه می‌خواهد و وام‌های مسکن روستایی می‌توانند نهایتا خانه‌های ۴۰ متری را حمایت کنند

حدود ۳۰ سال از نخستین باری که عنوان «طرح بهسازی مسکن روستایی» به ادبیات رسمی دولت و مصوبات دارای ردیف و اعتبار وارد شد می‌گذرد اما این طرح نیز مانند بسیاری طرح‌های دیگر نه تنها برای سال‌های متمادی اجرا نشد بلکه پس از ۳ دهه و در آستانه اجرا، دچار تغییر ماهیت شد و از همه بخش‌های آن فقط اعطای وام‌های مسکن به روستاییان باقی ماند. وامی که طبق نخستین مصوبه در سال سال پایانی دولت دوازدهم تا مبلغ ۱۰۰ میلیون و در سال ۱۴۰۱ و دولت سیزدهم تا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان مصوب اما اعطای آنها خیلی زود هم متوقف شد. تا جایی که حتی مجلس شورای اسلامی هم در مورد آن به دولت و بانک‌های عامل تذکر داد. در کنار همه این موضوعات حالا روستاییان هم می‌گویند نه فقط دریافت این وام گذشتن از هفت خان رستم می‌خواهد بلکه با گرانی مصالح و تورم روزافزون این اعداد دیگر نه به درد ساخت یک واحد مسکن استاندارد و کارآمد می‌خورد و نه بهسازی و نوسازی آن.

شهریور ۱۴۰۱ سخنگوی دولت اعلام کرد با تایید رئیس سازمان برنامه، دولت با پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی موافقت کرده است و پرداخت این تسهیلات به متقاضیان از شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد. همچنین مدتی بعد دولت پا را از افزایش رقم وام هم فراتر گذاشت و اعلام کرد دریافت کنندگان وام ۱۰۰ میلیون تومانی می‌توانند نسبت به دریافت وام متمم به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیمه آذری که گذشت گفت: کسانی که وام ۱۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی را در سال گذشته دریافت کرده‌اند نسبت به متمم ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند که تاکنون ۴۵ هزار نفر در این بخش معرفی شده‌اند.

علی اکبر نیکزاد ادامه داد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی که به تصویب رسیده در حال پرداخت است که تاکنون ۴۵ هزار روستایی مشمول دریافت متمم وام روستایی شده‌اند. این افراد کسانی هستند که قبلاً وام ۱۰۰ میلیون تومانی را دریافت کرده بودند. چنانچه بانکی هنوز آیین نامه پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت نکرده، متقاضیان در مناطق مختلف کشور به دفاتر بنیاد مسکن مراجعه کرده و اعلام کنند. استانداران نیز هماهنگ با این مصوبه هستند و گره وام مسکن روستایی با عنایت رئیس جمهوری باز شده است. علاوه بر مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی، مشکل سفته زنجیره‌ای نیز با حمایت مسئولان نهایی شد.

*تذکر مجلس به دولت

با وجود این اعلام‌های مکرر و تبلیغات زیاد دولت اما کمتر از یک ماه بعد اعطای وام‌های جدید هم متوقف شد. مسئله‌ای که بلافاصله با نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مواجه و آن را به صحن کشاند. همچنین ۲۵۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌‌ای به رئیس‌‌جمهوری، خواستار تحقق قانون و پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن روستایی شدند. در این نامه قید شده بود: برخلاف مصوبه شورای عالی مسکن و دستور صریح رئیس‌جمهوری مبنی بر پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن به روستاییان و همچنین تذکرات مکرر نمایندگان مجلس این مساله تاکنون اجرایی نشده است.

در این نامه علت پرداخت نشدن تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی همراهی نکردن برخی مسئولان قید شده است. در این نامه همچنین وجود برخی شروط برای پرداخت وام نوسازی مسکن روستایی بعد از ابلاغ مصوبه شهریور امسال از سوی هیات وزیران درباره پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، به عنوان موانع نوسازی روستاها و از عوامل مهاجرت از روستا به شهر ذکر شده است. نماینده‌ها عواملی مانند الزام به ارائه سند مسکن روستایی، سابقه ۵ سال سکونت دائم در روستا، حذف شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، روند شناسایی و معرفی متقاضیان و غیره را از جمله مواردی اعلام کردند که به ادامه توقف مسکن‌‌سازی روستایی، افزایش روند مهاجرت به شهرها و برخوردار‌نشدن شهرهای کوچک از حداقل خدمات شهری کمک می‌کند. در این نامه تاکید شده است با وجود ابهامات موجود در این مصوبه، همچنان صدور تضمین نامه به دلیل مانع‌‌تراشی برخی دستگاه‌ها با تاخیر مواجه شده است و با توجه به محدودیت‌‌های ساخت‌وساز در فصل‌های پاییز و زمستان، موجب نارضایتی روستاییان و انباشت واحدهای نیمه‌‌تمام شده است. امضا‌‌کنندگان این نامه همچنین از روند کند و عدم تخصیص اعتبار کافی در زمان مناسب برای بازسازی مناطق آسیب‌‌دیده از حوادث غیرمترقبه طبیعی انتقاد کرده و نوشته بودند: این موضوع منجر به عدم تخصیص اعتبارات مکفی، عدم بازسازی و سردرگمی سانحه‌‌دیدگان به ویژه در فصول سرد سال شده است. ۲۵۴ نماینده امضاکننده این نامه در پایان خواستار تسریع در روند پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شده‌‌اند.

*وام، اصلا کفاف ساخت و ساز را نمی‌دهد

سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد انتقادات مطرح شده از سوی این نهاد به دولت به «پیام‌ما» می‌گوید: «در این مصوبه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در نظر گرفته نشده است بنابراین متقاضیان بسیاری از شهرهای کشور به دلیل این مصوبه با مشکلاتی مواجه خواهند شد. همچنین ضمانتنامه سفته زنجیره‌ای در مصوبه هیات وزیران حذف شده و مشکلاتی ایجاد کرده است. از دیگر مشکلات مصوبه دولت این است که در شهرها و روستاهای وقفی قولنامه‌های وقفی مورد توجه قرار نگرفته است که این موضوع موجب مواجهه بسیاری از روستاییان خواهد شد.»

این انتقادات در حالی از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که نه فقط کارشناسان حوزه مسکن معتقدند اعداد تعیین شده برای وام دردی از روستاییان دوا نمی‌کند بلکه بانک‌های تعیین شده به عنوان بانک عامل می‌گویند توان پرداخت و تامین تقاضای وام را ندارند و پس از اعلام دولت، تقاضای دریافت وام به شدت بالا رفته و این وضعیت بدون در نظر گرفتن هیچ ملاحظه ای ایجاد شده است. انتقادی که به نظر می‌رسد خودبنیاد مسکن نیز آن را پذیرفته است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن نیز تایید می‌کند که هزینه ساخت برای یک متر خانه مسکونی در روستا دیگر مانند گذشته ارزان نیست و میان شهرهای کوچک و روستاها تفاوت معناداری از نظر قیمت تمام شده مسکن وجود ندارد. او تایید می‌کند که هزینه ساخت یک خانه روستایی حداقل متری ۵ میلیون تومان تمام می‌شود و به همین دلیل متقاضیانی که وام ۱۰۰ میلیونی گرفته‌اند و در مراحل ساخت هستند، می‌توانند ۱۰۰ میلیون دیگر تسهیلات بگیرند.

محمد جودی به «پیام ما» می‌گوید: «پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در روستاها از سال ۸۴ و با سقف ۵ میلیون تومان آغاز و بر اساس قانون نیز مقرر شد که همه ساله ۱۵ درصد به سقف این وام افزوده شود اما در برخی از سال‌ها و به دلیل تورم فزاینده سقف افزایش از قانون تبعیت نکرد و بیشتر از ۱۵ درصد افزایش یافت. در آن سال‌های ابتدایی اجرای این قانون تنها ۷ درصد واحدهای مسکونی مقاوم بودند. با اجرای این قانون در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا در سال ۱۴۱۰ جشن پایان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی گرفته‌شود.»

او درباره توقف پرداخت تسهیلات نیز پاسخ می‌دهد: «پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به زودی و با تشکیل صندوق مسکن و صدور ضمانت‌نامه از سوی سازمان برنامه و بودجه آغاز می‌شود. متوسط ساخت مسکن در روستاها برای یک واحد مسکونی قابل سکونت متری ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان است. اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی پیشنهاد شد که به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد برای این بود که حداقل ۷۰ درصد هزینه ساخت برای یک واحد مسکونی ۶۰ متری را دربربگیرد. بر این اساس هزینه ساخت خانه ۱۰۰ متری در روستا حداقل ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. اما اکنون بحثی وجود دارد. ما می‌گوییم ۵۰ درصد اولیه کار ساخت آنها تمام شده است افرادی هستند که تا حدودی وضعیت مالی خوبی دارند اما ۵۰ درصد دیگر کسانی هستند که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند. یعنی برای این ۱۰ سال دریافت کنندگان وام افراد مستضعف هستند.»

*از یک قانون فقط وامش ماند

نیما حیاتی کارشناس توسعه روستایی به «پیام ما» می‌گوید: «مسئله اصلی در این است که هیچ بند قانون مسکن روستایی تاکنون به اجرا در نیامده است و از تمام بخش‌های آن همه دولت‌ها فقط درگیر اعطای وام بوده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «به‌ویژه بخشی که حتی در زمینه وام‌ها حذف شده و نادیده گرفته شده بخش بازسازی بهسازی بافت روستایی است که فقط در تعریف طرح‌های هادی دیده شده است. نیاز به توضیح نیست و عموما می‌دانیم که وضعیت اجرای طرح‌های هادی در روستاهای کشور به چه صورت است.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :