مسابقه تورم بانک مرکزی و مرکز آمار

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1419

مسابقه تورم بانک مرکزی و مرکز آمار

 از دی‌ماه ۱۳۹۷ بانک مرکزی که همواره مسئول پایش وضعیت تورم در ایران بود، به دستور دولت، انتشار عمومی محاسباتش را متوقف کرد و مرکز آمار به تنها نهادی تبدیل شد که تورم برآوردی‌اش به شکل عمومی منتشر می‌شد. این تصمیم پیرو این وضعیت اتخاذ شد که در سال تورمی ۹۷، تورم بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت بود و آمار مرکز آمار از تورم برای سیاستگذار مطلوب تر بود. چرا که به صورت تاریخی تورم بانک مرکزی در بیشتر اوقات بالاتر از مرکز  آمار بوده است.

با این حال حتی در همین دوره ممنوعیت انتشار تورم توسط بانک مرکزی، همچنان بانک مرکزی نهادی بود که گاه به گاه، در شرایط خاصی نظیر فضای انتخاباتی، منبع تورم در سخنرانی‌های سیاستمداران بود. اما به جز این اشاره‌های غیرشفاف به تورم بانک مرکزی، در برخی از قواعد قضایی -مثل محاسبه خسارت تأخیر در پرداخت دیه- که به آمار روز تورم نیازمند هستند، تورم بانک مرکزی مرجع قانونی اطلاعات است. از همین راه، کسب اطلاع پراکنده از تورم درنظرگرفته‌شده در چنین کاربردهایی بوده که باعث شده برخی بتوانند تخمینی از تورم بانک مرکزی بزنند که عمومی منتشر نمی‌شود.

اگر بهای سبد مصرف‌کننده شهری در سال ۱۳۹۵ را ۱ بگیریم، این بها در دی‌ماه ۱۴۰۱ طبق بانک مرکزی ۷.۱ برابر شده و طبق مرکز آمار، ۵.۸ برابر (اصولاً تورم بانک مرکزی فقط تورم شهری است و به همین دلیل آن را با تورم شهری مرکز آمار مقایسه کرده‌ایم. اما تورم کل مرکز آمار نماینده هر دو بخش روستایی و شهری است). بنابراین تفاوت سبد مصرفی مدنظر دو نهاد و شیوه محاسبه‌شان باعث شده بعد از پنج سال تفاوت قابل توجهی میان شاخص‌های قیمت دو نهاد ایجاد شود.

داده‌هایی از تورم اعلامی بانک مرکزی را می‌توان تا سال ۱۳۱۵ هم پیدا کرد. بالاترین تورم سالانه تاریخ ایران به حوالی سال‌های ۲۰ تا ۲۲ برمی‌گردد که تورم از ۱۰۰ درصد هم عبور می‌کند و سپس کاهش شدیدی می‌یابد. برای سال‌های قبل از ۶۱ دسترسی چندانی به تورم سالانه برای هر ماه وجود ندارد و اعداد موجود صرفاً میانگین هر کدام از سال‌ها هستند. از سال ۶۱ تا پیش از ۹۸، بالاترین تورم نقطه به نقطه سالانه (افزایش قیمت‌ سبد مصرفی یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) متعلق به خرداد ۱۳۷۴ با تورم سالانه ۵۹.۱ درصدی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 35
  • امروز: 185
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,610
  • ماه: 7,394
  • سال: 24,786