رَمِِشک زمین برای ساخت و ساز ندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1188

قفل بنیاد مسکن از زمین های رَمِِشک باز‌نشده است

رَمِِشک زمین برای ساخت و ساز ندارد

گزارش

ادیب حیدری/ایرنا

رَمِِشک در کرمان شهری است که شهرداری دارد اما هنوز امکان کمک به توسعه واحدهای مسکونی آن را ندارد زیرا زمین‌های موجود عموما در تملک بنیاد مسکن است و مسئولان شهری می‌گویند فعلا دستشان کوتاه است و به قول معروف خرما بر نخیل.  رمشک از توابع شهرستان محروم قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان که ۲ سال از شهر شدن آن می‌گذرد همچنان مشکل طرح جامع شهری و ارایه مجوز ساخت و ساز دارد.

مسئولان شهری این منطقه می‌گویند حل مشکل نیازمند اصلاح طرح هادی قبلی مربوط به زمانی که اینجا روستا بوده خواهد بود که این مهم هم زمان‌بر است و شهر نیاز به احداث واحدهای مسکونی دارد، ضمن اینکه رعایت حریم معابر هم باید در اولویت باشد.

 بافت جغرافیایی این شهر نیز در دامنه منطقه‌ای کوهستانی به گونه‌ای است که امکان توسعه زمین های مسکونی را فراهم نمی کند و زمین های موجود نیز در تملک بنیاد مسکن قرار دارد که پس از شهر شدن، بنیاد مسکن دیگر اختیاری برای انجام فرآیندهای اداری ساخت و ساز یا دیگر موارد آن ندارد.

اهالی و مسئولان گلایه دارند،چون هم بخش عمده ای از کارهای ساخت و سازها خوابیده و هم ممکن است افرادی مرتکب ساخت و ساز غیرمجاز شوند که هم خودشان متضرر شوند و هم شهر آسیب ببیند.

در این شرایط معلوم نیست ضوابط شهری و ساخت وسازها،تعیین حریم ها و دیگر مسائل مرتبط با ساخت و ساز واحدهای مسکونی چطور باید در این شرایط انجام شود.

البته مسئولان شهری می گویند که پیمانکار نقشه طرح جامع ابتدایی را تهیه کرده و فعالیت های مربوط به بررسی آن در مدیریت شهری رمشک درحال انجام است اما معلوم نیست این مهم کی به سرانجام می‌رسد.

آنطور که مسئولان محلی گفتند و نوید دادند در صورت تحقق آنچه وعده داده می شود قرار است تا چندماه آینده این مشکل حل شود.

رَمِِشک زمین برای ساخت و ساز ندارد

اما واقعیت موجود اینکه دو سال گذشته و شهر رمشک آنطور که شهردارش می گوید زمین برای ساخت و ساز ندارند؛ ۱۹۲ هکتار از اراضی شهر رمشک در سال ۱۳۹۲ به مالکیت بنیاد مسکن ثبت شده و بنیاد مسکن باید این اراضی مسکونی را برای اجرای ساخت و ساز به مردم واگذار کند اما بنیاد مسکن نیز منتظر تصویب طرح جامع شهر برای واگذاری است چون اینجا دیگر روستا نیست که بنیاد مسکن براساس طرح هادی خود بتواند اقدام کند.  پردل رییسی شهردار شهر تازه تاسیس رمشک در بخش چاه دادخدا قلعه گنج در این زمینه گفت: شهر رمشک چهار هزار نفر جمعیت شهری دارد و شهرداری نیز در سال ۱۳۹۸ تاسیس و یکسال بعد شناسه شهری آن از طرف وزارت کشور تعیین و ابلاغ شد. شهردار شهر تازه تاسیس رمشک که البته دل پری هم از کمبود تجهیزات و امکانات دارد می گوید که تنها یک خودرو آتش نشانی و یک خودرو جمع آوری زباله بیشتر ندارد و از سایر دستگاه های سنگین شهرسازی و راهسازی نیز محروم است؛ وی می افزاید: حتی اگر یک دستگاه لودر یا کمپرسی ۱۰ تن داشتیم بسیاری از فعالیت ها و امورات شهرداری رمشک بهتر انجام می شد. رییسی با بیان اینکه شهر رمشک در نقطه ای کوهستانی قرار دارد و اراضی شهری آن نیز محدود و محصور به کوه های اطراف است ادامه داد: بافت فعلی شهر در سال های گذشته بدون کوچه، معبر و خیابان کشی اصولی شکل گرفته و خط انتقال زیرساخت های آب و برق آن نیز بدون نقشه اصولی اجرا شده است که کار اصلاح و بازگشایی معابر شهری تا حدودی دشوار خواهد بود.

او افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قلعه گنج بسیاری از اراضی  شهر رمشک را با مساحت ۱۹۲ هکتار به نام خود سند زده و دیگر زمینی برای شهروندان به منظور افزایش ساخت و ساز در این شهر باقی نمانده است.

به گفته رییسی، بیشتر زمین های در تملک بنیاد مسکن در قسمت جنوبی رمشک و در محله گنج آباد قرار دارد و با اینکه شهروندان رمشک زمین برای ساخت و ساز نیاز دارند اما از طرف بنیاد مسکن زمین به آنها واگذار نمی شود و برخی گزارش ها نیز از ساخت و سازهای شبانه و بدون مجوز برخی شهروندان دریافت شده است.

او واگذاری این زمین ها را از سوی بنیاد مسکن منوط به اصلاح، بهسازی و بازنگری طرح هادی می داند که معمولا زمان‌بر خواهد بود و تاکید می کند که کمبود و نبود زمین برای ساخت و ساز مسکن شهروندان به مشکلی اساسی تبدیل شده است.

اراضی از طریق معرفی شورا و دهیار در اختیار مردم قرار می گیرد

محمد جمشیدی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قلعه گنج نیز در این زمینه توضیح داد: براساس قانون، اراضی دولتی که در محدوده روستا قرار دارند در تملک بنیاد مسکن قرار دارد و تفکیک و قطعه بندی از طریق معرفی شورا و دهیاران در اختیار افراد محلی و بومی برای احداث مسکن قرار می گیرد.

به گفته او قبل از شهر شدن رمشک این اراضی در تملک بنیاد مسکن قرار گرفته و پس از شهر شدن آن نیز طرح جامع شهری در ۱۹۲ هکتار از اراضی شهری در حال بازنگری و طراحی است و پس از اینکه توسط اداره راه و شهرسازی تصویب و محدوده معابر آن مشخص شود، مابقی می تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

جمشیدی می گوید که فرآیند طراحی و بازنگری طرح جامع یا طرح هادی روستایی سابق طی ۲ ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

محمد حسین زارعی رییس اداره راه و شهرسازی قلعه گنج اما معتقد است که تصمیم در خصوص طرح هادی یا جامع شهر رمشک در حیطه اختیارات این اداره نیست و مربوط به بنیاد مسکن و شورای شهر رمشک است.

به گفته او اداره راه و شهرسازی قلعه گنج هنوز در بحث اراضی شهر رمشک هیچ گونه مداخله ای نداشته است.

وحید رمشکی رییس شورای اسلامی شهر رمشک نیز در این زمینه گفت: شرکت مشاوری که نقشه جامع شهر را طراحی کرده در مرکز استان کرمان قرار دارد و فعلا پیش نقشه طراحی کوچه و معابر را برای شورای شهر ارسال کرده و حدود ۲ هفته است که اعضا شورا در حال بازدید از معابر شهری، کوچه ها و میادین شهر برای بازنگری نقشه و طرحی هستند که شرکت مشاور برای ما ارسال کرده است. به گفته او باتوجه به معابر طراحی شده بر روی نقشه جامع شهر رمشک ما در حال بررسی هستیم که در بعضی از نقاط مسیر جاده و معابری را که موجب تخریب منازل مسکونی می شود یا به علت عبور جاده یا معبر مجبور به حذف ساختمان تجاری یا منزل مسکونی از اهالی می شویم بررسی کنیم.

رمشکی گفت: قبل از تصویب طرح جامع نیاز است با ساکنان و صاحبان املاک و ساختمان ها تعامل کنیم و در نقشه نیز بازنگری هایی صورت گیرد چون این نقشه در صورت تصویب نهایی دیگر قابل تغییر نخواهد بود و تمامی تغییرات آن باید الان اعمال شود.

او نوید می دهد که به احتمال زیاد طرح جامع شهر رمشک از طریق شرکت مشاور طی یکماه آینده اصلاح، بازنگری و برای تصویب به شورا ارسال و تکلیف زمین های این شهر نیز مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :