مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان: حفظ نارون‌های آلوده به ضرر شهر است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1425

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان:حفظ نارون‌های آلوده به ضرر شهر است 

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه عمر درختان نارون در بلوار جمهوری‌اسلامی به پایان رسیده است، حفظ نارون‌های آلوده را به ضرر شهر دانست و گفت: نارون‌هایی را که سالم هستند و هنوز دچار افت نشده‌اند، نگه می‌داریم.

به گزارش کاغذ وطن به نقل از کرمان‌نو، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از حذف نارون‌های آفت‌زده و کاشت گونه گیاهی جدید در بلوار جمهوری‌اسلامی خبر داد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، به موضوع بهسازی و کاشت گونه‌های جدید درخت در بلوار جمهوری‌اسلامی، اشاره کرد و با بیان اینکه درختان نارون بلوار جمهوری‌اسلامی بالای ۴۰ سال عمر دارند، اما حدوداً ۲۵ سال است که به آفت سوسک چوب‌خوار مبتلا شده‌اند، گفت: مبارزه با این آفت بسیار سخت است؛ چراکه نارون، یک درخت بومی کشورهای اروپایی و بسیار تحت تأثیر خشک‌سالی است.

عمر نارون‌های زرند هم تمام شده

یدالله علیزاده، با بیان اینکه درخت نارون تنها منحصر به بلوار جمهوری‌اسلامی در شهر کرمان نبوده و در شهرهای دیگر نیز، درخت نارون داشته‌ایم، گفت: در گذشته، شهر زرند را با درختان نارون می‌شناختیم، اما در حال حاضر، عمر نارون‌ها در شهر زرند هم تمام شده و دیگر وجود ندارند.

وی، سِن نارون‌های بلوار جمهوری‌اسلامی را بیش از ۴۰ سال و عمر مفید آنها را نیز، در همین حدود دانست و ادامه داد: نگهداری درختان نارون آلوده از لحاظ اقتصادی و زیبایی فضای سبز به صلاح نیست؛ بنابراین، باید جمع‌آوری و گونه دیگری جایگزین شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، طول بلوار جمهوری‌اسلامی را ۹ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در بلوار جمهوری‌اسلامی، ۱۳۰۰ درخت نارون وجود داشته، که از این تعداد، ۲۳۰ اصله، باقی مانده و ۱۴۰ اصله آن آفت‌زده است که باید جمع‌آوری و قطع شوند.

علیزاده بیان کرد: به‌طور حتم به‌جای نارون‌های قطع‌شده، گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط آب‌وهوایی و کیفیت پایین منابع آبی کرمان، کاشته می‌شود.

وی، از برگزاری چندین جلسه با حضور اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای شورای اسلامی شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: در این جلسه‌ها به جمع‌بندی رسیدیم که درخت‌های نارون قابل نگهداری نیستند و باید جمع‌آوری شوند؛ بنابراین، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده، به‌جای نارون، گونه‌های مناسب کاشته خواهد شد.

نارون‌های سالم را نگه می‌داریم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، در خصوص زمان جمع‌آوری درختان نارون، گفت: درختان نارون را تا قبل از بهار جمع‌آوری می‌کنیم، اما نارون‌هایی را که سالم هستند و هنوز دچار افت نشده‌اند، نگه می‌داریم.

علیزاده، تعداد نارون‌های سالم بلوار جمهوری‌اسلامی را حدود  ۳۰ تا ۴۰ درخت ذکر کرد و ادامه داد: به‌دلیل جلوگیری از سرایت آفت به درختان سالم، باید درختان آفت‌زده حذف شوند؛ چرا که تا سال آینده به‌دلیل حجم بالای خسارت، همه آنها خشک می‌‎شوند و نگهداری آنها قابل دفاع نیست.

وی، به تدوین چند طرح، برای کاشت بلوار جمهوری‌اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: تا هفته آینده درخصوص طرح مناسب به جمع‌بندی می‌رسیم و طرحی را که طبق شرایط اقلیمی و متناسب با منابع آب کرمان، باشد و مورد تایید مدیران بالادستی و کارشناسان قرار گیرد، انتخاب، و بلافاصله مرحله کشت‌وکار را شروع می‌کنیم.

علیزاده، در خصوص احتمال کاشت گونه قابل کشت جدید در بلوار جمهوری‌اسلامی، گفت: این موضوع از نظر ما قطعی است، اما تا زمان تایید نهایی و اعلام نظر نهایی اساتید دانشگاه، نمی‌‎توانیم چیزی را اعلام کنیم.

وی افزود: بدون تردید، گونه گیاهی انتخاب خواهد شد که با آب‌وهوای کرمان سازگار باشد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه به‌عنوان مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در دوره‌های گذشته، به‌همراه همکاران و با تلاش کارشناسان سازمان، سعی کردیم به‌هر طریقی با آفت سوسک چوب‌خوار با اقداماتی چون سم‌پاشی، هرس و سربرداری مبارزه کنیم و درختان را سرپا نگه داریم، افزود: این آفت برخلاف تصور عموم قابل دید نیست و در داخل تنه درخت است؛ بنابراین، علی‌رغم مبارزه زیادی که با آن ‌شد، درختان نتوانستند در مقابل هجوم آفت مقاومت کنند و این آفت به مرور زمان تمام تنه درختان را گرفته است.

برای زیباسازی بلوار جمهوری‌اسلامی، از درختان همیشه‌سبز استفاده می‌شود

علیزاده افزود: به‌منظور زیبا سازی بلوار جمهوری‌اسلامی، از درختان همیشه‌سبز استفاده می‌شود و  در حدود هشت نقطه، به‌طول تقریبی ۵۰ تا ۶۰ متر، درختان مثمر کاشته خواهد شد.

وی، با توضیح اینکه نتیجه نهایی و گونه نهایی، هفته آینده اعلام می‌شود، افزود: با اعلام نتیجه نهایی، ریشه درختان نارون جمع‌آوری و خارج خواهد شد و پیش از کاشت نهال‌های  جدید، خاک منطقه مورد نظر، تعویض می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، به حفظ چمن موجود در رفوژ وسط بلوار جمهوری‌اسلامی اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر در بلوار جمهوری‌اسلامی، طرح عمرانی نداریم و تنها اقدام در دستور کار، جایگزین‌کردن گونه جدید به‌جای درختان نارون است که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ کاشت آن تمام می‌شود.

حفظ نارون‎های آلوده به ضرر شهر است

رئیس اداره نگهداری فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان نیز، در خصوص اینکه آفت سوسک چوب‌خوار چگونه به درختان نارون سرایت کرده است، گفت: چوب‌خوارها اواخر دهه ۷۰، علاوه بر فضاهای سبز، به درختان کشاورزی نیز حمله کردند که یکی از دلایل عمدۀ آن، خشک‌سالی‌های پی‎درپی بود.

مظفر شهریاری افزود: رشد افزایشی جمعیت چوب‌خوراها در بخش کشاورزی، نه‌تنها درختان مثمر باغ‌ها، بلکه فضای سبز را نیز درگیر کرد و این مسئله در کل کشور دیده می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه حشره سوسک چوب‌خوار بالغ، حدود ۱۵۰ تخم می‌گذارد و لاروها (کرم‌های حشره) حدود سه سال در تنه درختان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: سازمان پارک‌ها در آن زمان تلاش زیادی برای مهار این آفت انجام داد، که در اثر آن، تاکنون تعدادی از درختان حفظ شد.

شهریاری، تأکید کرد: حفظ نارون‎های آلوده به ضرر شهر است و از نظر مصرف سم و احتمال خطر شکستگی و سقوط شاخه درختان در اثر باد برای عابران پیاده، کاری عاقلانه به‌شمار نمی‌آید.

وی، با بیان اینکه برای احیای بلوار جمهوری‌اسلامی طرح‌های زیادی وجود داشت، اما چون نارون‌ها هنوز قابل نگهداری بودند، کاری انجام نشده است، گفت: با مبارزه مکانیکی، شیمیایی و حتی سربرداری برای جوانه‎زدن درختان تلاش شد درختان نگهداری شوند، اما این اقدامات کفایت نکرد و در نهایت نارون‌ها دچار مشکل جدی شدند.

رئیس اداره نگهداری فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تأکید کرد: حذف آفت کاری بسیار دشوار است و کنترل آفت تنها در حد طولانی‌کردن مرگ تدریجی نارون‌هاست.

شهریاری افزود: به‌دلیل اینکه بلوار جمهوری‌اسلامی محور اصلی شهر است و به زیبا‌سازی نیاز دارد؛ بنابراین، تیم کارشناسانی تصمیم گرفته تا گونه مقاوم‌تر را جایگزین کند.

رئیس توسعه فضای سبز، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه در شهرهای دیگر نیز نارون‌ها به سمت خشک‌شدن پیش رفته‌اند و دلیل آن تغییرات آب‌وهوایی بوده است، افزود: شهرهای دیگر این رویه را به‌سمت کاشت گونه‌های مقاوم تغییر داده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 13
  • امروز: 10
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,920
  • ماه: 7,558
  • سال: 25,122