مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقهای استان. امکانسنجی دشتهای کرمان برای راهاندازی بازار آب
مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقهای کرمان گفت: کارگروه بازار محلی آب در این شرکت تشکیل شده و دشتهای کرمان برای راهاندازی بازار محلی آب امکانسنجی میشوند.
محمدرضا عطاپور گفت: عرضه و تقاضا در طرح بازار محلی آب، اساس کار را تشکیل میدهد که با اجرای این طرح، هم به ارزش آب افزوده میشود و هم بهرهوری آن بالا میرود.
او تاکید کرد: زمانی ارزش واقعی آب مشخص شود، مصرف آن نیز مدیریت خواهد شد که همین مسئله در بلندمدت، ذخیره منابع و احیای دشتها را در پی دارد.
مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقهای کرمان اظهارداشت: با توجه به اینکه اجرای این طرح با حساسیتهایی همراه است باید حساب شده، مطالعات و برنامهریزی دقیق انجام شود تا در آینده با مشکل روبرو نشویم.
او ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت و در دشتهایی که آب مازاد و قابل برنامهریزی دارند اجرا میشود و درصدد هستیم تا ۲ یا سه دشت استان کرمان برای راه اندازی بازار محلی آب پس از امکان سنجی انتخاب شوند.
عطاپور ادامه داد: شرکت آب منطقه ای پس از امکان سنجی با انتخاب مشاور و مطالعات لازم، آب مازاد را در بازار بورس ارائه میکند تا معاملات در این بستر انجام شود.
او با اشاره به پایین بودن بهرهوری آب در استان کرمان تصریح کرد: قیمتگذاری آب در این بازار به صورت حراج است و قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشود.
مدیر مشارکتهای مردمی شرکت آب منطقهای کرمان اظهار داشت: هر چند وضعیت آب در دشتهای جنوب استان کرمان نسبت به شمال بهتر است، اما با توجه به تولید محصولات با ارزشی همچون پسته در شمال استان آب طرفدار بیشتری در این منطقه دارد.
او گفت: در طرح بازار آب قوانین محدود کنندهای وجود دارد که حتما برای تسهیل و چابکتر کردن طرح، نیاز به اصلاح قوانین داریم.
عطاپور تاکید کرد: در طرح بازار آب، حتما باید آب در محدودهای باشد که قابلیت خرید و فروش داشته باشد و حتما میزان برداشت آب در محدوده مشخص و خاصی تعریف میشود.
بیلان بسیاری از دشتهای استان کرمان منفی است و شرکت آب منطقهای با مدیریت چاههای هر منطقه درصدد مثبت کردن این بیلان است تا دشتها احیا شوند.