اعتبار سرخرطومی حنایی خرما نیامده آب رفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1361

اعتبار سرخرطومی حنایی خرما نیامده آب رفت
گزارش | سُها خدیش
سوسک سرخرطومی حنایی خرما، در حالی جزو چهار عامل تهدیدکننده امنیت غذایی کشور معرفی می‌شود که مجریان اعتبار تخصیص‌یافته برای مقابله با آن را بسیار کمتر از میزان مصوب می‌دانند.
کاغذ وطن – آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی که محصول خرمای نخلستان‌های شهرستان‌های شرق استان کرمان را تهدید می‌کند اکنون وارد بحران شده است و کارشناسان وزارت کشاورزی و مدیران پدافند غیرعامل جلسه‌ای برگزار کردند تا راهکاری برای مبارزه با این آفت و نجات جان نخلستان‌های شرق بیندیشند.
بحث بر سر این آفت درحالی است که ۸۰ درصد معیشت مردم در شرق کرمان به تک‌محصول خرما که مضافتی رقم معروف آن است وابستگی مستقیم دارد و غیر از شرق، جنوب استان کرمان نیز از چندسال قبل درگیر این آفت بوده است.
* ردیابی ضربتی شروع شود
دبیر ستاد ملی مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی با اشاره به اینکه رفتار این آفت بسیار پیچیده و مبارزه با آن نیز نیازمند اعتبار است و این مسئله بدون درنظرگرفتن اعتبار شوخی‌بردار نیست گفت: پیشنهاد می‌شود به‌صورت ضربتی و فوری تمامی سطح زیر کشت خرما در استان کرمان با حضور یک تیم ردیابی حرفه‌ای ردیابی شود.
کاظم محمدپور در نشست کارگروه کشاورزی و پدافند غیرعامل با محوریت قرارگاه زیستی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان بم افزود: استفاده از پوشش توری آلومینیومی و تزریق به درخت به‌عنوان پیشگیری می‌تواند جلو آلودگی درخت‌ها را توسط سوسک سرخرطومی بگیرد؛ زیرا با این کار ایمن‌سازی در درخت ایجاد می‌شود.
او ادامه داد: آفت سوسک سرخرطومی ریشه‌کن نمی‌شود و تنها می‌تواند یا در وضعیت ثابت قرار گیرد یا در حد قابل‌قبولی کاهش میزان این آفت پیدا کند.
دبیر ستاد ملی مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی تصریح کرد: ۶ نفرتیم ردیاب به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز ردیابی این آفت را به‌صورت ضربتی شروع می‌کنند و اگر این کار انجام نشود میزان این آفت از سه درخت آلوده به ۳۰۰ درخت آلوده هم‌افزایش پیدا خواهد کرد.
* ۸۵ هزار هکتار از سطح نخلستان‌های کشور آلوده به آفت است
کارشناس دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: در خصوص فرایند اعلام بحران مولفه‌های زیادی وجود دارد و همچنین در خصوص اینکه دستگاه متولی بخواهد اعلام هشداری داشته باشد نیاز به مستندات و منابعی است که اگر اعلام بر هشدار می‌کنیم مبتنی بر واقعیت باشد.
سید جواد شجاعت حسینی افزود: برای مقابله با این آفت نیاز به یک گفتمان، انرژی و تجدیدکار در مجموعه دستگاه وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌هاست که بر همین اساس ۲ سال قبل درخواست اعتبار در قالب مقابله با آفت در حالت بحرانی کردیم.
او اظهارداشت: از وزارت کشور درخواست مبلغ یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با این آفت در ۶ استان را داشتیم و زمانی که به‌منظور تصویب در سازمان برنامه بودجه و هیئت دولت رفت به ۶۰۰ میلیارد ریال کاهش پیدا کرد که از همین مبلغ نیز تنها ۲۰۰ میلیارد ریال یعنی یک‌سوم اعتبار را تخصیص دادند.
کارشناس دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: از ۲۷۰ هزار هکتار نخیلات کشور حدود ۸۵ هزار هکتار نخیلات ما آلوده شده و از این تعداد ۳۵ هزار هکتار از نخیلات در شرایط بحرانی قرار دارند که لازم است هر چه سریع‌تر مقابله انجام شود تا به وضعیت پایدار برسیم.
او با اشاره به اینکه مدیریت بحران استان کرمان کار مبارزه با افت سوسک سرخوطومی را جدی گرفته است، بیان کرد: از محل منابع ملی اعتباری برای مقابله با این آفت باید در نظر گرفت.
* هیچ روش نوینی برای مبارزه آفت سوسک سرخرطومی حنایی نیست
مدیرکل تدوین ضوابط استانداردها و برنامه‌های کنترلی سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این نشست گفت: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده از مناطق کشور به این نتیجه رسیدیم که بزرگ‌ترین مشکل ما جابه‌جایی پاجوش خرماست.
فاطمه موحدخواه افزود: سازمان بازرسی کل کشور قانون کرده تا پست‌های قرنطینه حذف شود؛ زیرا اعلام شده به دلیل وجود بیراهه، پست‌ها هزینه‌ای بر دوش دولت هستند و باید از پتانسیل پلیس‌راه‌ها و پاسگاه‌ها استفاده شود.
او اظهارداشت: جابه‌جایی پاجوش در سراسر کشور ممنوع شده و ماده ۹ قانون حفظ نباتات می‌گوید که شورای حفظ نباتات ممنوعیت کشت را اعلام کند که هنوز شورا برگزار نشده است.
مدیرکل تدوین ضوابط استانداردها و برنامه‌های کنترلی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه ممنوعیت پاجوش خرما به دلیل جلوگیری از کشت خرما است، بیان کرد: ممنوعیت پاجوش به دلیل جلوگیری از کشت خرماست و زمانی که ماده ۹ می‌گوید ممنوعیت یا محدودیت ایجاد می‌شود می‌توانیم از این قانون استفاده کنیم و پاجوش‌هایی که سر چهارراه‌ها و میدان‌ها به فروش می‌رسد باید در همان مکان امحا شود.
او ادامه داد: ماده ۱۰ قانون حفظ نباتات بند “د” می‌گوید اگر کشاورزی برخلاف مقررات عمل کرد بدون اینکه به فرد غرامتی پرداخت شود امحا کنید.
موحدخواه اظهارداشت: هفت نامه ممنوعیت پاجوش به‌منظور جلوگیری از اشاعه آفات و بیماری‌های گیاهی داریم و همین موضوع می‌تواند محکمه‌پسند باشد.
او با اشاره به اینکه هیچ روش نوینی برای مبارزه با این آفت نیست، بیان کرد: این آفت جزو چهار عامل تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است.
مدیرکل تدوین ضوابط استانداردها و برنامه‌های کنترلی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) هم در کنترل این آفت مستأصل است و کشورهایی مانند عربستان با وجود هزینه‌های هنگفتی که انجام می‌دهند هنوز به جایی نرسیده‌اند و دلیل آن نیز ماهیت پنهانی آفت است.
او بیان کرد: این آفت جزو آفت‌هایی است که اگر وارد منطقه‌ای شود آن منطقه را به نابودی می‌کشاند و اکنون سوسک حنایی، منطقه جنوب کرمان را تحت‌تأثیر قرار داده است.
موحدخواه گفت: تنها روش‌هایی که سازمان حفظ نباتات پایلوت (نمونه) اجرا کرده است همان روش قرص و نایلون گذاری و همچنین روش توری فلزی است؛ اما مهم‌ترین کار همان تیم‌های ردیاب هستند.
مدیرکل تدوین ضوابط استانداردها و برنامه‌های کنترلی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه اعتبار سازمان حفظ نباتات ملی است و تمام بحث کنترل آفات و بیماری‌ها در سرجمع استانی دیده شده که باید از اعتبارات استانی هزینه شود.
او ادامه داد: فائو اعلام کرده که باید در بحث نظارت و جابه‌جایی پاجوش بسیار محکم باشیم؛ زیرا دلیل این آلودگی در کشور قاچاق و جابه‌جایی پاجوش بوده است.
موحدخواه در بحث نیروی انسانی تاکیدکرد: اعتبارات ستادی و ملی اجازه هزینه در بحث نیروی انسانی نمی‌دهد و حتماً باید از طریق استانداری باشد که ملزم به این است که فرمانداران و رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استاندار را نسبت به این موضوع آگاه کنند.
* متخصصان بگویند پاجوش خرما معدوم شود یا خیر؟
فرماندار بم نیز در این نشست گفت: جلسه بین خوف‌ورجا بود، زمانی سرخک و وبا آدم می‌کشت و وحشتناک بود؛ اما اکنون یک نیاز پیش‌پاافتاده است.
محمد برزنگ بیان کرد: باید توانمندی خودمان، محققان و دانشگاه‌های خودمان را باور کنیم و یاس را کنار بگذاریم.
او ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها که ناشناخته‌تر بود؛ اما برای آنها راه‌حل پیدا شد، این آفت را اگر دست‌کم بگیریم با زلزله هم قابل‌مقایسه نیست؛ زیرا زندگی مردم است که باید جدی بگیریم.
فرماندار بم اظهارداشت: متأسفانه در سیستم آموزشی مشکل داریم و باید ضعف سیستم آموزشی و تحقیقات را برطرف کنیم و آن را اولویت بگذاریم.
او خاطرنشان کرد: درست است که این آفت برای منطقه خرماخیز است، اما باید آن را جدی بگیریم و قرار نیست آزمایش‌وخطا برویم؛ هیچ‌وقت از فائو توقع نداشته باشید؛ زیرا هیچ‌وقت مسائل علمی و تجربیات خود را در اختیار ما نمی‌گذارند.
فرماندار بم بیان کرد: بین افراد متخصص اختلاف است که پاجوش باید باشد یا نباشد و معدوم شود که باید به نتیجه قطعی برسید.
برزنگ گفت: اگر محلولی وجود دارد که بتوانیم پاجوش را ضدعفونی و استفاده کنیم اعلام کنید؛ زیرا قرار نیست کسی ضرر کند؛ اما اگر با محلول پاجوش ضدعفونی نمی‌شود حتماً باید معدوم شود.
او ادامه داد: عامل انتشار این حشره انتقال پاجوش است و همین بلایی که پاجوش‌های آلوده سراوان یا جنوب کرمان سر نخیلات نرماشیر آورده‌اند و اکنون هفت روستا در این شهرستان آلوده به این آفت شده‌اند.
فرماندار بم افزود: در کاری که تخصص ندارم وارد نمی‌شوم و نظر متخصصان را قبول دارم؛ بنابراین مشکل را حل کنید یا پاجوش ضدعفونی شود یا معدوم.
او تصریح‌کرد: درصورتی‌که مشخص شود ضدعفونی‌کردن پاجوش فایده ندارد و می‌توانند عامل انتشار حشره و آفت باشند در پنج شهرستان شرقی استان کرمان با انتقال پاجوش برخورد می‌شود.
برزنگ گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات مثمر بم در معرض خطر هستند و باید آموزش مردم را حتماً جدی بگیریم و حساسیت موضوع را ایجاد کنیم تا پای‌کار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 142
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,377
  • ماه: 7,530
  • سال: 25,014