مشاور وزیر میراث‌فرهنگی: زندگی اهالی ساکن محدوده آثار تاریخی نباید مختل شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1596

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی: زندگی اهالی ساکن محدوده آثار تاریخی نباید مختل شود
مدیرکل حقوقی و مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ضرورت بازنگری حریم آثار تاریخی اشاره‌کرد و گفت: باتوجه‌به اینکه ارزش بناهای تاریخی بسیار بالاست و وظیفه داریم میراث‌فرهنگی را حفظ کنیم؛ اما نباید بگذاریم زندگی مردم در محدوده آثار تاریخی مختل شود.
جمشید جعفرپور در نشست شورای معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: حریم آثار میراثی برای مردم در شهرهای مختلف مشکلاتی ایجاد کرده‌اند که در تلاشیم به‌مرورزمان و با حفظ ضوابط و قوانین میراث‌فرهنگی این مشکلات را حل‌وفصل کنیم.
مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به تعیین تکلیف بناهای واجد ارزش اشاره کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه آثار تاریخی یا اثر ثبتی هستند و یا جزو نفایس به شمار می‌روند؛ بنابراین باید آثار واجد ارزش تعیین تکلیف شوند و اگر شرایط لازم را برای ثبت دارند پرونده آنها آماده و به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شود.
او با اشاره به اینکه اعتبار کافی برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی وجود ندارد بیان کرد: میراث‌فرهنگی دستگاهی فرابخشی است و باتوجه‌به اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی هم با دستگاه‌های مختلف منعقد کرده؛ ولی همچنان در این زمینه دچار مشکلاتی است.
جعفرپور از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با اداره اوقاف و بنیاد مسکن خبر داد و گفت: در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان‌ها بناهای تاریخی ارزشمندی وجود دارد که می‌توان با همکاری این دو دستگاه آنها را مرمت کرد و به آنها کاربری مناسب برای ارائه خدمات به مردم داد.
او به فرایند ارائه مجوز به خانه‌های مسافر اشاره و خاطرنشان کرد: این فرایند با اشکالاتی مواجه است که باید اصلاح شود و مانند دیگر مراکز اقامتی دستورالعمل‌های مربوطه را برای آنها اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 48
  • امروز: 205
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,630
  • ماه: 7,414
  • سال: 24,806