نوروز هم بازار کرمان را از سکون خارج نکرد. گرانی مهمان نوروزی کرمانی‌ها

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1438

نوروز هم بازار کرمان را از سکون خارج نکرد. گرانی مهمان نوروزی کرمانی‌ها

گزارش| بازار

شیب تند افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی چنان معیشت را بر مردم سخت کرده که هر روز شاهد کوچک‌تر شدن سفره آنها هستیم. مردم این روزها مجبورند خریدهایشان را اولویت بندی کرده و فقط کالاهای اساسی و مورد نیازشان را تهیه کنند. وضعیت گرانی و تورم به حدی است که حقوق بگیران هم هنوز چند روز از واریز حقوق به حساب‌هایشان نگذشته؛ باید کاسه چه کنم، چه کنم در دست بگیرند و برای گذران مابقی روزهای ماه نگران و سرگردان باشند.

حالا هم در حالی در آستانه عید نوروز قرار داریم که بازارها مانند سال های گذشته پررونق نیست و مردم بر روی خیلی از خواسته‌ها و نیازهایشان خط کشیده‌اند چرا که قدرت خرید ندارند. بازار عید در حالی سوت و کور است که کسبه هم از این وضعیت ناراضی‌اند چرا که اگر مشتری هم وارد مغازه آن ها شود بعد از اطلاع از قیمت ها، بدون انجام خرید یا با یک خرید حداقلی آنجا را ترک می کند.

اما در همین وضعیت نابسامان اقتصادی هم متاسفانه برخی کسبه دست به گرانفروشی می‌زنند و گاهی شاهد تفاوت قیمت یک کالا در مغازه های مناطق مختلف شهر کرمان هستیم که طبق گفته قرار است نظارت های از سوی دستگاه های متولی در این زمینه افزایش یابد.

سایه گرانی بر بازار سوت و کور شب عید

مریم یکی از مغازه داران کرمانی به بازار گفت: به مدت ۱۴ سال در این حوزه فعالیت دارم. نظارت بر اصناف در طول سال انجام می‌شود اما این مساله در روزهای پایانی سال بیشتر می‌شود.

وی در خصوص چرایی تفاوت قیمت ها گفت: این مساله به این بستگی دارد که از چه کسی جنس را خریداری کنیم؛ ممکن است یک فرد خریدش را به صورت نقدی انجام دهد و فرد دیگر اجناس مغازه‌اش را با چک خریداری کند. یا مثلا کرایه مغازه و… در قیمت گذاری‌ها موثر است.

این فروشنده کرمانی اظهار کرد: برخی کسبه اجناس قدیمی و فروخته نشده را در شب عید با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشد. باید یک حد و میزانی برای قیمت گذاری وجود داشته باشد که مردم برای خرید دچار مشکل نشوند.

وی گفت: برای افرادی که گران فروشی می‌کنند یک جریمه در نظر گرفته می‌شود که بازدارنده نیست و فرد خاطی مجددا این کار را تکرار می‌کند؛ باید نظارت‌ها تشدید شود و مردم هم در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند. مردم و مسئولان باید با همکاری از این قبیل اقدامات جلوگیری کنند.

تورم افسارگسیخته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ مشتری برای خرید وارد مغازه می شود اما بعد از مشاهده قیمت ها مغازه را ترک می کند.

این فروشنده کرمانی با اشاره به کاهش مشتریانش نسبت به سال‌های گذشته گفت: تورم افسارگسیخته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است؛ مشتری برای خرید وارد مغازه می‌شود اما بعد از مشاهده قیمت‌ها مغازه را ترک می‌کند.

بهراد یکی دیگر از کسبه‌های کرمان در گفتگو با بازار نظارت ها را ضعیف دانست و اظهار کرد: باید نظارت‌ها به ویژه در روزهای نزدیک به عید نوروز افزایش پیدا کند تا کالا با کیفیت مطلوب به دست خریدار برسد.

وی با انتقاد از وضعیت قیمت ها گفت: به عنوان مثال در زمینه لباس جنس های بی کیفیت با قیمت های متفاوت در سطح شهر وجود دارد و هیچ کس هم در این زمینه پاسخگو نیست.

این کسبه کرمانی با اشاره به اینکه این وضعیت در خصوص آجیل هم صدق می کند، افزود: برخی فروشندگان جنس های مانده و قدیمی را با قیمت امروز به خریدار عرضه می کند.

وی گفت: در گذشته در نمایشگاه های جنس های با کیفیت مطلوب ارائه می شد و اصناف و تعزیرات حکومتی هم نظارت می کرد متاسفانه در حال حاضر این نمایشگاه بسیار کم شده است. برگزاری این نمایشگاه ها تا حدی بازار قبضه شده در دست یک عده را می شکست و آن ها هم مجبور می شدند همراه بازار شوند.

مهسا یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: من و همسرم هر دو کارمند هستیم و دو فرزند هم داریم. با وجود اینکه هر دوی ما حقوق بگیر هستیم اما در همان روزهای ابتدایی ماه دچار مشکل اقتصادی می شویم و مجبوریم با ملاحظه خرج کنیم. الان هم که در آستانه سال جدید هستیم فرزندانمان لباس و کفش و… می خواهند اما مجبوریم ابتدا خورد و خوراک خانه را تامین کرده اگر چیزی باقی ماند برای بچه ها خرید کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان باید برای این وضعیت کاری بکنند و به مشکلات اقتصادی مردم جدی تر رسیدگی کنند.

تشدید برخورد با گرانفروشان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با تشریح وظایف سازمان‌ها اظهار کرد: اداره کل تعزیرات حکومتی متولی رسیدگی به تخلفات اقتصادی است. وی با اشاره به اینکه هر کدام از صنوف دارای یک اتحادیه هستند که مجموعه آنها تشکلی به نام اتاق اصناف را شکل می‌دهند، افزود: اتاق اصناف متولی بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی توسط اتحادیه های ذیربط است. تشکیل پرونده، بازرسی و نظارت بر بازار بر عهده آنهاست اما تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات اقتصادی است.

میری عنوان کرد: مانند محاکم که به جرائم رسیدگی می کنند، تعزیرات حکومتی به بحث تخلفات اقتصادی رسیدگی می‌کند. بازرسی و نظارت بر عهده ما نیست اما ما به فراخور مناسبت ها (ایام عید نوروز، بازگشایی مدارس، ماه رمضان، ماه محرم و…) گشت‌های مشترک با دستگاه‌های گفته شده و نیروی انتظامی و سایر مراجع تشکیل می‌دهیم و برای ناظران و متخلفانی که مشهود هستند در سر صحنه اعمال قانون انجام می‌شود.

وی در خصوص بازدارندگی جریمه‌ها گفت: اکثر جریمه‌ها در سال جاری تعدیل شده‌اند و از ابتدای سال جاری با تصمیمات سران سه قوه شاهد تغییراتی در این زمینه هستیم.

حالا هم در حالی در آستانه عید نوروز قرار داریم که بازارها مانند سال های گذشته پررونق نیست و مردم بر روی خیلی از خواسته‌ها و نیازهایشان خط کشیده‌اند چرا که قدرت خرید ندارند. بازار عید در حالی سوت و کور است که کسبه هم از این وضعیت ناراضی‌اند چرا که اگر مشتری هم وارد مغازه آن ها شود بعد از اطلاع از قیمت ها، بدون انجام خرید یا با یک خرید حداقلی آنجا را ترک می کند.اما در همین وضعیت نابسامان اقتصادی هم متاسفانه برخی کسبه دست به گرانفروشی می‌زنند و گاهی شاهد تفاوت قیمت یک کالا در مغازه های مناطق مختلف شهر کرمان هستیم

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 15
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,672
  • ماه: 7,784
  • سال: 25,525