۷۰ درصد حوضه‌های آبخیز جنوب در انتظار مطالعات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1438

  ۷۰ درصد حوضه‌های آبخیز جنوب در انتظار مطالعات

گزارش | کاغذ وطن

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری جنوب کرمان: از ۳میلیون و۶۰۰ هزار هکتار حوضه‌های آبخیز جنوب کرمان، مطالعات۹۰۰ هزار هکتار آن انجام گرفته است 

در آخرین ماه از زمستان هر سال در روزهای ۱۵ تا ۲۲ ام  اسفند ماه مصادف با نزدیک شدن به فصل کاشت و رویش درختان هفته‌ای را به نام منابع طبیعی نامگذاری کرده‌اند.

امسال، هفته منابع طبیعی با شعار « درخت برای زندگی – باهم بکاریم برای ایران سرسبز – ایران قوی» در سراسر کشور با مراسم‌های ویژه مختص هر روز برگزار می‌شود.

آن طور که مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در نشست خبری اعلام کرد: جنوب کرمان امسال به صورت متفاوت‌تر، از قبل از ۱۳ اسفند با برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای به استقبال این هفته رفته است.

قاسم رحیمی‌نیا در تشریح برنامه‌های هفته منابع طبیعی در جنوب کرمان گفت: به مناسبت این هفته حدود ۳۷۰ هزار نهال در بین مردم منطقه توزیع می‌شود و دوستداران طبیعت که با اهداف مختلفی مانند، ایجاد فضای سبز، زراعت چوب و یا احداث بادشکن در اطراف مزارع خود قصد مشارکت در طرح درختکاری را دارند این نهال‌ها در اختیار آنها  قرار می‌گیرد.

همگام با طرح جهانی کاشت درخت

او در صحبت‌های خود به طرحی بین المللی کاشت درخت اشاره کرد و گفت: طبق یک نظام جهانی به دلیل الزاماتی که وجود گازهای گلخانه‌ای و افزایش آنها در جهان ایجاد کرده است، در قالب یک طرحی کشورها موظف به کاشت درخت شده‌اند.

رحیمی‌نبا ادامه داد: ایران هم در پروسه زمانی چهار ساله  باید یک میلیارد درخت بکارد و سهم جنوب کرمان با توجه به پتانسیل و ظرفیت منطقه‌ای ۴ میلیون اصله در سال است که در طی چهار سال ۱۶میلیون  اصله درخت باید کاشت شود که با احتساب اینکه جمعیت جنوب کرمان یک میلیون نفر باشد سهم هر فرد در این منطقه چهار درخت است.

ایران در قعر جدول میزان تولید اکسیژن

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را بسیار مفید دانست و افزود: کاشت هر درخت محسناتی چون تولید اکسیژن و جذب گردوغبار را بدنبال دارد و فایده دیگر برای کشوری مثل ایران که در تولید دی اکسید کربن رتبه هفتم جهانی را دارد و از جهت ترسیب کربن، جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن در جایگاه  چهل و دوم قرار گرفته است، اجرای این طرح  منجر به ارتقا و بهبود این رتبه می‌شود.

قاسم رحیمی‌نیا از دیگر فواید کاشت درخت به کاهش فرسایش خاک و افزایش میزان جذب آب در خاک اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح مردمی کاشت درخت ۲ میلیارد متر مکعب به آبهای زیر زمینی اضافه می‌شود.

 او ادامه داد:  قرار نیست این  طرح با اعتبارات دولتی پیش برود بلکه با کمک مردمی ، همراهی واحدهای صنعتی وحتی استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها  سعی در اجرای این طرح می‌شود.

رتبه برتر جنوب کرمان در زراعت چوب

رحیمی نیا با بیان اینکه زراعت چوب در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار در جنوب کرمان  اجرا شده است، افزود: جنوب کرمان در موضوع زراعت چوب و اجرای طرح بادشکن بیولوژیک در اطراف مزارع  در کشور رتبه برتر را دارد و طبق طرحی که به سازمان منابع طبیعی کشور داده شده، با مشارکت مردم سالانه ۲هزارکیلومتر بادشکن زنده در اطراف مزارع  منطقه ایجاد می‌شود.

افتتاح، بهره‌برداری و ایجاد اشتغال

او ادامه داد: به مناسبت هفته منابع طبیعی از ۱۸ طرح آبخوان‌داری، آبخیزداری و زراعت چوب با اعتباری بالغ بر ۷۶ میلیاردتومان و اشتغالزایی یک هزارو ۲۹۴ نفر و بهره‌مندی ۲ هزار و ۱۸۴ خانوار از اجرای این طرح ها در  سطح هفت شهرستان جنوبی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

توقف مالچ پاشی در جنوب کرمان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در صحبت های خود از توقف مالچ‌پاشی به عنوان دستاورد مهمی در زمینه تثبیت شن‌های روان اشاره و اظهار کرد: در بررسی مناطق بحرانی، به این نتیجه رسیدیم با توجه به تثبیت ماسه‌های روان نیازی به مالچ‌پاشی نیست، فعالیت‌ها به شیوه بیولوژیک دنبال می‌شود و اگر ضروری و حساس باشد از بادشکن غیرزنده استفاده می‌کنیم.

قاسم رحیمی‌نیا ادامه داد: با توجه به مکاتبات صورت گرفته با سازمان این طرح کنسل و تلاش می‌شود  که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت،  تپه‌های ماسه ای از طریق فعالیت‌های بیولوژیکی و احداث بادشکن غیر‌زنده در مناطقی که امکان کاشت درخت وجود ندارد، شن‌های روان تثبیت شود.

 حوضه آبخیز جنوب کرمان در انتظار طرح مطالعات

او با اشاره به اینکه ۳میلیون ششصد و هزار هکتار حوضه‌های آبخیز در جنوب کرمان داریم، گفت: جازموریان از اصلی ترین حوضه‌های آبخیز ما است و یکی از اهداف اصلی ما انجام مطالعات در بخش آبخیزداری است که تا‌کنون فقط مطالعات ۹۰۰  هزار هکتار از سطح حوضه‌های آبخیز جنوب کرمان مطالعات آن انجام شده است و در حدود پانصد هزار هکتار نیز در حال اجرا و یا اجرا شده که میزان  حدود ۳۰ درصد سطح موجود است و اجرای طرحهای آبخیزداری نیاز به مطالعات دارد.

 

طرح‌های آبخیزداری‌‌ اگر براساس مطالعات دقیق و مناسب انجام شود می‌تواند علاوه بر کنترل سیل در رفع مشکلات دیگر کشور نیز تاثیر گذار باشد و اگر به مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز توجه نشود، امنیت غذایی و اجتماعی کشور نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.امنیت غذایی به خاک و آب وابسته است و با انجام طرح‌های آبخیزداری می‌توان آب و خاک کشور را حفظ کرد.

کارشناسان معتقدند اگر طرح‌های آبخیزداری براساس شیوه‌های استاندارد انجام شود، می‌تواند زمینه را برای احیای قنوات و چاه‌ها  فراهم کند و از میزان خسارتی که فرسایش آبی به کشور تحمیل می‌کند  و خسارت ناشی از وقوع سیل را نیز بکاهد. 

طرح‌های آبخیزداری‌‌ اگر براساس مطالعات دقیق و مناسب انجام شود می‌تواند علاوه بر کنترل سیل در رفع مشکلات دیگر کشور نیز تاثیر گذار باشد و اگر به مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز توجه نشود، امنیت غذایی و اجتماعی کشور نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.امنیت غذایی به خاک و آب وابسته است و با انجام طرح‌های آبخیزداری می‌توان آب و خاک کشور را حفظ کرد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 126
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,361
  • ماه: 7,514
  • سال: 24,998