تورم کرمان بالاتر از تورم میانگین کشور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1185

تورم کرمان بالاتر از تورم میانگین کشور

نرخ تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۰) در کل کشور ۴۱.۴ درصد بوده. این نرخ در استان کرمان درصد۴۲.۸  اعلام شده تا کرمان جزو ۲۴ استانی باشد که نرخ تورم بیشتری از میانگین کشور دارند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم خانوارها نشان می‌دهد کرمانی‌ها در طول یک سال گذشته برای خرید کالا و یا خدمات یکسان ۴۲.۸ درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه در سال قبل هزینه کردند.

براساس این گزارش، نرخ تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۰) در کل کشور ۴۱.۴ درصد بوده. این نرخ در استان کرمان درصد۴۲.۸  اعلام شده تا کرمان جزو ۲۴ استانی باشد که نرخ تورم بیشتری از میانگین کشور دارند.

در همین حال نرخ تورم ماهانه (بهمن‌ماه) در کرمان ۱.۵ درصد اعلام شده اما این نرخ در کشور ۲.۱ درصد است. در شرایطی شیب گرانی در بهمن نسبت به دی‌ماه امسال در کرمان کمتر از کشور بوده که نرخ تورم سالانه آن بیشتر است. این عبارت می‌تواند بیانگر این موضوع باشد که شیب گرانی در کرمان نسبت به متوسط کشور کمی کند شده اما از آنجایی که در ماه‌های پیشین گرانی چشمگیرتر بوده، نرخ تورم ۱۲ ماهه در کرمان همچنان بالاتر از کشور گزارش شده است.

در این گزارش آمده که نرخ تورم ۱۲ ماهه در بخش خوراكي‌ آشاميدني‌ها و دخانیات ۵۳.۴ درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۳۵.۳ بوده است.

طبق گزارش مرکز آمار در بهمن ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٣٩٦,٤ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌ مازندران با ٤.١ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­­­ بوشهر با ١.٠ درصد است.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٣٥,٤ درصد می­‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان مازندران (٤٢.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان  (٢٨.٧ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤١,٤ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان كهگيلويه و بويراحمد (٤٩.٢ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣٧.٨ درصد) است.

کرمان، کمترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری در بهمن‌ماه

در بهمن ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٣٩١,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران با ٤.٠ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ کرمان با ٠.٨ درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٣٥,٣ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان مازندران (٤٢.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٢٨.٩ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٠,٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان‌های كهگيلويه و بويراحمد و ایلام (٤٧.٥ درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان قم (٣٧.٧ درصد) است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 80
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,990
  • ماه: 7,628
  • سال: 25,192