کاغذ وطن ‌آتش‌سوزی درختان مرکبات در میجان شهرستان جیرفت را بررسی می‌کند. پاسکاری بین سازمان‌ها در بحران آتش‌سوزی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1453

کاغذ وطن ‌آتش‌سوزی درختان مرکبات در میجان شهرستان جیرفت را بررسی می‌کند. پاسکاری بین سازمان‌ها در بحران آتش‌سوزی

گزارش| مرضیه قاضی‌زاده

 آتش سوزی از نیزار واقع در ده کلدان شروع شد . ساعت حدود ۴.۵ عصر بود که اولین نفر متوجه آتش سوزی می‌شود.

 مردم ابتدا با آتش نشانی جیرفت تماس می‌گیرند و جواب آتش نشانی این بوده که روستای میجان زیر نظر شهرداری علی آباد است و آن ها باید با آتش نشانی علی آباد تماس بگیرید و از آنجا باری دیگر به آتش نشانی جیرفت حواله داده می‌شوند
علی پیراسته، رییس نظام صنفی کشاورزی جنوب که در محل حادثه حضور داشته در این رابطه به «کاغذ وطن» می‌گوید: «من هر چقدر با آتش نشانی تماس گرفتم کسی جواب نداد و آتش نشانی در پاسخ به جواب مردم گفته است که برای اعزام نیرو باید با شهرداری هماهنگ کند.»

پس از گذشت چند ساعت از وقوع آتش سوزی با تماس یکی از خبرنگاران به فرماندار جیرفت ماشین‌های آتش نشانی جیرفت و علی آباد و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی به محل حریق اعزام می‌شوند. طبق اعلام قاسم رحیمی نیا، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان همه باغاتی که آسیب دیده است مربوط به مستثتیات مردم بوده و اراضی ملی نبوده اما در این حادثه ۲۵۰ درخت مرکبات  مردم میجان در آتش سوخت. اما دلیل این ناهماهنگی و پاسکاری چه بوده است؟

یوسف سالاری، رییس آتش نشانی جیرفت به «کاغذ وطن» می‌گوید: «آتش سوزی در حوزه باغات بوده و ما آتش نشانی شهری هستیم و رفتن به آنجا چون در خارج از حوزه استحفاظی ماست بایستی با مشورت فرماندار و شهردار نیرو اعزام کنیم.»با این حال تورج امیر افضلی، شهردار جیرفت طی یک مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان خطای نیروهای آتش نشانی را در خصوص این مورد پذیرفته است:«پاسخگوی مرکز آتش نشانی جیرفت و علی آباد موظف بوده بلافاصله موضوع را به شهرداری اطلاع رسانی کند.کارکنان آتش نشانی باید توجیه شوند که حتما با توجه به شرایط بحران بلافاصله پس از تماس اولیه جهت هماهنگی با شهرداری در ارتباط باشند.» 

بحث دیر آمدن نیروهای آتش نشانی فقط مربوط به ناهماهنگی نبود. مشکل اصلی مسافت جیرفت تا روستاست. طبق گفته دهیار حتی با ماشین سواری طی کردن  مسافت روستا تا بخشداری نزدیک به ۲ساعت زمان می‌برد و فاصله جیرفت تا روستا هم ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر است. این اولین حادثه نیست. آن طور که میجانی، دهیار کلدان به «کاغذ وطن» می‌گوید سه ماه قبل هم آتش سوزی به حدی گسترده شده که از باغات عبور کرده و آغل گوسفندان را در بر گرفته.

هنوز فروردین را به اتمام نرساندیم و این سومین آتش‌سوزی در شروع سال جدید است.

همزمان با روز طبیعت یک مورد آتش سوزی دیگر هم در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان داشتیم  و یک مورد دیگر آتش سوزی  هم در کشیتوییه.

کرمان و شهرستان‌های جنوبیش درگیر خشکسالی‌اند؛ این یعنی مولد برای آتش سوزی بیشتر. با این حال این روستا و ده‌های اطرافش و حتی بخشداری‌‌ها هیچ تجهیزاتی برای کنترل آتش سوزی تا رسیدن نیروهای امدادی ندارند. آمار دقیقی از میزان آتش سوزی‌های جنوب در سال گذشته در دسترس نیست اما طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان ۳۲ فقره حریق و آتش سوزی در  ۲۳ هکتار از سطح مراتع شمال استان رخ داده است. این یعنی تنها در سال گذشته ۵۲۸ هکتار از مراتع شمال استان کرمان در آتش سوختند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :