در گفتگو با کارشناس باستان شناسی حوزه هلیل‌رود به بهانه روز جهانی محوطه‌های تاریخی مطرح شد: وجود بیش از هزار محوطه باستانی در جنوب کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1454

در گفتگو با کارشناس باستان شناسی حوزه هلیل‌رود به بهانه روز جهانی محوطه‌های تاریخی مطرح شد: وجود بیش از هزار محوطه باستانی در جنوب کرمان

مژده افتخاری | کاغذ وطن

  ۲۹ فروردین‌ماه برابر با ۱۸ آوریل در تقویم جهانی از سوی یونسکو «روز بناها و محوطه‌های تاریخی» نام‌گذاری شده است. به بهانه این روز شورای بناها و محوطه‌ها با هدف ایجاد فرصت گفتمان و توجه به ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی، هر منطقه به دنبال این است که از دل بناها و محوطه‌ها، دانش و رهیافتی را دریافت کرده و از همین رو هر سال  تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزند. از همین رو هر سال شعاری را به این روز اختصاص می‌دهد که سال گذشته تغییرات اقلیمی و امسال تحولات میراث‌ فرهنگی برای روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در نظر گرفته شده‌است.

به بهانه این روز خاص که فرصتی برای بالا بردن آگاهی عمومی در مورد تنوع میراث جهانی و کوشش‌های مورد نیاز جهت حمایت و حفاظت از آنها را فراهم می‌آورد، با کارشناس باستان‌شناسی حوزه جنوب کرمان در رابطه با محوطه‌های تاریخی این منطقه گفتگو کردیم.

 علی دانشی در گفتگو با «کاغذ وطن» به غنای تاریخی این منطقه تاکید کرد و گفت: در جنوب کرمان بیش از هزار محوطه باستانی در مقیاس متفاوت بزرگ تا کوچک از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی وجود دارد. کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی جیرفت با اشاره به اینکه به دلیل وسعت و غنی بودن منطقه البته هنوز محوطه‌های زیادی هستند که شناسایی نشده‌اند اظهار کرد: برای شناسایی محوطه‌های تاریخی نیاز به  تخصیص اعتبار است. و تا کنون  فقط درصدی از محوطه‌های جنوب به ثبت ملی رسیده است و بسیاری از محوطه‌های شناسایی شده هنوز به ثبت ملی نرسیده‌اند.

این کارشناس باستان شناسی افزود: از شاخص‌ترین محوطه‌های جنوب کرمان می‌توان به محوطه کنار‌صندل  اشاره کرد که مربوط به مربوط به زمانه پیش از تاریخ است و محوطه تاریخی قلعه‌کوچک که در هر سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی فعال بوده  و اوج شکوه این منطقه نیز در دوره تاریخی بوده است.

او در ادامه از محوطه تمب خَرَگ در رودبارجنوب  به عنوان محوطه‌ای فوق‌‌لعاده وسیع مربوط به دوره تاریخی نام برد و تصریح کرد:در جنوب کرمان محوطه‌های گورستانی وسیعی نیز وجود دارد مانند گورستان مطوط آباد و ریگ انبار که هر دو مربوط به دوره پیش از اسلام است و گورستان بسیار وسیع فراش ساردوئیه مربوط به دوره تاریخی است که بیش از ۲ هزار گور در آن شناسایی شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 131
  • دیروز: 249
  • هفته: 1,788
  • ماه: 7,900
  • سال: 25,641