تورم تمایل به خرید لاستیک دولتی را بیشتر کرده، در حالی که صف انتظار برای این کالا طولانی و گاهی دست نیافتنی است. لاستیک دولتی؛ کمیاب دوست‌ داشتنی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1545

تورم تمایل به خرید لاستیک دولتی را بیشتر کرده، در حالی که صف انتظار برای این کالا طولانی و گاهی دست نیافتنی است. لاستیک دولتی؛ کمیاب دوست‌ داشتنی
گزارش |‌ بازار
این روزها خرید لاستیک دولتی برای مردم کرمان به یک پروسه طولانی و فرسایشی تبدیل شده و مردم برای خرید آن باید مدت‌ها در انتظار باشند. لاستیک خودرو یکی از کالاهای دچار تنش قیمتی که مردم برای تهیه آن به دلیل تورم سال‌های اخیر با مشکل جدی مواجه شده‌اند است. هزینه خرید چهار لاستیک خارجی که در بازار ایران بیشتر چینی، هندی و کره‌ای است به بالای ۱۰ میلیون تومان رسیده است و عملاً خرید لاستیک خارجی از دسترس بسیاری از مردم خارج شده است و همین مسئله موجب شده تمایل به خرید لاستیک ایرانی بیش از هر زمان دیگر در بازار دیده می‌شود.
اما قیمت چهار جفت لاستیک ایرانی در بازار آزاد بین هفت تا هفت میلیون و ۵۰۰ برای خودروهای سواری ایرانی است و همین قیمت برای لاستیک دولتی سه میلیون و ۵۰۰ تا چهار میلیون است؛ این روزها لاستیک دولتی حتی در استان‌هایی که کارخانه تولید لاستیک دارند از جمله کرمان، نایاب شده است.
تا چندی قبل لاستیک‌های دولتی به‌راحتی قابل ثبت‌نام بود و چهار حلقه لاستیک پس از ثبت‌نام به‌ازای هر کد ملی و در بازه زمانی مشخص به قیمت مناسب از طریق پست در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت؛ اما این روزها امکان ثبت‌نام وجود ندارد و سایت ثبت‌نام لاستیک دولتی آنلاین به‌صورت محدود در تهران و چند استان دیگر امکان ثبت نام دارد.
این سؤال مطرح می‌شود که به چه دلیل امکان ثبت نام لاستیک دولتی برای متقاضیان بسیار محدود شده است و مردم به بازار آزاد برای خرید لاستیک حواله داده می‌شود؟
*اختلاف عجیب قیمت لاستیک دولتی و آزاد
نکته دیگر اینکه دلیل اختلاف قیمت سه تا چهارمیلیونی لاستیک دولتی با بازار چیست و این اختلاف قیمت لاستیک به جیب چه افرادی می‌رود؟
محمد احمدی، یکی از متقاضیان خرید لاستیک دولتی، گفت: مردم توان خرید لاستیک ایرانی را نیز در بازار آزاد ندارند باید کلی در بازار وقت گذارند تا بتوان یک برند خاص لاستیک را پیدا کرد و نکته عجیب اینکه اختلاف قیمت لاستیک دولتی و در بازار بسیار زیاد است.
*چرا توزیع لاستیک توسط پست متوقف شده است؟
او افزود: از مسئولان می‌خواهیم در این زمینه ورود کنند و مشخص شود چرا دستگاه قبلی توزیع لاستیک که توسط پست انجام می‌شد، متوقف شده است؟ احمدی ادامه داد: وقتی به دستگاه‌های توزیع لاستیک دولتی مراجعه می‌کنیم موجودی لاستیک را صفر نشان می‌دهند و این مسئله از قبل از ماه محرم تشدید شد و هنوز رفع نشده است.
یک شهروند کرمانی: انتظار داریم دولت هر چه زودتر برای توزیع لاستیک دولتی تعیین تکلیف کند و اجازه ندهد دلالان در بازار لاستیک دولتی را با دو برابر قیمت در بازار به فروش برسانند.
هر چند جسته‌وگریخته خبرهایی در خصوص توزیع لاستیک دولتی به گوش می‌رسد؛ اما عملاً چنین امکانی برای عموم مردم میسر نیست،
در کرمان نیز یکی از کارخانه‌های تولیدکننده لاستیک به‌صورت تعاونی اقدام به فروش می‌کند که این شرکت نیز بیشتر با عدم موجودی لاستیک مواجه شده است و مردم امکان ثبت نام برای خرید تعاونی لاستیک را به دلیل عدم عرضه نیز ندارند. سحر تقی‌زاده یکی از شهروندان کرمانی است، گفت: انتظار داریم دولت هر چه زودتر برای توزیع لاستیک دولتی تعیین تکلیف کند و اجازه ندهد دلالان در بازار لاستیک دولتی را با دوبرابر قیمت در بازار به فروش برسانند.
او ادامه داد: اگر قصد فروش لاستیک نوی ایرانی برای تبدیل به لاستیک خارجی را داشته باشید، فروشنده واحدهای صنفی لاستیک ایرانی را به قیمت دولتی از اشخاص خریداری می‌کنند و می‌گویند لاستیک دولتی را با همین قیمت دریافت می‌کنند؛ اما وقتی همین لاستیک را بخواهند بفروشند با دوبرابر قیمت به مردم عرضه می‌کنند.
او می گوید: چگونه ممکن است قیمت لاستیک دولتی و بازار آزاد چنین افزایش قیمت غیرمعقولی داشته باشد؟
این شهروند کرمانی بیان کرد: چرا لاستیک فقط در تهران و یکی دو استان دیگر به‌صورت دولتی عرضه می‌شود و در دیگر استان‌ها مردم باید لاستیک با قیمت بازار آزاد تهیه کنند؟
او ادامه داد: مردم کرمان نیز انتظار دارند وقتی یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های لاستیک داخلی در استان فعالیت می‌کند و طبیعتاً از منابع استان استفاده می‌کند حداقل لاستیک موردنیاز مردم را تأمین کند.
*موجودی نداریم
یکی از فروشنده‌های لاستیک در خیابان اتو رفسنجان کرمان که گفته می‌شود لاستیک دولتی عرضه می‌کند بیان کرد: لاستیک فعلاً در بازار عرضه نمی‌شود و ثبت نام هم نداریم، احتمالاً در چند روز آینده مردم باید با مراجعه به این واحد صنفی ثبت نام کنند و تعداد محدودی لاستیک به هر کد ملی اختصاص می‌یابد که فرد درخواست‌کننده باید شخصاً با کارت ملی به اینجا مراجعه کند.
او افزود: معمولاً مردم از ساعت چهار صبح در صف در انتظار می‌مانند تا اسم آنها در این لیست ثبت شود.
او ادامه داد: اگر سهمیه لاستیک دولتی اختصاص یابد ما هم آن را به مردم عرضه می‌کنیم؛ اما متأسفانه عرضه مستقیم به مردم چند ماه اخیر کم شده است و همین مسئله موجب بروز مشکلاتی برای مردم نیز شده است.
محمدباقری یکی از شهروندان کرمانی گفت: یک مرکز فروش تعاونی لاستیک نیز در کرمان فروش تعاونی لاستیک را انجام می‌دهد؛ اما باوجوداینکه گفته می‌شود روند عرضه در این شرکت‌تعاونی نیز عادی است؛ اما آن‌ها هم در سایت ثبت‌نامشان مدت‌هاست که عدم موجودی را ثبت می‌کنند.
او گفت: انتظار مردم این است که دولت بار دیگر سیستم ثبت نام چهار حلقه لاستیک با قیمت دولتی و توزیع به‌وسیله پست را که کاملاً قابل راستی‌آزمایی بود را راه‌اندازی کنند. باقری بیان کرد: انتظار داریم نحوه توزیع لاستیک باتدبیر دولت بهبود پیدا کند و دلال‌بازی در زمینه عرضه لاستیک حذف شود در حال حاضر مردم با مشکل جدی مواجه هستند و هیچ توجیهی در خصوص اینکه چرا هر جفت لاستیک دولتی باکیفیت یک میلیون و ۸۰۰ با قیمت سه میلیون و ۵۰۰ در مغازه‌ها عرضه می‌شود وجود ندارد. باید دید مسئولان در استان کرمان برای رفع مشکل عدم توزیع مناسب لاستیک دولتی چه راهکاری را در نظر خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 17
  • امروز: 14
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,924
  • ماه: 7,562
  • سال: 25,126