مدیر شبکه بهداشت شهرستان رودبار اعلام کرد. آمار بالای عقرب‌گزیدگی در رودبار جنوب/ مرگ ۲ کودک

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1457

مدیر شبکه بهداشت شهرستان رودبار اعلام کرد. آمار بالای عقرب‌گزیدگی در رودبار جنوب/ مرگ ۲ کودک

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب گفت: سال گذشته بر اثر نیش عقرب ۱۴۳۸ نفر کودک و بزرگسال روانه مراکز درمانی شهرستان شدند که در این مدت دو کودک جان خود را از دست دادند.

دکتر احسان باقری علائم گزش عقرب در کودکان را  درد شدید، بی‌حسی، سوزش عضو و تورم، انقباض عضلات، حرکات غیرعادی سروگردن و چشم‌ها، ترشح بزاق از دهان، تعریق، بی‌قراری و تحریک‌پذیری عنوان کرد و افزود: این علائم  در  افراد بالغ با تنفس سریع، افزایش فشارخون، افزایش نبض، انقباض عضلانی و ضعف بروز می‌کنند.

او اظهارکرد: افراد مسن و بسیار جوان ممکن است بر اثر نارسایی قلبی و تنفسی در ساعات اولیه گزش با نیش عقرب جان خود را از دست بدهند.

باقری نسبت به عدم احساس درد در ناحیه گزش هشدار داد و گفت: این امر دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نیست و می‌تواند نشانگر آرامش پیش از طوفان باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی‌قراری، تاری دید، تنگی نفس و افزایش تعریق و ترشح بزاق را  از علائم عقرب‌گزیدگی دانست که فرد باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

باقری مراکز درمان‌کننده عقرب‌زدگی در رودبار جنوب را چاه ابراهیم، چاه حسن، زهکلوت، برجک و بیمارستان اعلام کرد.

او پیشگیری از عقرب‌زدگی و مارگزیدگی را  مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: عقرب روزها در منازل، لابلای لباس‌ها، وسایل خواب و هر نقطه‌ای که از دسترس دور باشد، پنهان می‌شود و کودکان، افراد مسن، کشاورزان، کارگران و زنان خانه دار بیشتر در معرض خطر عقرب زدگی قرار دارند. کودکان نباید با پای برهنه از خانه خارج شوند و پیش از پوشیدن لباس و کفش آن را بررسی کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودبار جنوب بر مواردی همچون بهسازی محیط‌های فرسوده محل زندگی، نصب توری بر روی درها و پنجره‌ها، پوشاندن فاصله در و کف زمین و درز دیوارها و اجتناب از تلنبار کردن نخاله‌های ساختمانی تاکید کرد و در ادامه خرابی راه و خاکی بودن مسیر را از علل  دیر رسیدن بیماران به مرکز درمانی دانست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :