حقوق‌هایی که بر اساس رویه پرداخت می‌شود، نه تخصص. حقوقی که معادن می‌دهند، بانی تورم در استان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1459

حقوق‌هایی که بر اساس رویه پرداخت می‌شود، نه تخصص. حقوقی که معادن می‌دهند، بانی تورم در استان

گزارش: مرضیه قاضی‌زاده

از مدیران ریز و درشت تا برخی نمایندگان پس از اتمام دوره حضورشان در مجلس گرفته تا جوانانی که دست‌شان به جایی می رسد، همه می‌خواهند به شرکت‌های معدنی وصل شوند. پول‌های هنگفت رد و بدل شده در این شرکت‌ها ناترازی اختلافات حقوقی در کرمان را حد بحران رسانده و اکنون در پی این ناترازی تورم استان ۸ از متوسط کشور فراتر رفته است. مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار«کاغذ وطن» از تشکیل کارگروهی برای رفع ناترازی حقوق در استان خبر می‌دهد. کارگروهی که البته هنوز اعضایش مشخص نشده و باید دید چقدر قدرت اجرایی خواهد داشت.

 مشکل از یک قیاس ساده شروع می‌شود، بعد هم این سوال ایجاد می‌شود که چرا با وجودی که کارگران زغال سنگ همان حق بیمه کارگران معادن مس ، کرومیت و سنگ آهن  را می‌پردازند،حتی نیمی از حقوق این کارگران را ندارند. این قیاس بعدها به تمامی مشاغل تعمیم داده می‌شود. تا جایی که آبان ۱۴۰۰، زینی‌وند استاندار پیشین کرمان از اشتیاق فرمانداران و معاونان استاندار برای کار در شرکت‌های معدنی گفته بود .

معادن بزرگ مس و سنگ اهن مثل کندوی عسل‌اند، همه می‌خواهند به هر طریقی از این عسل سهمی داشته باشند

این دمل چرکین ۲ سال قبل سرباز کرد. زخمی که دارو درمانی نگرفت و حالا دایره تبعاتش از ضد و بندهای سیاسی و نفوذ در شرکت‌ها بسیار فراتر رفته و بنگاه های اقتصادی را نیز دچار مشکل کرده است. به طوریکه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در یکی از جلسات از درخواست یک مدیر کسب و کار برای بکارگیری کارگر افغان در شهربابک می‌گوید؛ فردی که مدعی است به علت معادن و پرداختی‌های بالا هیچ کس حاضر نیست با حقوق ۹ میلیون در این بخش مشغول به کار شود.

کفه ترازوی حقوقی استان به هم ریخته. تورم در استان ۸ با بیشترین فقر و محرومیت از متوسط کشور بالاتر رفته. موضوعی که برخی از کارشناسان مثل مدیر کل کار ریشه‌اش را نا ترازی حقوق در استان می‌دانند که دست عده‌ای را بسیار باز گذاشته و عده‌ای دیگر در معذوریت شدید قرار گرفتند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون این موضوعات، از تشکیل یک کارگروه تخصصی ذیل کارگروه اشتغال جهت بررسی ناترازی حقوق در استان خبر می‌دهد. کارگروهی که البته هنوز اعضایش مشخص نشده و بناست که با تعامل و نظر معاون اقتصادی استاندار و تعامل با اساتید دانشگاه صورت گیرد.این موضوعات نه صرف شهربابک بلکه رفسنجان و سیرجان را هم درگیر کرده و علی احسان، مدیر عامل اروند چرخ پیش‌تر به جهت همین امر از شرکت مس گلایه کرده بود. 

ناترازی در پرداخت‌ها البته محدود به شرکت‌های معدنی نیست در همین ادارات و شرکتژ‌های کرمان هم بسیاری هستند که با تخصص و سابقه یکسان مجموع دریافتی حقوق و مزایایی‌شان تفاوت فاحشی با هم دارد . موضوعاتی که باید دید آیا در این زیر کارگروه قابل طرح هستند و آیا راه حلی برایشان ارائه می‌شود یا خیر.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 46
  • امروز: 11
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,292
  • ماه: 7,782
  • سال: 26,404