معاون استاندار: کشاورزی نباید فدای معدن شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1469

معاون استاندار: کشاورزی نباید فدای معدن شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان از نبود نیروی کار تخصصی و ماهر در سطح استان انتقاد و اظهار کرد: در شمال استان از این مسئله ضربه خوردیم و این تجربه نباید در جنوب کرمان تکرار شود. امیرحسن‌زاده در جمع مدیران بخش صنعت و معدن جنوب کرمان اظهارکرد: با توجه به اینکه توسعه جنوب کرمان مدنظر است لذا مصوباتی در این راستا تدوین شده که  بررسی آخرین وضعیت منطقه به صورت جدی در دستور کار است.

او با انتقاد از رویکرد جدید که بعضا کشاورزی جنوب کرمان را غیراقتصادی می‌دانند، افزود: در حال حاضر داریم کشاورزی را فدا می‌کنیم و این اشتباه راهبردی را در شهرستان زرند انجام دادیم که بخش معدن در مسیر توسعه قرار گرفته اما کشاورزی سیر نزولی دارد و همچنان درجا می‌زند.

حسن‌زاده از کشاورزی به‌عنوان ظرفیت اول و آخر جنوب‌کرمان یادکرد و افزود:کشاورزی جنوب کرمان باید به سمت بازارهای جهانی سوق داده شود و می‌طلبد ۷۰ درصد وقت مدیران صرف حل مشکلات بخش کشاورزی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با یادآوری ظرفیت‌های کشت و صنعت جیرفت از عدم راهیابی این بنگاه به بازارهای صادراتی انتقاد کرد و گفت: کشت و صنعت جیرفت باید زیرساخت‌های توسعه بازارهای صادراتی را فراهم کند و مشکلات حل شوند و معادن را برای آیندگان بگذاریم.

او از ایجاد ۲۵ میلیون شغل در بخش کشاورزی سخن به میان آورد که در بخش معدن این رقم یک میلیون است و اظهار کرد: وقتی جنوب کرمان در مقایسه با شمال استان فقط ۳۲۰ میلیون تن ذخیره معدنی دارد می‌طلبد اول  مراحل اکتشافات را تمام کنیم و بعد سرمایه‌گذاری بلندمدت را انجام دهیم.

حسن‌زاده از نبودوجود نیروی کار متخصص و ماهر در سطح استان انتقادکرد وگفت:در شمال استان از این مورد ضربه خوردیم و نیروی ماهر نداریم و این تجربه نباید در جنوب کرمان تکرار شود زیرا در بازدید از کارخانه تیتانیوم کهنوج دغدغه مراجعین اشتغال در حد نگهبانی و راننده بود و جای آموزش خالی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندارکرمان از راه اندازی دو مرکز آموزشی در جیرفت و کهنوج با همکاری فنی حرفه ای و ایمیدرو خبرداد و گفت: به روزرسانی دانشگاه علمی کاربردی کهنوج به صورت جدی در دستور کار است که باید مرکز فنی و حرفه ای جیرفت و کهنوج به حوزه تخصصی آموزش در بخش صنعت و معدن تبدیل شوند و فاز اول آن باید از تابستان امسال آغاز شود.

او توسعه گوهرسنگ‌ها را اقتصاد مردمی دانست که معادن را باید به خانه ها آورد و افزود: یکی مصادیق اقتصاد مردمی، گوهرسنگ است که به دوره های آموزشی تخصصی و بروزرسانی بازارهای هدف نیاز دارد که با حداقل هزینه می توانیم شغل ارزان قیمت ایجاد کنیم و در جیرفت و کهنوج آموزش را آغاز خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 319
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,600
  • ماه: 8,090
  • سال: 26,712