فاریاب بدون پایگاه جمعیت هلال‌احمر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 609

فاریاب بدون پایگاه جمعیت هلال‌احمر
کرمان نو| با وجود اقدامات انجام‌شده برای مقابله با سیل، مناطق مختلف استان مانند جنوب نیاز به رسیدگی بیشتری دارند به‌طوری که هنوز در فاریاب پایگاه جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی نشده است.

با شروع فصل سرما احتمال بارش‌ها و درنتیجه سیل در نقاط مختلف، بیشتر می‌شود به‌طوری‌که اگر اقدامات لازم برای مقابله با سیل صورت نگیرد، شاهد اتفاقاتی مانند آنچه در فروردین‌ماه در مناطق مختلف کشور افتاد، می‌شویم.

اگرچه استان کرمان یک منطقه خشک و کویری به‌حساب می‌آید، اما جنوب کرمان هرساله درخطر سیلاب بوده و هست به‌طوری‌که در چند روز گذشته تیم‌های راهداری و گشت‌های ادارات شهرستانی به دلیل بارش‌هایی که در مناطق جنوبی وجود داشته، در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

هواشناسی بارش‌های پاییزی استان را به‌صورت نرمال پیش‌بینی کرده اما بااین‌حال برای این‌که از وضعیت آمادگی جنوب استان در برابر سیلاب باخبر شویم به سراغ مدیرکل اداره مدیریت بحران استان رفتیم.

مجید سعیدی گفت: «خطر سیلاب همیشه وجود دارد و بستگی به شدت بارش دارد. در هنگام بارندگی از حوزه آبریز، روان آب‌ها به سمت دشت‌ها جاری می‌شوند و به سمت پایین‌دست می‌آیند و مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، سیلابی می‌شوند. درگذشته لایروبی رودخانه‌ها، دهانه و کناره پل‌ها انجام‌نشده بود اما با توجه به این‌ که در فروردین‌ماه شاهد سیلاب بودیم، بسیجی در استان با کمک دستگاه‌های اجرایی مانند فرمانداری و شهرداری‌ها صورت گرفت و اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام شد.»

نیاز به بررسی دوباره اقدامات انجام شده

سعیدی ادامه داد:« این فعالیت ها به صورت مقطعی بود و باید طی چند ماه گذشته دستگاه های مختلف مانند راه و شهرسازی، منابع طبیعی، شهرداری ها، دهیاری ها و … اقدامات اصولی را برای مقابله با سیل انجام می دادند.»

از سعیدی پرسیدیم؛ آیا با گذشت حدود هفت ماه از وقوع سیل فروردین ماه، دستگاه های مرتبط اقدامات لازم را برای مقابله با سیل انجام دادند؟ که پاسخ داد: «بار دیگر باید بررسی و بازدید انجام شود تا اگر نواقص و کاستی وجود دارد و برخی نقاط به صورت بحران زا در آمده اصلاح شود.» 

نبود پایگاه هلال‌احمر در بعضی

 از شهرستان‌های جنوبی

با توجه به این‌که جنوب استان جزو مناطق محروم به‌حساب می‌آید و بعضی از شهرستان‌های آن مانند فاریاب، از وجود پایگاه هلال‌احمر محروم هستند، از سعیدی در خصوص آمادگی شهرهای جنوبی در مقابل حوادث پرسیدیم. وی گفت:«اگرچه بعضی مناطق پایگاه هلال‌احمر ندارند اما این جمعیت بر اساس پیش‌بینی و استانداردهایی که داشته در نزدیکی مناطق مختلفی که پایگاه وجود ندارد، اقدام به دپوی کالا و ملزومات امدادی و معیشتی کرده تا به‌موقع بتواند در زمان حادثه، از مناطق حمایت و پشتیبانی کند. در همین راستا یک پایگاه چندمنظوره بحران در قلعه گنج تحویل هلال‌احمر شده تا زمان احداث ساختمان، کالاهای مورد نیاز را دپو کنند. پایگاه فاریاب هم در حال پیگیری است تا مشکل زمین آن حل شود.»

مدیرکل اداره مدیریت بحران ادامه داد:« در بعضی شهرستان ها پایگاه هلال احمر احداث نشده، یکی از دلایلش زمین مناسب بوده که در اختیار هلال احمر قرار نگرفته است. مسوولان هلال احمر می گویند در صورتی که سند به نام جمعیت هلال احمر کشور صادر شود، بلافاصله عملیات احداث ساختمان شروع می شود. بعضی از مناطق هم شرایط احداث هلال احمر را ندارند و مشکل زمین در میان است. در هر صورت موضوع از طریق فرمانداری ها در حال پیگیری است. همچنین در ستاد بحران هم مصوباتی داشتیم که سریعتر این کار انجام شود.»

فاریاب بدون هلال‌احمر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان در خصوص نبود پایگاه هلال‌احمر در شهرستان‌ها گفت: «فاریاب تنها شهرستان استان است که پایگاه ندارد. هلال‌احمر یک موسسه عام‌المنفعه غیردولتی است که به کمک دولت یک سری فعالیت‌ها انجام می‌دهد و باید ازنظر مالی استقلال داشته باشد، وقتی در شهرستانی پایگاهی تازه تأسیس است، دولت باید به آن کمک کند.» 

عباس حیدری متذکر شد:«جمعیت هلال‌احمر در قلعه گنج و رودبار جنوب به‌صورت پایگاه شهری هستند، مجوز شعبه ندارند و از مرکز استان و اطراف پشتیبانی می‌شوند. فاریاب هم مشکل زمین دارد. در جنوب بهترین شعبه کهنوج است که می‌تواند مناطق دیگر را پشتیبانی می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 0
  • امروز: 46
  • دیروز: 92
  • هفته: 1,281
  • ماه: 4,791
  • سال: 17,530