برخی منتقدان انتخاب ناظر و دبیر جشنواره ملی تئاتر خیابانی جنوب از یک شهرستان را نادرست می‌دانستند. جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی جنوب روی میز منتقدان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1471

برخی منتقدان انتخاب ناظر و دبیر جشنواره ملی تئاتر خیابانی جنوب از یک شهرستان را نادرست می‌دانستند.  جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی جنوب روی میز منتقدان  

گزارش| ایرنا

مدیرکل ارشاد اسلامی جنوب کرمان: کمبود اعتبار و زیرساخت علت کاستی‌ها است، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد اما ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم. 

جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با تمامی موفقیت‌ها، کاستی‌ها، موافقان و مخالفان، با معرفی برگزیدگان شامگاه پنجشنبه هفته پیش به کار خود پایان داد و آنچه همگان بر آن اتفاق نظر داشتند و دارند اینکه گسترش این جشنواره به شهرهای مختلف از جمله جنوب کرمان بسیار آثار و دستاوردهای مختلف به همراه دارد که برشمردن آنها خود موید این نتایج است.

هنرمندان مهمان صرفنظر از تشریح آثار و برکات برگزاری این رویدادها در مناطق مختلف کشور از فرهنگ و حمایت مردم جیرفت بسیار شگفت زده شده بودند؛ گرچه منتقدان جشنواره معتقد بودند بسیاری از اجراها برای این جشنواره تولید نشده و تنها با تغییرات جزئی به موضوع جشنواره مرتبط شده بود.

آنچه باعث خوشحالی و تحیر گروه‌های نمایشی خارج از استان شده بود، مهمان‌نوازی مسئولان و مردم جنوب کرمان بود اما از دیگر نقدهایی که از جانب منتقدان و نیز یکی از داوران جشنواره مطرح شد، ایده‌های تازه کم‌شمار در نمایشنامه‌ها، زاویه دید و حتی طراحی بود.

برخی می‌گویند، بسیاری از کارها صرفا برای این جشنواره تولید نشده بود و با تغییرات جزئی در طراحی و دیالوگ‌ها، اجبارا به جشنواره رضوی مرتبط شده بود؛ کوروش زارعی یکی از اعضای هیات داوران این جشنواره نیز در اختتامیه به این موضوع اشاره کرد و در میان آثار برگزیده آثاری با این خصوصیات وجود داشت که حتی برای جشنواره فجر و جشنواره تئاتر صحنه‌ای رضوی در آذربایجان شرقی هم پیشنهاد داده شدند.

البته مثل بسیاری از دیگر جشنواره‌ها نقدهایی نیز به رای هیات داوران بویژه در بخش طراحی لباس وجود داشت به شکلی که در اختتامیه هم با صحبت یکی از تقدیرشدگان بر روی سن این موضوع علنی‌تر شد.

فشردگی برنامه‌ها و اصرار به اجرای تمامی گروه‌ها در هر ۲ روز با توجه به گرمای شدید هوا مشکل جدی در اجرا ایجاد کرده بود کما اینکه برخی از گروه‌ها از راه دور تازه به جیرفت رسیده بودند اما از آنها خواسته شد در همان ساعات اولیه آغاز جشنواره به اجرا بپردازند.

اجرای فشرده ۲ روزه موجب خستگی عوامل گروه‌ها و داوران شده بود و زمان اجرا نیز تا نیمه شب به طول می‌کشید که سبب کم شدن تماشاچیان در ساعت‌های پایانی شب می شد و از مواردی بود که بازیگران، مردم و عوامل گروه‌ها، منتقد آن بودند.

برخی، انتخاب ناظر و دبیر جشنواره هر ۲ از شهر میزبان را نقدی می‌دانستند که معتقد بودند اگر اینطور نبود شاید کاستی‌ها کمتر می بود.

 دوری راه به چشم عوامل برگزار‌کننده جشنواره نیامد

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: سیاست برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهای مختلف قطعا از زیباترین کارهایی بوده که در این زمینه انجام شده است. اسدی یادآور شد: به نمایندگی از چند گروه می خواهم بگویم حفظ چارچوب جشنواره و تشکیلات کاری از مواردی است که نباید نادیده گرفته شود.

او تاکید کرد: اینکه جشنواره‌ای بر اساس چارت خود عمل کند بسیار مثبت است اما چینش چارت اجراها باید با شرایط دیگر نیز سنجیده شود.

به گفته این بازیگر زمانی که جشنواره‌ای برگزار می‌شود قرار است عوامل از شهرهای دیگر به اینجا بیایند و دوری راه باید در چیدمان نمایش‌ها لحاظ شود.

چیدمان غیرمنصفانه اجراهای جشنواره

اسدی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از گروه‌ها بعد از طی بیش از ۲۰ ساعت راه زمینی، به محض رسیدن به جیرفت و قبل از اینکه حتی فرصت استراحت ۲ ساعته ای را داشته باشند، به واسطه چیدمان چارت اجراها، مجبور به اجرای کار خود با وجود خستگی می شدند و می دیدیم گروه‌های تئاتری شهرهای نزدیک تر و حتی خود جیرفت، در زمان‌های مناسب تری اجرا داشتند که این زمانبندی و چیدمان تا حدی به نظر بنده و چند گروه دیگر، غیرمنصفانه بود.

او افزود: دوری راه و سفر از مناطق با آب و هوای متفاوت از جیرفت، جدا از خستگی و تغییرات شرایط روحی، باعث مشکلاتی در صدا نیز می‌شود.

این هنرمند ادامه داد: به هرحال امیدواریم در آینده به اینچنین مواردی توجه، در اصلاح چارت‌ها به نسبت مسافت‌های طی شده برنامه ریزی شود چون اکثریت تئاتری‌ها با هواپیما سفر نمی کنند، بلکه با اتوبوس و قطار سفر می‌کنند.

اسدی در مورد مشکلات مربوط به اسکان نیز افزود: در روز اول برای ایجاد تناسب بین رسیدن گروه‌ها، اسکان و نیز ساعت اجرا باید بیشتر و بهتر برنامه ریزی می‌شد. او ادامه داد: نکته دوم اینکه متاسفانه تخصیص اتاق اسکان به گروه‌های تئاتری تا حدی برای ما مشکل ساز بود و عوامل را در اتاق‌های مختلف تقسیم کرده بودند.

كمبود اعتبار علت برخی کاستی‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با اشاره به اینکه برای رسیدن به جشنواره ای در شان امام رضا(ع) هنوز بادی کار کنیم، کمبود اعتبار را علت برخی کاستی‌ها دانست و گفت: ظرفیت‌های شهر کوچک و زیرساخت ضعیف است و از سوی دیگر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد اما روی هم رفته و با اعتباری که بنیاد امام رضا(ع) و ما در فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم اختصاص دادیم ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشتیم.

بهرام مسلمی مهنی تاکید کرد: بنیاد امام رضا(ع) باید اعتبار بیشتری ببیند و دستگاه‌ها نیز مشارکت بیشتری داشته باشند؛ اگر فقط اعتبارات بنیاد را لحاظ م‌ کردیم جشنواره برگزار نمی شد، دستگاه‌ها ورود پیدا کردند و کار را پیش بردند.

اتفاقات خوب ماحصل جشنواره

او ادامه داد: برگزاری جشنواره با وجود کاستی‌ها دارای مواهب زیادی بود از جمله هنرمندان ما در جشنواره حضور پیدا کردند، از این طریق به جشنواره فجر راه یافتند که موجب بروز و ظهور استعدادهایی شد و به تجارب گروه‌ها افزود،همچنین بسیاری از هنرمندان را با هم آشنا کرد.

مسلمی نهادینه شدن جشنواره در جنوب کرمان را هم از دیگر اتفاقات خوب بیان کرد و افزود: با توجه به رضایت نسبی ایجاد شده، بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با برگزاری جشنواره در جنوب کرمان در سال‌های بعد هم موافقت کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در مورد اینکه چرا ناظر و دبیر جشنواره هر دو از شهری هستند که میزبان جشنواره است گفت: بنیاد از اینکه دبیر جشنواره اهل این منطقه است اطلاعی نداشت.

واقعیت میدانی

تئاتر آن هم به صورت خیابانی، از آن مواردی است که به خودی خود دارای مسائل و آثار مثبت زیادی است اما اینکه این چنین جشنواره‌ای برای دومین بار در جنوب کرمان برگزار شد، نشان دهنده توانایی استمرار میزبانی جنوب کرمان برای دوره‌های بعدی است. به طور حتم باید نقدی صورت گیرد تا اصلاحی نیز انجام شود و منتقدان، اولین قدم‌ها را برای پیشرفت هر مساله ای برخواهند داشت و تئاتر هم خود یک هنر انتقادی است.

دبیرخانه و مسئولان برگزاری جشنواره نیز در عمل بارها دست یاری به سوی همه مردم و نظرات آنان دراز کرده‌اند تا بتوانند آنچنان که شایسته است میزبانی رئوف باشند.

آشنایی با فرهنگ و جغرافیای جنوب کرمان، گسترش فرهنگ رضوی در سراسر کشور، تقویت تئاتر و هنر در این منطقه برخی از بسیار موارد مثبتی است که برگزاری جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در جنوب کرمان ایجاد می‌کند.

هرچند هیچ جشنواره ای بی کم و کاست نیست اما بسیاری معتقدند برگزاری جشنواره رضوی حتما باید در شان فرهنگ امام رضا(ع) باشد نه اینکه از برخی جشنواره‌های دیگر هم کاستی‌های بیشتری داشته باشد. بنابراین صرف برگزاری جشنواره نباید ملاک باشد بلکه باید بر کیفیت بالای آن هم تاکید شود. برگزاری دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی در جنوب کرمان چون در ابتدای کار است شاید نشود زیاد از اجرای آن ایراد گرفت و نوشتن نقد برای بهبود پله به پله آن در مراحل برگزاری بعدی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 76
  • امروز: 24
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,259
  • ماه: 7,412
  • سال: 24,896