اضافه برداشت آب سبب تخلیه بسیاری از شهرهای کرمان می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1119

استاندار هشدار داد

اضافه برداشت آب سبب تخلیه بسیاری از شهرهای کرمان می‌شود

استاندار کرمان گفت: اگر فکری به حال اضافه برداشت نزدیک به یک میلیارد مترمکعبی آب استان نشود بزودی بسیاری از شهرهای ما باید تخلیه شوند و در این خصوص باید به صورت واقعی با مردم صحبت کرد.

علی زینی‌وند در نشست شورای اداری استان کرمان افزود: مصرف آب کشاورزی استان کرمان ۵.۲ میلیارد مترمکعب، شرب ۲۷۰ میلیون مترمکعب و صنعت ۷۰ میلیون مترمکعب است. او با طرح این پرسش که سهم‌ حوزه کشاورزی در اقتصاد کشور کجاست؟ ادامه داد: مسئولان، نخبگان و رسانه‌ها مردم را به کشت جایگزین ترغیب کنند؛ بیش از ۳۰ درصد مصرف آب استان فقط برای سبز نگه داشتن زمین مصرف می‌شود.

استاندار کرمان گفت: درصورتی‌ که سدها پرشوند و ترسالی باشد ورودی آب استان کرمان پنج میلیارد مترمعکب می‌شود که به معنای سالانه یک‌میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از زیرزمین و به معنای فرونشست است.

او با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی به صورت جدی تحلیل و پیگیری شود گفت: در حوزه کشاورزی ‌باید چارچوب هایی تعریف کرد.

زینی‌وند تصریح کرد: در حوزه کشاورزی جنوب در محصولات، نمایشگاه های بین المللی و در بخش برنامه ریزی کارهایی کرده ایم اما کشاورزی سنتی می تواند آینده ما را با چالش مواجه کند.

استاندار کرمان گفت: در حال ارائه سند سازگاری با کم آبی به وزارت نیرو هستیم و در این زمینه مرکز قنات استان را نیز راه اندازی کردیم.

اشتغال، مسکن و کرونا در اولویت دولت

او با اشاره به بخشنامه‌های دولت در همایش استانداران کشور گفت: این موضوعات را مدیران و فرمانداران پیگیری کنند که نخستین اولویت کشور کنترل کرونا است؛ وضعیت استان همانند سایر نقاط کشور به حالت نیمه مطلوب رسیده و با وجود هشدارها، وظیفه ما واکسیناسیون و تشکیل تیم های واکنش سریع کروناست و هرجا سویه ای از این ویروس را دیدیم باید با فوریت مدیریت شود.

استاندار کرمان یادآور‌شد:همه دستگاه‌ها باید بدانند چند نفر از زیرمجموعه خود واکسن تزریق کردند یا نکردند که تشویق کارمندان،خانواده‌ها کل جامعه را به این حوزه ترغیب می کند لذا کرونا موضوعی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او اضافه‌کرد:قانون جهش تولید مسکن مورد تاکید رئیس جمهوری قرار دارد و یک اولویت جدی است لذا فرمانداران با هماهنگی راه و شهرسازی سهمیه شهرستانی خود را دریافت کنند. زینی‌وند افزود:سهمیه چهار ساله استان ساخت نزدیک به ۱۲۸هزار واحد است که آن را به تفکیک شهرستان‌ها اعلام کردیم، جزو تکالیف اصلی ما به شمار می‌رود و کسی نباید از این برنامه جا بماند. او ادامه‌داد:در حوزه ساماندهی زمین‌های بلاتکلیف نیز این طرح می‌تواند سازنده باشد و قانون جهش تولید مسکن همه اینها را پوشش می‌دهد؛ وزیر کشور هم نماینده ویژه و تام‌الاختیار در این حوزه گذاشته است و باید کاری کنیم که از سایر استان‌ها جلوتر باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 74
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,984
  • ماه: 7,622
  • سال: 25,186