شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در کرمان به سه هزار نفر رسید
گزارش ایرنا
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به عنوان طرح شناسایی چهره به چهره دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: سه هزار مورد از ۶ هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل مقطع دبستان استان شناسایی شدند.
طاهره زحمتکش با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به منظور شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده سامانه ای را طراحی کرده که اسامی تمام دانش آموزان در آن ثبت شده است اظهار داشت: حدود ۹۰۰ نفر از سه هزار دانش آموز شناسایی شده تاکنون جذب سیستم آموزشی شده اند.
او بیانکرد: به ازای هر یک تا ۱۰ نفر به اقتضای جمعیت شهرستانها نیروی انسانی پیگیریکننده برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل تعریف شده است.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان ادامهداد: این افراد باید بازماندگان از تحصیل را شناسایی و مستندات موجود در این زمینه را در سامانه شهید محمودوند بارگذاری کنند.
او با تاکید بر اینکه ۶ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل ایرانی با دوره سنی ۶ تا ۱۱ سال هستند تصریحکرد: ۲۰ مولفه برای دانشآموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل کرده تعریف شده که پیگیری کنندهها باید این موارد را احصا و مدارک منطبق با آنان را در سامانه شهید محمودوند ثبت کنند که در نهایت در وهله نخست در استان و بعد از آن در وزارتخانه تایید یا رد میشود.
زحمتکش تاکیدکرد: برخی از دانش آموزان به دلایل مختلف از جمله ازدواج،اشتباه شناسنامهای، بدسرپرستی یا بیسرپرستی، شرایط استثنایی و کودک کار بودن دچار ترک تحصیل شده اند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش کرمان گفت: بعد از شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل برای افرادی که مشکل مالی دارند با کمیتهامداد امام خمینی (ره)،در مورد کودکان استثنایی با دانشگاه علوم پزشکی، افراد فوت شده با ثبت احوال و نیز در سایر موارد با فرمانداران و دهیاران رایزنی میشود.
او گفت: بهزودی سایر دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان نیز از طریق جستوجوی کد ملی و سامانه واریز یارانه با کمک فرمانداریها شناسایی میشوند.
زحمتکش افزود:برنامه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل شامل زمان و مقطع خاصی نیست بلکه این طرح به صورت ادامهدار به مرحله اجرا در خواهد آمد.
زحمتکش تصریحکرد:در شورای معاونان آموزشوپرورش کرمان مصوب شده ۲ پایگاه تقویت درسی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در این استان راه اندازی و این افراد ثبت نام تا عقبماندگی تحصیلی آنان به صورت فوق برنامه جبران شود و به چرخه آموزش برگردند.
او با تاکید بر اینکه کتابهای درسی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان بازمانده از تحصیل قرار میگیرد گفت: تمام تلاش آموزش و پرورش بر این است که دانشآموزان بازمانده از تحصیل جذب مدارس و سیستم آموزشی شوند.
زحمتکش بیسوادی را منشا برخی آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و افزود: طلاق،بدسرپرستی و بیسرپرستی موجب ایجاد بیشترین آسیباجتماعی در کودکان و دانشآموزان است و به نوعی محور آسیبها در مقطع دبستان به شمار میرود که سبب ناهنجاریها و رفتارهای نادرست دانش آموز در مدرسه و اجتماع میشود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش کرمان بیانکرد: اعتیاد والدین به موادمخدر نیز سببساز ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان است و در بیشتر موارد آرامش روانی و روحی را از کودکان میگیرد.
او تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی استان کرمان را ۴۰۰ هزار نفر معادل ۶۰ درصد کل دانش آموزان استان اعلام کرد و افزود: حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز در تمام مقاطع تحصیلی مختلف کرمان مشغول به تحصیل هستند.
او با اشاره به حضور حدود ۱۴ هزار دانش آموز تبعه خارجی در مقطع ابتدایی استان کرمان گفت: این درحالی است که کمبود فضای آموزشی در استان کرمان بیداد میکند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش کرمان گفت: حدود ۶۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی این استان زیر پنج دانش آموز، ۷۲ مدرسه زیر ۲ دانش آموز و ۶۳ مدرسه با وجود یک دانشآموز اداره میشود.
او ادامهداد: اما در برخی شهرها مانند کرمان و رفسنجان کلاسهای درس با بیش از ۴۰ دانش آموز فعالیت میکنند لذا در محاسبه متوسط تراکم جمعیت دانشآموزی مدارس با جمعیت اندک دانشآموز نیز محاسبه میشود که آمار دقیق و درستی به ما نمیدهد.
زحمتکش تاکیدکرد:عدد سرانه تراکم سرانه دانشآموزی در کلاسهای دبستان استان کرمان بالای ۳۰ اعلام میشود در حالی که بیشتر از این مقدار است.
او گفت: بیش از دوسوم مدارس استان کرمان به صورت چندپایه اداره میشوند یعنی یک معلم باید در چند پایه تدریس کند