به دنبال قطع حقابه تعدادی اراضی زراعی پایین‌دست سد جیرفت مطرح شد؛ ذخیره سد جیرفت ۳۰ درصد است؛ مدیریت نشود وارد بحران می‌شویم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1534

به دنبال قطع حقابه تعدادی اراضی زراعی پایین‌دست سد جیرفت مطرح شد؛ ذخیره سد جیرفت ۳۰ درصد است؛ مدیریت نشود وارد بحران می‌شویم

سمیه خدیشی- کشاورزان پایین‌دست سد جیرفت که آب اراضی کشاورزی آنها از این سد تأمین می‌شود و به‌اصطلاح حقابه از سد دارند، از امتناع مسئولان سد جیرفت نسبت به تأمین حقابه خود می‌گویند. یکی از کشاورزان گفت: در سال زراعی پیش رو از کشت ذرت به دلیل نداشتن آب و ندادن حقابه سد خودداری کرده است.

 در همین رابطه رئیس سد جیرفت در گفتگو با «کاغذ وطن» گفت: خشکسالی و تغییر اقلیم و سیلاب‌های پراکنده در مجموع شرایطی را به وجود آورده است که احتمال بحران را می‌دهیم.

 علیرضا عادلی افزود: هم اکنون ذخیره مخزن سد جیرفت فقط ۳۰ درصد است و اگر این موضوع مدیریت نشود می‌تواند به بحران تبدیل شود.

 رئیس سد جیرفت با اشاره به اینکه مقصود از بحران این است که آب کشاورزی اراضی پایین‌دست سد را نمی‌توانیم تأمین کنیم اظهار کرد: به کشاورزان اطلاع دادیم که آب کشت‌های دائمی‌تان را تأمین می‌کنیم و درخواست کردیم که از کاشت زراعت‌های فصلی خودداری کنند.

 عادلی با بیان اینکه سعی شده است که برای جلوگیری از ورود به بحران از خروجی آب سد بکاهیم افزود: باتوجه‌به اینکه الان مشخص نیست که به‌طورقطع در پاییز پیش رو بارندگی داریم یا خیر، ما باید مقدار آبی که در سد موجود است، را مدیریت کنیم.

 او ادامه داد: از طرف وزارت نیرو برنامه‌ای به نام منابع و مصارف به تمام سدهای کشور ابلاغ می‌شود که بر اساس این ابلاغیه میزان آب موجود در سدها باید طوری مدیریت شود که حداقل برای یک‌سال آینده ذخیره تأمین آب کشت‌های دائم کشاورزان را داشته باشیم. او معتقد است: اگر امسال ذرت کاشته نشود، ضرر و خسارت آن کمتر این از است که باغات خرما یا مرکبات چند ساله مردم خشک شوند.

 رئیس سد جیرفت بیان کرد: حدود ۲ هزار هکتار اراضی پایین‌دست سد حقابه دارند و احتمالاً امسال با شرایط موجود قادر به تأمین آب حدود هزار هکتار از این اراضی باشیم که ۸۰ درصد آن را باغات دائمی و ثابت شامل می‌شود و مابقی اراضی کوچک و گلخانه‌ها هستند.

 علیرضا عادلی در خصوص چگونگی تأمین برنامه‌ریزی‌های که در طرح انتقال آب سد جیرفت باهدف تأمین آب شرب جیرفت و عنبرآباد صورت‌گرفته، توضیح داد: برای تأمین یک سال آب شرب این دو شهرستان به مشکل نمی‌خوریم چرا که میزان حجم مصرفی آب شرب نسبت به کشاورزی خیلی زیاد نیست. او ابراز امیدواری کرد که در پاییز پیش رو با برکت باران میزان کسری سد جبران شود و به حالت عادی برگردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 39
  • امروز: 189
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,614
  • ماه: 7,398
  • سال: 24,790