رستوران‌دارهای جیرفت در دوراهی. اختلاف نظر در صدور مجوز بین میراث و اتاق اصناف

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1497

رستوران‌دارهای جیرفت در دوراهی. اختلاف نظر در صدور مجوز بین میراث و اتاق اصناف 

گزارش |‌ کاغذ‌وطن 

رئیس اتاق اصناف جیرفت: برخی رستوران‌‌ها با هدف کاهش مالیات از میراث مجوز گرفته‌اند، وقتی فراتر از محدوده مجوز، فعالیت کنند، غیرقانونی است 

رئیس اداره میراث و فرهنگی جیرفت:  طبق بند قانونی  و با هدف توسعه گردشگری مجوز اعطا شده است

تعدادی از رستوران‌های شهرستان جیرفت از اتاق اصناف و بعضی دیگر هم از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان اقدام به دریافت مجوز فعالیت کرده‌اندکه  با توجه به واحد صدور مجوز نظارت بر آنها زیر نظر ارگان صادر كننده صورت می‌گیرد. حالا اتاق اصناف جیرفت به تعدادی از رستوران‌ها که بیشتر آنها بین راهی هم هستند و فعالیت آنها تحت نظر اداره میراث فرهنگی وگردشگری است، اخطار پلمپ داده و ادامه فعالیت آنها را منوط به کسب مجوز فعالیت از اتاق اصناف دانسته است. موضوعی که اداره میراث فرهنگی و گردشگری آنرا مربوط نمی داند.

مجوز میراث فرهنگی برای فرار از مالیات

رئیس اتاق اصناف جیرفت مطرح کرده است که تعدادی ازرستوران‌های این شهرستان برای دور زدن قانون اقدام به گرفتن مجوز از اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهر کرده‌اند در حالی که قانون برای آنها محدوده فعالیت مشخص کرده است و وقتی که پا را از این محدود فراتر بگذارند باید اقدام به گرفتن مجوز از صنف مربوطه کرده در غیر این صورت تخلف محسوب شده و این واحد‌ها جریمه و در نهایت پلمپ می‌شوند.از طرفی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اعطای مجوز به این واحد‌ها را در راستای توسعه گردشگری دانسته و اقدام اتاق اصناف را با هدف جذب حداکثری حق عضویت و مزایای دیگر اتاق می‌داند.

 رئیس اتاق اصناف جیرفت می‌گوید:مجوز رستوران‌هایی که از میراث فرهنگی کسب شده است، مشکل ندارد، بلکه باید از واحد صنفی مربوطه هم اقدام به دریافت مجوز کنند.

میراث فرهنگی را بیشتر از اصناف دوست دارند

سعید شریفی‌پور اظهار کرد: به این واحد‌ها یک مهلت قانونی داده می‌شود مثلا مهلت ده روزه که در رابطه با صدور مجوز اقدام کنند و اگر مراحل دریافت مجوز طولانی شد و حتی مهلت یک ماهه نیاز بود می‌توانیم این مهلت را تمدید کنیم اما اگر اقدامی برای دریافت مجوز صورت نگرفت این واحدها پلمپ می‌شوند.

شریفی‌پورادامه داد: با مجوز ما می‌توانند فعالیت کنند اما به دلیل اینکه مجوز گرفتن از میراث فرهنگی یک سری مزایای دارد واحد‌های صنفی اقدام به دریافت مجوز از میراث فرهنگی می‌کنند.

 رییس اتاق اصناف جیرفت افزود: این رستوران‌ها  با استفاده از مجوز میراث فرهنگی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند. همچنین معافیت مالیاتی بیشتری هم شامل آنها می‌شود و علاوه برآن واحد نظارتی میراث فرهنگی به دلیل اینکه واحد‌های دیگر را هم پشتیبانی می‌کند نمی تواند مانند اصناف روی این واحد ها نظارت داشته باشد و این باعث شده که این رستوران‌ها میراث فرهنگی را بیشتر از اصناف دوست داشته باشند. 

او اضافه کرد: بعد از پیگیری‌های اتاق اصناف و صدور اخطار پلمپ به این واحدها، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان نامه‌ای نوشته و تاکید کرده که هیچ ارگانی حق پلمپ این واحدها را ندارد.

رییس اتاق اصناف شهرستان جیرفت افزود: قانون مواردی را برای چنین واحدهایی مشخص کرده که از جمله باید با لباس سنتی خدمات ارائه دهند و غذاهای این واحدها فقط غذای سنتی آن منطقه باشد.

او تاکید کرد: ما به وظیفه خود عمل کرده‌ایم، اخطار پلمپ داده‌ایم و با همکاری اماکن نیروی انتظامی در صورت عدم پیگیری این واحدها برای دریافت مجوز، اقدام به پلمپ می‌کنیم.

شریفی‌پور یادآور شد: هر شخصی بخواهد فعالیت صنفی انجام دهد باید به اتحادیه مراجعه و تقاضای خود را ارائه کند، برگه‌ای از اتحادیه بگیرد و به اصناف ارائه دهد.

او ادامه داد: میراث فرهنگی باید به واحد‌هایی مجوز بدهد که برای بقای سنت‌ها و غذاهای قدیمی هر منطقه با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ‌ها فعالیت کنند.وقتی واحدی پا را از محدوده فعالیت خود فراتر بگذارد شامل مجوز نمی‌شود.

 سعید شریفی‌پور تصریح کرد: اتاق اصناف با انجام بازرسی‌های مستمر این واحد‌های متخلف را شناسایی می‌کند.

فعالیت هتل‌ها به اتاق اصناف ربطی ندارد

رئیس اتاق اصناف جیرفت در رابطه با اینکه اتاق اصناف  به فعالیت و مجوز هتل‌ها دخالتی نکرده است اظهار داشت:  اتاق اصناف  بر اساس ماده ۲۸ قانون نظارت صنفی عمل می‌کند و هر واحدی که در تعریف این ماده قرار بگیرد  اتاق ورود پیدا می کند که رستوران‌های هتل‌ها  شامل این تعریف می‌شوند.

 

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جیرفت در این رابطه گفت: به بعضی رستوران‌های بین راهی و هتل‌ها مجوز فعالیت داده می‌شود و هر کسب وکاری که مجوز گرفته است ملزم به این است که از یک جا مجوز فعالیت بگیرد نه اینکه همزمان از دو ارگان این مجوز را بگیرد.

مجوزها طبق بند قانون اعطا شده

محمد سالاری افزود: رستورانهای بین راهی که از ما مجوز گرفته‌اند و در محدوده فعالیت ما هستند از نظر کیفیت غذا و دیگر موارد روی آنها نظارت صورت می‌گیرد میراث فرهنگی و گردشگری هر شهرستان در جهت توسعه هدف گردشگری اقدام به اعطای این مجوز‌ها می‌کند. 

سالاری به بند قانونی مرتبط به موضوع اشاره کرد و گفت: طبق بند ۲قانون در ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه  تاسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیت‌های مالیاتی است و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی هستند.

او ادامه داد:واحد‌هایی که از میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان مجوز گرفته‌اند عمدتا رستوران‌های  بین راهی هستند  که قبلا این مجوز را گرفته‌اند و واحد جدیدی در این گروه قرار نمی‌گیرد و البته تعداد این واحدها نیز در خور توجه نیست.

اتاق اصناف به دنبال جذب حداکثری حق عضویت

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جیرفت  اعتقاد دارد موضوع پیش آمده به دلیل مبلغ پرداختی این واحد هاست که اتاق اصناف به دنبال  جذب حداکثری این مبالغ است. او در رابطه با نوع  و محدودیت پخت غذاهای ارائه شده در واحدهای مجوز گرفته شده توضیح داد: واحد‌ها  جدا از نوع غذایی که سرو می‌کنند به دلیل توسعه گردشگری این  منطقه و با این هدف اعطا شده اند و این موضوع ربطی به  نوع غذای ارائه شده ندارد  در صورتی که واحد‌هایی که در در کنار ابنیه تاریخی و یا در درون محوطه های تاریخی قرار دارند در قالب واحد‌های سنتی در محدودیت  نوع  پخت غذای سنتی قرار می‌گیرند .

 رییس اتاق اصناف جیرفت:  میراث فرهنگی باید به واحد‌هایی مجوز بدهد که برای بقای سنت‌ها و غذاهای قدیمی هر منطقه با هدف زنده نگه داشتن فرهنگ‌ها فعالیت کنند، وقتی واحدی پا را از محدوده فعالیت خود فراتر بگذارد شامل مجوز نمی‌شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 63
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875