دادستان کرمان اعلام کرد. ضرب و جرح، رتبه نخست جرائم در دادسراهای کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1498

دادستان کرمان اعلام کرد. ضرب و جرح، رتبه نخست جرائم در دادسراهای کرمان 

دادستان کرمان با بیان این که در سال ۱۴۰۰ رتبه اول جرائم به سرقت اختصاص داشته و ضرب و جرح و توهین در رتبه‌های بعدی قرار داشت، گفت: اما در سال گذشته رتبه اول جرائم مربوط به ضرب و جرح بوده و سرقت و توهین در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته است.

مهدی بخشی در دیدار نماینده ولی فقیه در کرمان با قضات و کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از ورودی پرونده‌های استان مربوط به دادسرا هاست، بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ دادستان در سطح استان در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

او با بیان اینکه از مجموع مراجعین به دادسراهای استان کرمان در سال گذشته ۴۴ درصد شاکی و ۵۶ درصد متهم بوده‌اند، گفت: در سال ۱۴۰۰ رتبه اول جرائم به سرقت اختصاص داشته و ضرب و جرح و توهین در رتبه‌های بعدی قرار داشت؛ اما در سال گذشته رتبه اول جرائم مربوط به ضرب و جرح بوده و سرقت و توهین در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته است.

بخشی با اشاره به این مطلب که در سال گذشته سامانه ارتباط مستقیم مردم با دادسرا راه اندازی شده، تاکید کرد: شخص دادستان مرکز استان، یکی از همکاران قضایی و یکی از همکاران اداری  به صورت مستمر مطالب رسیده به این سامانه را پیگیری می‌کنند.

دادستان کرمان اظهار کرد: در بحث حقوق عامه مایل هستیم موضوع تامین آب شرب مردم را پیگیری کنیم تا انتقال آب از غرب کشور یا خلیج فارس هر چه زودتر به سرانجام برسد زیرا این امر برای استان کرمان اهمیت ویژه ای دارد.

او با اشاره به اینکه ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را اتباع تشکیل می دهند، عنوان کرد: موضوع اتباع و ارتکاب جرائم خشن از سوی این افراد، از نگرانی های اصلی مردم استان است و از این رو این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار داریم و معتقدیم برای انجام ساماندهی لازم در این حوزه نیاز به عزم ملی است.

بخشی بیان کرد: پیگیری مسائل مربوط به سرقت، عفاف و حجاب، برخورد با اراذل و اوباش و نزاع‌های دسته جمعی، تجمیع کارگاه های ضایعاتی نیز در اولویت دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان قرار دارد.

او رصد ماهیانه وضعیت مراکز نگهداری کودکان، اطفال و نوجوانان حاضر در مراکز بهزیستی را نیز از اولویت های دادسرای کرمان برشمرد و ادامه داد: نظارت و بازدید از مراجع انتظامی نیز در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز در این نشست با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار کرد: قضات تلاش می‌کنند که احکام صادره از سوی آنها مبتنی بر مبانی پذیرفته شده باشد و اگر کسی در مرحله تمکین حکم لنگید، فسق است که در آیات قرآن به آن پرداخته شده است.

او بیان کرد: صدور حکم مترقی نیاز به قانون مترقی دارد و این قوانین در اسلام وجود دارد و باید این موضوعات را استخراج کنیم، مراحل قانونی را طی و آن را اجرا کنیم.

علیدادی سلیمانی با تاکید بر این مطلب که قاضی باید آگاه، آزاد و باانگیزه باشد، تاکید کرد:  قاضی باید قوانین را به خوبی بداند و انگیزه لازم برای اجرای عدالت را داشته باشد؛ قاضی که دارای کلام و قلم نافذ است؛ همچنین باید حریت و آزادی داشته و در صدور حکم تحت تاثیر هیچ جوی قرار نگیرد که با وجود این مسائل عدالت محقق خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 18
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,928
  • ماه: 7,566
  • سال: 25,130